Victoria & Vincent hääpuvut ovat Kiinalaisia, ei Suomalaisia
Olen morsian ja miettinyt nyt tietysti paljon nyt myös millaisen puvun haluan. Puvun on oltava tietysti kaunis mielestäni. Ja minulle on tärkeää myös aina hankkia laadukasta kotimaista, jos se vain on mahdollista. Tästä johtuen tutkin mitä kotimaan liikkeillä/ suunnittelijoilla on tarjolla ja millainen tuotantotapa on. Haluan aina tietää ostamani tuotteen alkuperän, olipa kyse vaikka ruuasta..Hinta puvulla ei ole tärkein asia, vaan olen valmis sijoittamaan pukuuni n.1500e.
Haluan, että tuleva, elämäni tärkein puku, on myös eettisesti moraalia tukeva ja että se on tehty ammattimaisesti sekä oikealla palkalla. Olen käynyt nyt sovittamassa pukuja ja suoraan toivonut kotimaista tai Suomalaisen suunnittelijan pukua. Parissa liikkeessä tuotiinkin heti näytille Suomalaista Victoriaa ja Vincentiä. En kuitenkaan ihastunut täysin, koska ne eivät valitettavasti vastanneet laadultaan hakemaan, vaan näyttivät halvoilta, mitä hinnan puolesta kovasti myyjät markkinoivatkin minulle... Halusin lisäaikaa, koska en vielä kokenut löytäväni sopivaa. Tein siis lisää etsintöjä..Nyt olen kuitenkin hieman hämilläni ja tunnen oloni petetyksi alan tuotemarkkinoinnista.. Ehkä tietysti saatan ylireagoida asiaan, mutta koska koen myös puvun minulle todella tärkeäksi asiaksi, haluan että se on oikea kaikin puolin ja se mitä luvataan, pitää myös paikkansa.. Tästä johtuen olen pettynyt, että nyt kovasti minulle Suomalaisena markkinoitu (jopa kotimaiset hääalan lehdet sekä liikkeiden myyjät väittävät näin!) Victoria & Vincent on Suomeen muuttaneen Kiinalaisen suoraan maahantuoma mallisto. Ihmettelin heti halpoja hintoja, koska niillä ei kyllä saada oikeaa, edes keskiverto palkkaa tekijöille. Lisää tutkimusta siis ja samat puvut tulivat eteeni Alibaban sivustolla puoleen hintaan ja todellakaan ne eivät ole mitenkään suomalaisia. Suoraan halpapukuja Kiinan tehtailta. Millainen lainsäädäntö on oikein tässä asiassa? Eikö kuitenkin olisi reilua myös meitä asiakkaita kohtaan kertoa suoraan, miten ja mistä tuotteet oikeasti tulevat? Voin kuvitella sen henkilön pettymyksen, joka luulee tukevansa kotimaista tuotetta ja näin vielä vakuutellaan joka tuutista, kun hän huomaa asian todellisen laidan. Tietysti kaikki eivät välitä, vaan haluavat vain halvan puvun.. En ole rasisti, eikä yrityksen alkuperä sinänsä haittaa, mutta tahallinen valehtelu ja vääristely haittaa.
Kommentit (6)
Suomesta kyllä löytyy ihan osaavia ompelijoita jotka tekevät puvun juuri sen mallisen kuin asiakas haluaa ja asiakkaan omilla mitoilla.
Miksi edes menet hääpukuliikkeeseen ostamaan tehdastuotettua jos kerta haluat olla varma edes ompelun yms eettisyydestä?
Eettistä kangasta voi olla hankala löytää, varsinkin juhlapukukangasta.
Mutta kyllä mun mielestä kotimainen käsityö kestää eettisyyden valon....
Tiedän kyllä, että ompelijalta kautta saan täällä tehdyn tuotteen, mutta tiedän nyt myös monia Suomalaisia suunnittelijoita, jotka tuottavat mallistojaan ammattimaisesti ja niitä saa liikkeistä, ihan niinkuin muidenkin maiden suunnittelijoiden pukuja. Ja nämä ovat laadukkaampia, kuin mitä perusompelukoneella ja täältä saatavina materiaaleina saa aikaan. Tämä on toki vain minun mielipiteeni.
Pointti jutussa oli kuitenkin se, että on mielestäni väärin myydä tuotetta Suomalaisen suunnittelijan tuotteena, kun se ei sitä ole. Kyseessä tässä tapauksessa siis merkki, joka on kopiotuotantoa Kiinasta ja markkinoidaan Suomalaisen suunnittelijan omana mallistona. Ja tässä tapauksessa vielä myös alan toimijat toitottavat näin, vaikka varmasti alansa tuntevina luulisi tietävän asian oikean laidan.
Itse asiassa samaa ihmeteltiin kaasojen kanssa, kun käytiin sovittamassa. Ja lopuksi jo hihiteltiin.😀. Minun mies on Gambiasta, ja ei, ei ole maksettu... mutta koska hän saa nyt Suomen kansalaisuuden, pitäisikö minun siis samalla periaatteella päätellä, että mieheni on perus suomalainen mies. Ei, ei ihan kuitenkaan😀. Kyllä hän pysyy Gambialaisena ja myy Gambialaisena taiteilijana edelleen taulujaan.
Teklu kirjoitti:
Tiedän kyllä, että ompelijalta kautta saan täällä tehdyn tuotteen, mutta tiedän nyt myös monia Suomalaisia suunnittelijoita, jotka tuottavat mallistojaan ammattimaisesti ja niitä saa liikkeistä, ihan niinkuin muidenkin maiden suunnittelijoiden pukuja. Ja nämä ovat laadukkaampia, kuin mitä perusompelukoneella ja täältä saatavina materiaaleina saa aikaan. Tämä on toki vain minun mielipiteeni.
Pointti jutussa oli kuitenkin se, että on mielestäni väärin myydä tuotetta Suomalaisen suunnittelijan tuotteena, kun se ei sitä ole. Kyseessä tässä tapauksessa siis merkki, joka on kopiotuotantoa Kiinasta ja markkinoidaan Suomalaisen suunnittelijan omana mallistona. Ja tässä tapauksessa vielä myös alan toimijat toitottavat näin, vaikka varmasti alansa tuntevina luulisi tietävän asian oikean laidan.
Noh, mun tuntemilla AMMATTIompelijoilla on kyllä ihan teollisuuskoneet ompeluun..
Ei he millään perus Singereillä ompele 😂
Oletko katsonut esim. Ilmattaren mallistoa?
Hei! Tiedätkö mitä? Voin paljastaa sinulle miten asia oikeasti on, sillä tunnen alan hyvin. Suurin osa upeista kalliista merkkipuvuista, jotka ovat sitten kotimaisia tai vaikka Amerikkalaisia, valmistetaan Kiinassa. Tämä ei tee puvuista yhtään huonompia, valmistus toki on halvempaa. Kankaat ja materiaalit voivat kuitenkin olla huippuluokkaa. Kaikki laadukkaat merkkivaatteetkin valmistetaan Kiinassa.
Kyseinen kotimainen yritys on kotimainen ja tuotteet suunnitellaan Suomessa. Ihan yhtälailla esim. Marimekko valmistaa tuotteitaan Aasiassa.
Jos olet nähnyt AIVAN samanlaisen hääpuvun jossain Alibabassa, se ei ole mikään ihme! Sieltä (ja muilta vastaavilta) löytyy röyhkeästi "copypastetattuja" kuvia kyseisen oikean yrityksen (kuten Victoria&Vincent, Morilee, Sincerity jne.) sivuilta napattuna ja ovat ehkä vaihtaneet mallille eri kasvot tai muuta poikkeavaa alkuperäisestä.
Jos tilaat kyseisen saman näköisen puvun, kuin oikealla valmistajalla jostain alibaba tyyppisestä tulet todella pettymään pahasti. Eihän sellaiseen halpahintaan voi saada mitään lähelläkään aidon puvun luokkaa. Vaan juuri näissä materiaalit ja kaikki muu ovat huonoja ja sen saa mitä tilaa pätee tässä.
Kannattaa siis käyttää kotimaisia suunnittelijoita jotka ompelevaat SUOMESSA, jos näin haluat, tai ostat liikkeestä aidon merkkipuvun (oli se sitten Victoria&Vincent tai muu merkki).
Tsemppiä puvun valintaan!
No tänäpäivänä voi globaalissa maailmassa laittaa yrityksen pystyyn melkeinpä vaikka minkä maan lipun alle, perustamalla sinne esim. toimiston ja saamalla sinne siis fyysisen osoitteen. Silloin yritys ”on” kyseisestä maasta. Vertaa esim. Viroon paljon viime aikoina tehtyjä postinumero yrityksiä.. Ikävää, mutta totta.