Missä yleistietoon liittyvässä aihepiirissä sinulla on puutteita?
Eli missä yleistiedossa teillä on puutteita?
Itsellä tällaisia ovat urheilu ja historia.
Kommentit (33)
Tuntematon sotilas ja Täällä pohjantähden alla
Lisäksi suomalaiset säveltäjät ja suomenkielisten laulujen lyriikat, jotka tuntuu olevan kaikilla hallussa (kuten Juicen, Yön, Paddingin, Irwinin, Popedan, Arttu Wiskarin, Eppujen, jne biisit)
Vierailija kirjoitti:
Autot ja liikennesäännöt ym.
Liikennesäännöt kuuluu tietää niiltä osin kuin itse liikenteessä toimii. Samoin laillisuuteen kuuluva osio olisi hyvä tietää, ettei tee vahinkoa muille, ja voi pitää oman puolensa.
Uskallan sanoa, että tunnen hyvin historiaa ja ymmärrän syitä ja seurauksia monella eri historian saralla. Mutta yksi heikko kohta on, jota vuodesta toiseen olen yrittänyt paikata mutta jostain syystä se tieto valuu päästäni pois: politiikka ja sen termit. Ok, tiedän mitä eroa on kansallissosialismilla ja sosiaalidemokratialla, mutta puoluejärjestelmät, poliitikot yms. teettää hankaluuksia. Ja totta kai osaan luetella eduskuntapuolueet, vähän takellelen nykyiset puolujohtajat, mutta en toden totta osaa selittää puolueiden konkreettisia eroja, agendoja, saati historiaa.
Myös lainsäädäntö, laki ja oikeus verhohallinnon koukerot on vähän hataralla pohjalla.
Samoin nykytaide. Urheilusta tiedän jotain, mitä nyt lehtiä lukemalla on jäänyt mieleen.
Ja harras toiveeni on, ettei kukaan kysyisi minulta mitään filosofiasta. Tiedän sen, mitä historian luennoilla olen oppinut, mutta keskustelu ja pohdinta eri filosofien näkökulmista ei vain suju. En osaa sitä ajattelutapaa.
Biologia.
Voin lukea kirjasta fotosynteesistä ja sen sellaisista ja sitten selittää ne kokeeseen, mutta en osaa sisäistää sitä asiaa että todella ymmärtäisin sen.
Fysiikka ja kemia tulee sitten samassa joukossa. Haluaisin ymmärtää, mutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilu ei kuulu yleistietoon.
Kyllä kuuluu siinä missä kulttuurikin.
Ei kuulu, kuten ei kuulu turhat julkkiksetkaan. Ainoastaan silloin jos siellä tapahtuu jotain mikä nousee yleiseksi puheenaiheeksi. Muuten on täysin turhaa tietoa eikä kuulu sellaiseen yleissivistykseen, jota pärjätäkseen tarvitsee.
Sosiaalinen media naamakirjoineen, instoineen sekä älypuhelimineen...
Elokuvista, näyttelijöistä ja vastaavista en tiedä mitään.
Hävettää, etten muista Suomen presidenttejä. Muistan kyllä Kekkosesta eteenpäin, mutta aikaisempia en opi millään. Tämä hävettää niin paljon, että kehtaan kertoa vain näin anonyyminä. Muuten tiedän historiasta paljon. Olen päättänytkin opetella presidentit ulkoa.
Jos tenttaamaan alettaisiin, niin varmasti löytyisi puutteita ihan joka alalta. Luen aika paljon, mutta enimmäkseen romaaneja, vähemmän tietokirjoja. Vaikka tokihan romaaneistakin voi tietoa saada, jos lukee "oikeanlaisia" romaaneja.
Urheilu ja liikennesäännöt. Joo, kanssa, jos oikein ruvettaisiin tenttaamaan, niin historiastakin löytyy puutteita, vaikka oon kirjoittanut siitä M.
Kotimaiset elokuvat (esim. Risto Räppääjä, Heinähattu ja Vilttitossu, Luokkakokous, Napapiirin sankarit, jne), kotimainen kirjallisuus, suomiräp, matematiikka, vanhojen presidenttien järjestys, tubettajat, uudemmat lastenohjelmat (Ryhmä-Hau, jne), uudemmat Disney- ja Pixar-animaatioelokuvat, Marvel-supersankarileffat, Harry Potter.