Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko saat tästä hintatestistä?

Vierailija
11.03.2018 |

15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

Kuinka hyvin tunnet tuotteiden keskihinnat?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005530832.html 

Paljonko saat tästä hintatestistä?

Vaihtoehdot

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. Suurin osa sellaisia, joita en osta, niin ei ole syytä tietää kilohintoja. Vertailen kyllä hintoja aina kaupassa käydessä, ei ulkoa muistaminen ole mittari hintatietoisuudelle vaan se mitä ostaa.

Vierailija
2/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on niin paljon tuotteita ja tavaroita joiden hintaa en tarvitse/seuraa.

6/15

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 osittain hyvillä arvauksilla

Vierailija
4/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/15. Väärin menivät ne tuotteet, joita en koskaan osta: bensiini, kondomit, kirjolohi jne., sekä myös sähkö, jonka keskihinta ihmetytti minua kovasti, minun sähkölaskussani on ihan toisenlainen hinta.

Vierailija
5/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin, en osta suurinta osaa noista. Niitä mitä ostan, arvasin alakanttiin, koska ilmeisesti ostan ne alle keskihinnan. 

Siksi käyn harvoin k-kaupassa, tai alepassa. S-market tai Prisma, niin tulee halvemmaksi. Voi olla että Lidl olisi vielä halvempi, mutta ei sieltä välttämättä löydä mitä etsii, eikä semmoista ole itelleni sopivan reitin varrella.

Vierailija
6/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9/15. Väärin menivät ne tuotteet, joita en koskaan osta: bensiini, kondomit, kirjolohi jne., sekä myös sähkö, jonka keskihinta ihmetytti minua kovasti, minun sähkölaskussani on ihan toisenlainen hinta.

Tuo sähkön hinta oli ilman veroja ja siirtoa, jolloin oikea hinta moninkertainen

Vierailija
7/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 oikein. paljon oli tuotteita joita en osta tai ostan harvoin, niin paha niitä on muistaakaan.  Ja niistä joita ostan ostan yleensä kilohinnaltaan halpoja tai esim vessapaperissa rullahinnaltaan halpoja, niin tuotteitten keskihinnat kai vähän hämärän peitossa.

Vierailija
8/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvaukseni on 1,20 ja oikein on 1,40, niin öhöhö!

Vierailija
9/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vege ei osta maitoa tonnikalaa, tai kirjolohta. Mun hinnat oli kalliimpia, vaikka ostan kaikki Primasta tai Tokmannilta. Vähän outoa, kun oon tosi nuuka.

Vierailija
10/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/15 Ei mielestäni paha, koska en ole asunut Suomessa 20 vuoteen. Vaikea sanoa mitä siellä nykyisin kaikki maksaa. 🤷‍♀️

Osa hinnoista meni yläkanttiin ja osa alakanttiin.

Vierailija
11/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan halpoja merkkejä alle keskihinnan, joten 8 jäi tulos. Kyllä toi vaan opetti sen miten paljon erilaisilla merkeillä voi oikeesti säästää.

Vierailija
12/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sähkön hinta oli ilman veroja ja siirtoa, jolloin oikea hinta moninkertainen

Ei ole.

Vierailija
13/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

11/15 13-vuotiaalta pojalta. Ei mielestäni paha. Väärin menneet olivat lähinnä niitä, jotka eivät sen suuremmin minun ikäistäni koske, esim. sähkön hinta. Bensan kyllä tiesin.

Vierailija
14/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskihinta on aika hämärä käsite, sitähän ei kaupan hyllyssä tai kassakuitissa näe. Tiesin jostain tuoteryhmästä käyttämäni tuotteen jopa sentilleen hinnan, mutta silti arvasin keskihinnan väärin. 6 oikein.

Vierailija
15/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei.

Oma sähkön hintani oli edelliseltä vuodelta perusmaksuineen, siirtoineen ja veroineen 8 senttiä. (pörssisähkö).

Sähköhän maksaa pauttiarallaa 5 senttiä, siirto jonku 3 senttiä ja sähkövero 3 senttiä, eli yhteensä noin 11 senttiä. Tuohon 15 sentiin on kai sitten laskettu jo perusmaksustkin mukaan.

Vierailija
16/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Sähkö 37%

siirto 29,5%

sähköverot 14,5%

ALV 19,5%

https://www.vattenfall.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkosopimukset/sahkon-hi…

Vierailija
17/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 6/15. En kyllä koskaan katsele hintoja kaupoissa ellen ostaa jotain kalliimpaa esim. yli 50€:n tavaraa.

Vierailija
18/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Sähkö 37%

siirto 29,5%

sähköverot 14,5%

ALV 19,5%

https://www.vattenfall.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkosopimukset/sahkon-hi…

Tuostahan tulee 100,5%, tämäkö oli mielestäsi oikea vastaus sähkön hinnaksi?

Vierailija
19/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimämisellä yrityksellä 6/15 ja kokeilin uudestaan että tuleeko samat tuotteet ja tulos oli 13/15.

Vierailija
20/40 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8/15. Käyn yleensä lidlissä, jossa hinnat ovat monen asian suhteen keskihintaa halvempia, esim. litra kevytmaitoa maksaa vain 0,70 €.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi