Helpoin tapa myydä kirjahyllyt tyhjäksi?
Aika luopua kirjahyllystä ja myytävänä useampi sata kirjaa, varmaan lähemmäs tuhat. Ideoita parhaista paikoista Helsingissä tai netissä myydä käytettyjä kirjoja? Nämä ei kaikki ole edes uusimpia kirjoja vaan kertynyt minulle noin 30 vuoden aikana. Otan kaikki vinkit kiitollisena vastaan.
Kommentit (32)
Jos joku toisi meidän työpaikallemme konttorille läjän jotain omia homeisia kirjojaan ja yrittäisi kaupitella niitä tai vaikka edes tarjota ilmaiseksi, niin saisi osakseen hervottoman määrän halveksuntaa ja kettuilua - ja aivan syystä. Kirjat vievät tilaa ja ovat painavia. Yleensä niistä halutaan eroon siksi, että niistä on tullut itselle tarpeeton, tilaavievä ongelma. On loukkaavaa yrittää sysätä se ongelma jollekin muulle ja vielä rahastaa siitä.
Eipä voi juuri naismaisemman höperömpää ideaa olla kuin käyttää työpaikkaa omana henkilökohtaisena kirpputorina. Uskomatonta.
Kiitos teille kaikille kommenteista. Kirjat ei selkeästikään ole tämän päivän trendituote :-) Jatkokysymys: Tiedättekö paikkoja Helsingissä mihin voisi lahjoittaa kaikki nuo kirjat. Ei ole mitään ensipainoksia toisaalta ei myöskään kirjakerhokirjoja.
ap.
Kannattaa kysyä divareista, uskoisin, että joku paikka voisi ostaa ainakin osan. Tosin eivät varmaan maksa kovin paljon, mutta silti. Olen itse vienyt Konttiin omia kirjojani. Itse käyn ja vanhempani käyvät siellä kirjaostoksilla. Hyllyt hyvässä järjestyksessä, helppo etsiä, jos vaikka jotain tiettyä etsiä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kehtaisi työkavereille kirjoja myydä, ilmaiseksi voisin antaa. Kun aikoinaan muutin, vein ylimääräiset kirjat työpaikalleni ja kyllä ne kaikki hupenivat, kun ilmaiseksi sai ottaa, mitä halusi. Niinkuin monessa kommentissa jo mainittu, kirjat ovat ongelmajätettä nykyään.
Se että sata hölmöä av-mammaa toistaa samaa idiotismia - ei tee siitä yhtää sen todempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille kommenteista. Kirjat ei selkeästikään ole tämän päivän trendituote :-) Jatkokysymys: Tiedättekö paikkoja Helsingissä mihin voisi lahjoittaa kaikki nuo kirjat. Ei ole mitään ensipainoksia toisaalta ei myöskään kirjakerhokirjoja.
ap.
Aikoinaan ainakin sairaalat ottanut vastaan. Koita esim. Meilahden sairaalaa ja ehkä Suursuon sairaala.
Fb-kirppiksellä saattaa mennä, jos hinta on tyyliin 0,5-1-2€. Tai ryhmittelet valmiiksi vaikka 5 dekkaria 4€, 5 hömppäkirjaa 2€, 3 klassikkoa 5€ jne.
Keittokirjat, sanakirjat ja tietokirjat eivät kelpaa edes ilmaiseksi. Kasvi-, sieni- ja puutarhakirjoille saattaa löytyä ostajia.
Vierailija kirjoitti:
ap.
Jos on ns kunnon kirjoja niin kysy vaikka lähikoulun kirjastosta kelpaako. Oppilaille annetaan yhä suosituslistoja mitä lukea, ja kirjojen lukemista jopa vaaditaan äidinkielessä ja vieraissa kielissä. Oppilaat hakevat näitä kirjoja myös koulujen kirjastoista.
Luovuin viime kesänä kirjahyllystäni ja noin 700 kirjasta. Näin se meni:
1. Vanhentuneet harrastuskirjat (valokuvauskirjat 1970-luvulta jne.) ja huonokuntoiset kirjat roskiin (kannet irti sekajätteeseen, sivut paperiroskiin)
2. Lukuromaanit (Hietamies, Oksanen, Westö, Tervo jne.) sekä kirjakerhojen puhtaat ja hyväkuntoiset käännöskirjat kirjaston kierrätyshyllyyn
3. Kansanperinteeseen liittyvät (Topelius, Paulaharju, hienot numeroidut Kalevala-niteet) sekä suomalainen runous 1940-luvulta alkaen Fidaan bibliofiilien iloksi (ovat tehneet kauppansa - käyn usein ja on myyty hyllystä)
4. Joidenkin alojen kirjat, jotka on tekijöiden signeeraamat, tuntemilleni alan harrastajille ja asiantuntijoille lahjaksi
Jätin itselleni ainoastaan taidekirjat, joista suurimman osan olen ostanut ulkomailta, kun ovat Suomessa kalliimpia (mm. Käännöskulut nostavat hintaa puhumattakaan meidän alv:sta). Niitä on kiva selailla ja samalla muistella tehtyjä matkoja ja museokäyntejä, nyt kun tuota ikää on vähän tullut.
Kirjahyllyn hävittämisestä joudut ehkä maksamaan, niitä ei enää kai kukaan osta. Purkaminen ja poisvienti (muista kaatopaikkamaksu).
Euroakaan en saanut, sen sijaan paljon hyvää mieltä, kun näin miten monet saajat ilahtuivat.
Jos näet että joku divari myy kirjaa ulos 6 euron hintaan, niin eivät he sinulle maksa siitä sisäänostettessa kuin 1-2 euroa. Sehän on heidän busineksensä. Ja niin muuten, pokkarit (paper backs) ovat roskiskamaa.
Hyvää kevättä😊
Koko urakan tein vähitellen, kiirettä pitmättä ja autottomana. Taisi siinä kuntokin nousta😀
Ainakin Myyrmäen kirjasto otti mielellään hyväkuntoisia kirjoja lahjoituksena, huonompia jätin kierrätys-
kärryyn. Sairaaloilta kyselin, eivät ota. Muuton yhteydessä oli pakko osasta luopua. Kierrätyskeskukseen,
Fidalle ja Konttiin vein muutamia kassillisia. Kotona edelleen todella runsas kirjasto ja uusia ostetaan.
Lukeminen molemmille intohimo! Divarit eivät taida ottaa kuin erikoiskirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä kirjat on ongelmajäte, josta ei oikein pääse eroon edes ilmaiseksi. Mä annoin tutuille kaiken mikä kelpasi ja loput (eli lähes kaikki) meni roskiin. Nyt en enää osta kirjoja vaan käytän kirjastoa.
Kertoo jotain av-mammojen sivistyksen tasosta: Kirjat ovat ongelmajäte....
Silloin joskus nuorena haaveilin, että mulla tulee joskus olemaan oma kirjastohuone.
Mutta nykyään olen ihan samaa mieltä kuin tuo kenelle kommentoit. Suurin osa fyysisistä kirjoista on ongelmajätettä.
Kirjasto on uutuuskirjoja ja klassikoita varten. Se, että olen lukenut kirjan tarkoittaa sitä että omistan sen sisällön päässäni, en tarvitse sitä paperikasaa todisteeksi.
Pidän eniten kirjasta esineenä, ihan niin moderni en ole että lukisin e-kirjoja. Ehkä joskus.
Itsellä on hyllyssä enää muutama sellainen kirja, joihin palaan ; runokirjoja, taidekirjoja, harrastukseen liittyviä teoksia.
Ei pelkkä pölyä keräävä paperin määrä kerro mistään sivistyksestä.
Suurin osa kirjoista on nykyään kierrätyskelvotonta ongelmajätettä. Olisit myynyt parikymmentä vuotta sitten. Silloin joku olisi vielä ne voinut ostaa.
Nykyään saa myytyä vain hyväkuntoisia klassikoita, sarjakuvia ja lastenkirjoja. Muita on tosi vaikea saada kaupaksi. Ihan sattuman kauppaa on. Joku keittokirja voi mennä satunnaisesti. Divarit ei ota kuin tosi valikoiden, kirpparilla menee jos laittaa hinnaksi korkeintaa euron ja kirja on hyväkuntoinen, noin 10 % sinne viedyistä kirjoista. Yhdessä hyväntekeväisyys paikassa on kirpputori ja pitkään olleiita kirjoja laatikossa ota tästä ilmaiseksi, eikä siitäkään meinaa kirjat mennä kovin nopealla vauhdilla. Ei edes sellaiset, mitkä kuvittelisi menevän. Itse otin sieltä juuri yhden pokkarin (Anna Janssonin dekkari) ja vaadin saada maksaa siitä edes euron, koska mielestäni rahat menevät siinä hyvään tarkoitukseen.