Nyt minäkin ymmärrän minimalismin: 80 prossaa muuttolaatikoista
on purkamatta, mutta ollaan pari viikkoa elelty ihan normaalisti, ilman että mitään oltaisiin kaivattu.
Kommentit (17)
Nyt on hyvä hetki käydä läpi laatikoita. Mikä menee myyntiin, mitkä muistot laatikoissa suoraan varastoon jne.
Siis kaikilla on liikaa tavaraa. Ajatelkaa, miten paljon rahaa ja luontoa säästyisi, jos ihmiset ostaisivat vain tarvitsemansa tavarat.
Olen vähän yli 20 vuoden aikana auttanut erästä ystävää muutossa kolme kertaa.
Jokaisessa muutossa muutan samat laatikot, avaamattomina. Ne ovat asunnossa siellä, mihin olen ne vienyt asuntoon muuttaessa. Seuraavassa muutossa sama juttu: samat laatikot taas johonkin yhteen nurkkaan muutamaksi vuodeksi. Älytöntä. Ei hän kuulemma edes tiedä, mitä niissä on.
Tuli vain mieleen.
Ohis
Tuskin sitä kesäkamppeita näin talvella tarvitsee ja toisin päin.
Pärjäsin ihan hyvin puoli vuotta ulkomailla yhdellä matkalaukulla. Kotona on kuitenkin valtavasti tavaraa, jota ei suoranaisesti tarvitse, mutta ei raaski poiskaan heittää. Esimerkiksi kirjoja, sekä lp- ja cd-levyjä. Joku omistamisen riemu siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa muutossa muutan samat laatikot, avaamattomina. Ne ovat asunnossa siellä, mihin olen ne vienyt asuntoon muuttaessa. Seuraavassa muutossa sama juttu: samat laatikot taas johonkin yhteen nurkkaan muutamaksi vuodeksi. Älytöntä. Ei hän kuulemma edes tiedä, mitä niissä on.
Tuli vain mieleen.
Ohis
Juu, näin huutelee meistäkin miehen sukulainen. Meillä on kuulemma kamalasti tavaraa, joita emme käytä. Kuulemma myös varastossa olevat tavarat ovat vain avaamattomia laatikoita vuodesta toiseen. Totuushan on ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen.
Ohis
Juu, näin huutelee meistäkin miehen sukulainen. Meillä on kuulemma kamalasti tavaraa, joita emme käytä. Kuulemma myös varastossa olevat tavarat ovat vain avaamattomia laatikoita vuodesta toiseen. Totuushan on ihan toinen.
Niin, siis ihan tuo ystäväni on asiaa itsekin naureskellut. Ja sanonut, ettei tiedä, mitä niissä on.
Ei vain koskaan saa aikaiseksi niiden läpikäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikilla on liikaa tavaraa. Ajatelkaa, miten paljon rahaa ja luontoa säästyisi, jos ihmiset ostaisivat vain tarvitsemansa tavarat.
Minulla tavaraa kertyy lähinnä, koska olen niin haluton ostamaan mitään. Siksi en saa heitettyä oikein poiskaan mitään. Jospa sitä sittenkin voisi käyttää...
Hyvä mahdollisuus avata laatikko päättäen heittää KAIKKI sieltä pois (jos mitään ei ole tarvinnut). Tekee jonkun listan, minkä perusteella voi säästää:
- 1 laatikollinen muistoja (jos on enemmän, pitää valita mitkä niistä säästää)
- Jos seuraavan 1 vuoden aikana on käyttötarve, näkyvälle/tietoiselle paikalle josta löytyy. Listaa nämä asiat ja vuoden päästä hälytys kalenteriin/kännykkään, että käyt listan läpi - jos et ole käyttänyt, heitä pois.
- Pois annettavien kasa. Jos joku suostuu ottamaan vastaan tavaran uuteen käyttöön, saa itsekin hyvää mieltä. Jos saaja ei ole selvillä, heitä pois.
Vierailija kirjoitti:
on purkamatta, mutta ollaan pari viikkoa elelty ihan normaalisti, ilman että mitään oltaisiin kaivattu.
Meillä on noin 30 laatikkoa vielä toisessa kaupungissa vuokravarastossa...ollut jo neljä kuukautta. On siellä jotain, mitä voisi tarvita ja muutamia kesätavaroita, mutta aika isosta osasta en edes muista mitä on. Jus purin viikmeiset tähän uuteen tuodut ja liinavaatevarastosta lähtee paikalliseen eläinsuojaan iso kasa lakanoita, pyyhkeitä yms.
Muutin viime joulukuussa (reilun 10 vuoden samassa asunnossa asumisen jälkeen) ja heitin ennen muuttoa todella paljon tavaroita roskiin, vaikka en mikään hamsteri koskaan ole ollutkaan. Päinvastoin, olin vuosien varrella mielestäni omaksunut jonkinlaisen minimalismin ja pyrkinyt aina hankkimaan vain kaikkein välttämättömimmät tavarat. Nyt uudessa asunnossa kuitenkin tuntuu välillä siltä, että olisin saanut heittää vielä enemmän tavaroita pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen.
Ohis
Niin, siis ihan tuo ystäväni on asiaa itsekin naureskellut. Ja sanonut, ettei tiedä, mitä niissä on.
Ei vain koskaan saa aikaiseksi niiden läpikäyntiä.
Joo, uskon että ystävälläsi on varmana oikeasti tuo tilanne. En väheksynyt tai epäillyt. Tuli vain elävästi mieleen viimeisin muuttomme, jossa saatiin kuulla kuinka meillä on edelleen tämä ja tämä laatikko avaamattomina edellisistä kerroista. Totuus oli muuta.
Vierailija kirjoitti:
Muutin viime joulukuussa (reilun 10 vuoden samassa asunnossa asumisen jälkeen) ja heitin ennen muuttoa todella paljon tavaroita roskiin, vaikka en mikään hamsteri koskaan ole ollutkaan. Päinvastoin, olin vuosien varrella mielestäni omaksunut jonkinlaisen minimalismin ja pyrkinyt aina hankkimaan vain kaikkein välttämättömimmät tavarat. Nyt uudessa asunnossa kuitenkin tuntuu välillä siltä, että olisin saanut heittää vielä enemmän tavaroita pois.
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä heitit roskiin ja miten ylipäätään olet päätynyt omistamaan tavaroita, jotka mielestäsi kuuluvat roskiin, jos olet hankkinut vain välttämättömimmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä heitit roskiin ja miten ylipäätään olet päätynyt omistamaan tavaroita, jotka mielestäsi kuuluvat roskiin, jos olet hankkinut vain välttämättömimmän.
Hän sanoi, että pyrkinyt, se on eri asia. Meille on ostettu mm. astioita juhlakäyttöön, mutta kun on viimeiset ylppärit juhlittu ja synttäreitä tuskin miehen kanssa juhlitaa, niin niitä ei enää tarvita. Lapset ovat ottaneet jotain tavaroita, mutta aika paljon ovat halunneet hankkia mieleisiään. Meillä oli hetken aikaa kaksi asuntoa ja pakkokhan mulla oli kattila ja paistinpannu sekä jotain astioita olla. Mutta nyt on kahden asunnon tavarat yhdessä ja sitä on liikaa. Sitten on jotain , mitä on ajatellut tarvitsevansa ja käyttänyt aikansa, mutta on vain jäänyt. Yleiskone oli mulla ennen tällainen, mutta nyt teen samalla vaivalla taikinan käsin kuin otan sen esille.
Mikä olisi paras keino tavaran vähentämiseen? Onko se konmaritus vai hidas, asteittainen vähentäminen?
Itselläni on kai melko vähän tavaraa muihin verrattuna, mutta silti tuntuu että kaikkea on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa tuo sitten kun ajelette turhaa rundia polttomoottoriautollanne, kun olette liian laiskoja käveleen, pyöräileen tai menemään julkisilla...
Ja sitten tavaravuoresta tulee lisää hankaluutta kun ei tiedä missä mikin on, jos sattuisi kaipaamaan...