Mitä adhd, asperger, persoonallisuushäiriöt ym. oikein on?
Kun nehän eivät ole sairauksia? Mitä niille tehdään hoidossa?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd on vissiin ihan neurologinen sairaus.
Noista ehdottomasti "vakavin" on asperger, kuuluu autisminkirjon häiriöihin.
Persoonallisuushäiriöt ei periaatteessa ole sairauksia, vaan luonteen ei-toivottuja ominaisuuksia.
Ihan mielenkiinnolla, miten olet päättänyt, että asperger on näistä vakavin?
En ole tuo, jolta kysyt, mutta autismi on vakava ja kattava häiriö. Toki aspergeria on todella monenasteista ja lievimmillään oirehtii lähinnä sellaisena nörttiytyenä ja sosiaalisena kömpelyytenä.
Mutta pelkkä omalaatuisuus tai erakkoluonteisuus ei tuo kyllä diagnoosia aspergerin syndroomasta. Kyllä se diagnoosikynnyksen ylittyminen on ainakin lapsuudessa edellyttänyt selviä ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja puutteita sosiaalisissa taidoissa.
Ja vakavimmillaan aspergerin syndrooma tarkoittaa isoja ongelmia oman toiminnan ohjauksessa, voimakkaita aistiyli- tai aliherkkyyksiä, kyvyttömyytä ystävystyä, toimia asiakaspalvelutehtävissä jne.
Eli kyllä minäkin pitäisin sitä vakavampana kuin adhd, aspergerin syndroomaan ei ole lääkkeitäkään toisin kuin keskittymishäiriöihin.
Persoonallisuushäiriöitä en tunne, mutta ymmärtääkseni niistä kärsivä ei itse välttämättä edes tajua kärsivänsä niistä. Ympäristö toki sitäkin enemmän.
-as-lapsen äiti-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD kuuluu myös autismin kirjoon...
Eikä kuulu!
Kuuluuhan. Molemmat ovat autismikirjon häiriöitä.
Mitä jos lopettaisit nyt vänkäämisen, kun selkeästi olet väärässä. Adhd ei todellakaan kuulu autismikirjoon.
Autismikirjon häiriöitä ovat autismi, aspergerin syndrooma, Rettin oireyhtymä, disintegratiivinen kehityshäiriö ja epätyypillinen autismi.
Katso vaikka itse ja lopeta höpöpuheet:
https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo
- As-lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Tietävätkö nuo yleensä että jokin heitä vaivaa? Tuntevatko itsensä "sairaiksi" jo ennen hoitoonpääsyä?
Juu ja ei. Kun ei ole ikinä kokenut mitään muuta kuin sen oman elämänsä ja oireilunsa, niin on vaikeaa vertailla onko normaali vai ei. Välillä tuntuu että on jotain vikaa, mutta sitten ajattelet että eikös kaikista tunnu välillä että on outo. Omassa tapauksessani se sairaudentunto tuli oikein rymisemällä lukion jälkeen kun en enää pärjännytkään normaalin ikätason tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei persoonallisuushäiriöistä pääse eroon. Eivät ne olisi persoonallisuushäiriöitä, jos ne olisivat oidettavissa pois. Niitä voidaan kyllä hoitaa terapialla siten, että niiden aiheuttamat haitat pienevät.
Se olis persoonallisuusvamma, jos sitä ei pystys hoitamaan. Yleensä vaan tämä potilas ei pidä ongelmaansa merkittävänä, että sille tarvitsisi tehdä mitään.
Miksi puhutaan häiriöstä, kun se viittaa väliaikaiseen ongelmaan eikä pysyvään?
Vierailija kirjoitti:
Tietävätkö nuo yleensä että jokin heitä vaivaa? Tuntevatko itsensä "sairaiksi" jo ennen hoitoonpääsyä?
Minä ainakin tiesin ja tunsin itseni sairaaksi jo paljon ennen "hoitoonpääsyä". Surullisinta on se, ettei mitään hoitoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd on vissiin ihan neurologinen sairaus.
Noista ehdottomasti "vakavin" on asperger, kuuluu autisminkirjon häiriöihin.
Persoonallisuushäiriöt ei periaatteessa ole sairauksia, vaan luonteen ei-toivottuja ominaisuuksia.
Ihan mielenkiinnolla, miten olet päättänyt, että asperger on näistä vakavin?
Persoonallisuushäiriöitä en tunne, mutta ymmärtääkseni niistä kärsivä ei itse välttämättä edes tajua kärsivänsä niistä. Ympäristö toki sitäkin enemmän.
-as-lapsen äiti-
Sinulla on virheellinen käsitys persoonallisuushäiriöistä. Persoonallisuushäiriöistä kärsii yleensä ihminen itse, ei ympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Lue terveyskirjastosta
kiitos.
Asperger on melkein jokaisella erilainen. ADHD tai ADD voi olla paljon suurempi haitta kuin lievä Asperger. Oma poikani on ns. "hyvä Asperger", joka ei esimerkiksi ole koskaan tarvinnut koulussa avustajaa. Päinvastoin, hän pärjäsi oikein hyvin niin peruskoulussa kuin lukiossa. Myöskään mitään lääkitystä tai terapiaa hän ei ole tarvinnut. Lukion jälkeen hän suoritti ammatillisen tutkinnon ja nyt hän opiskelee saman alan ylempää tutkintoa ammattikorkeakoulussa.
Tunnen aspergerlapsen/nuoren joka on erittäin hyvä koulussa, erityisesti kielissä ja musiikissa. Sosiaalisissa taidoissa on heikkouksia, on erittäin "töksäyttelevä", eikä ole oppinut ns. sosiaalisia normeja, mitä voi sanoa, mikä loukkaa toista yms... kavereiden saanti on vaikeaa, on kuitenkin sosiaalinen omalla tavallaan. Iän myötä nämä piirteet ovat helpottaneet, kun on oppinut vähän, mitä ei kannata kaverille möläyttää (tyyliin onpa sulla ruma tukka!!). Sanomattakin selvää, että aspergerina ko. henkilö on hyvin lievä. Paha adhd varmaan voi aiheuttaa paljon enemmän haittaa.
Asperger ja muut autisminkirjon häiriöt, adhd psykopatia yms. ovat kaikki neurologisia poikkeamia aivojen rakenteessa ja toiminnassa. Myös persoonallisuushäiriön syntymiseen vaikuttaa yleensä jossain määrin poikkeava aivotoiminta esim. alhainen dopamiinin välitys aivoissa.
Jos tähän ketjuun kirjoittaneet edustavat normaaliutta, niin olen erittäin mielelläni aspergerhenkilö. Miten aivot voivat ylipäätään toimia noin täynnä tietämättömyyttä, ennakkoluuloja ja ymmärtämättömyyttä?
t: palsta-asperger
Vierailija kirjoitti:
Jos tähän ketjuun kirjoittaneet edustavat normaaliutta, niin olen erittäin mielelläni aspergerhenkilö. Miten aivot voivat ylipäätään toimia noin täynnä tietämättömyyttä, ennakkoluuloja ja ymmärtämättömyyttä?
Sama. Olen muutenkin ajatellut että saatan ollakin asperger, poikani tavoin. Se selittäisi monta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Olen muutenkin ajatellut että saatan ollakin asperger, poikani tavoin. Se selittäisi monta asiaa.
Mikset mene hakemaan apua?
Terapiassa harjoitellaan käyttäytymään hyväksyttävästi
Ei adhd kuulu autismin kirjoon.