850e/kk elämiseen lasujen jälkeen aik+teini
Tulot siis yht. nettona 2066 kaikkine palkkoineen, lapsilisät, asumistuki ja elatusmaksu.
Siitä vähennetään vuokra, vakuutukset, ouhelin, netflix ja bensat, jää 850e ruokaan ym.
Minulla ei ainakaan riitä, olen aina pa ennen tilipäivää:(
Paljonko teillä samalla perherakenteella jää elämiseen? 1aik+ teini.
Kommentit (44)
mä saan vajaa 500 egee vuokran jälkeen. kyllä sillä pärjää ihan hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan max 400 teillä, jos on teinityttö niin vielä vähemmän. Mihin tuo 450€ menee? Kirjaa ylös joka ikinen euro.
Täytyy alkaa seuraamaan. Ruokaan ainakin😊
Eihän tuosta jää kuin 30e/ pv ruokaan ym.
Ap
Meillä myös 2 hengen talous ja 30e riittää hyvin 2-3 päivän ruokiin.
30€/päivä 2 henkilön ruokiin? Auts, mistä näitä törsääjiä sikiää. Ei joka aterialle ole pakko ostaa niitä hanhenmaksapalleroita, kaviaaria ja sisäfilettä. Ehkä kannattaisi joskus kokeilla ruoan valmistamista itse ihan perusraaka-aineista. Kahdella hengellä menee päivän ruokiin max. 12€ jos ei nyt ihan ala kuninkaallista leikkimään tai jos ei ole hurahtanut valmisruokiin.
Itse kyllä koen että joku Netflix tulee halvemmaksi kuin vaikka satunnaiset leffakäynnit. 10e/kk. Meillä esim ei ole telkkaria mutta maksetaan kaverin kanssa puoliksi Netflix ja Hbo.
Ruoka on sellainen missä voi aika paljon säästääkin jos tahtoo. Herkut vähiin, yksi herkkupäivä viikossa, muuten terveellistä perusruokaa. Satokauden kasviksia, halvempia merkkejä... Meillä teki paljon kun vaihdoin S- ja K-ryhmän Lidliin (muutenkin olen ostanut aina kasvikset ja vihannekset tuolta kun ne on siellä parhaat).
bouvet kirjoitti:
30€/päivä 2 henkilön ruokiin? Auts, mistä näitä törsääjiä sikiää. Ei joka aterialle ole pakko ostaa niitä hanhenmaksapalleroita, kaviaaria ja sisäfilettä. Ehkä kannattaisi joskus kokeilla ruoan valmistamista itse ihan perusraaka-aineista. Kahdella hengellä menee päivän ruokiin max. 12€ jos ei nyt ihan ala kuninkaallista leikkimään tai jos ei ole hurahtanut valmisruokiin.
Olen ammatiltani kokki, ja kotona laiska kokkaamaan. Toki myönnän, pidän pihveistä ja hyvästä ruoasta. Itseasiassa en edes muista, milloin meillä olisi ollut viimeksi ns. normaalia kotiruokaa.. :( jep, ehkä on aika skarpata.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on tosiaan syytä tarkastella menoja..
no, esim. nyt tilasin meille ruoat kotiin, siihen jo pelkästään meni 23e. Eli jos kävisin tänään kaupassa, niin olisin miinuksella heti.
Itseasiassa tilataan ruokaa kotiin n. 2krt/vko
ap
Selevä. Tää on provo. 1/4 kk-tuloista muutamaan ruokailuun. Just joo. Sisäfilepihvit kermaperunoilla tulis itse tehtynä halvemmaksi kuin yksi tilaus.
Ongelmasi on nyt josssain muualla kuin tuloissa. Tuolla summalla aikuinen ja teini pärjää vallan mainiosti.
Meillä tulee 7 hölöä samalla toimeen...
Mulla jää 600 €/kk ruokaan, kun kaikki muut on maksettu (vuokra, sähkö ym. normaalit laskut, luottokortteja en käytä)
Minä ja lapsi.
Hyvin pärjätään. Jää vähän säästöönkin.
Ne pienet menot...
Nettopalkkani on 2500 euroa. Minulla jää saman verran, 800-900 euroa, tilille sen jälkeen, kun olen maksanut laskut. Asumiskulut (asuntolaina ja vastike) ovat 900 euroa, sähkölasku 30 euroa, puhelinlasku samoin 30 euroa. Vakuutuksiin menee pari kymppiä kuussa, samoin lehtitilauksiin (yksi sanoma- ja yksi aikakauslehti). Teinillä on kaksi keskihintaista harrastusta, minulla yksi, lisäksi rahaa menee lukiokirjoihin, Netflixiin ja Spotifyhin. Pidän meitä keskiluokkaisina ja mainittu vajaa tonni riittää juokseviin kuluihin kahdelle ihmiselle ja yhdelle lemmikille ihan hyvin. En tiedä, millaista elintasoa ap oikein odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan max 400 teillä, jos on teinityttö niin vielä vähemmän. Mihin tuo 450€ menee? Kirjaa ylös joka ikinen euro.
ApMeillä myös 2 hengen talous ja 30e riittää hyvin 2-3 päivän ruokiin.
Tämä. Itse tein just alkuviikoks ainakin kauppalistaa ja alle 20e jäi kolmen päivän ruuat.
Katsoin vakuutustietoni;
liikenne- ja kaskovakuutus sekä kotivakuutus maksavat 702e/v. Kotivakuutuksen osuus tuosta on 120e.Onko nuo vakuutusmaksut paljon?
ap
No sori, mutta minä avasin tämän ketjun siksi, että ihmettelin miten lasun jälkeen on tulot muuttuneet... Ja nauran vieläkin viestille, jossa joku kertoo että 7 hölöä elää samalla summalla. :D Ruma tapa kuvailla omaa perhettään...
Mut joo, ehdottomasti halpa netti kännykkään ja sen kautta jaetaan netti muihin laitteisiin, jos rahat kerran on tiukalla. Toimii kyllä hyvin mutta kuluttaa kovasti kännykän akkua. Siitähän taas pääsee kun tökkää sen kännykän laturiin käytön ajaksi. :) Ja Netflixit pois jos ei rahat riitä.
Autoiluhan on sairaan kallis harrastus, 700 € vuodessa pelkkiin vakuutuksiin, huhhuh. Pärjäisittekö ilman autoakin? Pelkkien vakuutusten hinnalla saisi vuodeksi bussikortin. Ja jos auto on ehdottoman välttämätön, niin vaihdat halpaan autoon joka ei mitään kaskoja kaipaa. Jos ei rahat riitä edes ruokaan ja autolla pitää brassailla niin onhan silloin arvopohja vinksallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syöttekö ollenkaan kotiruokaa? Ainoa millä mun mielestä tuon 30€ päivässä ruokaan kahdella saisi ilman hirmuista törsäilyn yrittämistä olisi ulkona, tai take away ruuan syönti liki päivittäin.
Tuosta saa helposti säästettyä vielä yli 100 euroa. Hankkii halvemman puhelinliittymän. (Esimerkiksi Moi 6 euroa/kk) ja lopettaa Netflix palvelun tilaamisen. Leffoja kun tulee nykyään niin paljon telkkarista ja kirjastosta voi lainata ilmaiseksi DVD ja blu-ray levyjä.
Kulutuksenne on ihan liian suuri tuloihinne nähden. Nyt vaan tarkkaa seurantaa ja kulujen karsimista. Netflix ei ole mitenkään pakollinen, samaten puhelinliittymä edullisemmaksi, halvemmat ruoka-aineet. Jos saa asumistukea, ei pitäisi olla mahdollista käyttää esim. netflixiä, ei ole välttämättömyys-
Tilaus kotiin 3 ihmistä 27-33 euroa ehkä noin kerran kk tilataan. . Mietin vain mitä te oikein syötte.Meillä on mennyt viime viikolla kotiruokaan +aamu ja iltapalat ja banaania välipalaksi noin 75 euroa koska oli keittoviikko. Mekin varmaan törsätään tosi paljon mutta ei ikinä 600 mene kk ruokaostoksiin. Meillä tehdään kotona ruuat ja osasta jää seuraavaksi päiväksi. Ja meillä on laskettu tuo 300-400 joka kuukausi budjetiksi ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin vakuutustietoni;
liikenne- ja kaskovakuutus sekä kotivakuutus maksavat 702e/v. Kotivakuutuksen osuus tuosta on 120e.Onko nuo vakuutusmaksut paljon?
ap
Sä katselet nyt ihan väärään suuntaan, jos pitkään tutkit niin saatat saada vakuutukset kilpailuttamalla säästettyä jopa joitain kymppejä vuodessa, ja mitä se Netflix on, alle kympin kuussa, kun noi teidän kotiintilaukset vie tuhansia euroja vuodessa. 23€ * pari kertaa viikossa * 52 on liki 2400€ vuodessa, ja toisin kuin noi vakuutukset se on kulua jota ilmankin voi olla jopa kokonaan.
Ei niitä tilauksia tarvitse kokonaan lopettaa tietysti, mutta jos olet kerran kokki, niin panosta noiden kertojen harventamiseen. Kotona tehty ruoka on parempaa ja paljon halvempaa, eikä vie niin järjettömästi aikaa ja vaivaa kun vähän suunnittelee ja laittaa isommasta satsista osan pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Kulutuksenne on ihan liian suuri tuloihinne nähden. Nyt vaan tarkkaa seurantaa ja kulujen karsimista. Netflix ei ole mitenkään pakollinen, samaten puhelinliittymä edullisemmaksi, halvemmat ruoka-aineet. Jos saa asumistukea, ei pitäisi olla mahdollista käyttää esim. netflixiä, ei ole välttämättömyys-
Jep. Pieni säästö on sekin aina plussaa! Esimerkiksi jos nykyinen Netflix maksaa sen 8 euroa/kk niin vuodessa tulee säästöä noin 100 euroa. Rahaa sekin on vaikka ei välttämättä paljon kun sen laittaa vuoden "tuotoksi".
Jos taas nykyinen puhelinliittymä maksaa keskimäärin 20 euroa/kk niin se tekee vuodessa 240 euroa. Jos sen vaihtaa tuohon Moi liittymään joka maksaa vuodessa keskimäärin 84 euroa niin säästää 156 euroa/vuodessa! Turhasta ei kannata maksaa..
Ruoasta pystytte säästämään vaikka kuinka paljon. Itse tehdyt ruoat lähikauppojen tarjousten mukaan. Bensakulut minimiin. Netflix ja mahdolliset lehtitilaukset pois. Kilpailuta sähkö, netti, puhrlinliittymät, vakuutukset. Kaikki ylimääräiset ostokset pois.
Ja kas. Yhtäkkiä on rahaa kasassa ostaa uusi kodinkone hajonneen tilalle, vaatteita, harrastusvälineitä tai vaikkapa lomamatka. Näin me muutkin teemme.