Miksi täällä tarjotaan aina heti eroa ratkaisuksi parisuhdeongelmiin?
Oikeastaan riippumatta siitä millaisia ne parisuhdeongelmat on, niin ketjuun tulee hyvin nopeasti kommentteja, että eroa, juokse, tai lähde äkkiä. Miksi? Kuitenkaan monikaan näin neuvovista ei itse lähtisi omasta pitkästä suhteestaan tuosta noin vain.
Kommentit (3)
Hyvä kysymys. Yleensä kun luen jonkun parisuhdeongelmasta, saan kuvauksesta käsityksen, että se puoliso on aivan hirveä eikä kunnioita toista osapuolta yhtään. Todellisuudessa ihmisessä on monia puolta ja yksi aloitus koskee pelkästään sitä yhtä haittaavaa asiaa. Kun lukija tietää vain sen, niin hän tekee oletukset kaikesta muusta sen yhden kuvauksen perusteella.
Pitäisi muistaa, että aloitukset on irrallaan kirjoittajan elämän kokonaisuudesta, mutta monesti oletetaan suorastaan, että aloitukseen tiivistyy kirjoittajan koko elämä.
Koska ero on ratkaisu. Ei parisuhdetta, ei parisuhdeongelmia.
No joskus se on palstan kestovitsi (as in "JSSP!" riippumatta aloituksen sisällöstä). Sitten taas minun mielestäni joskus tuollaisissa avauksissa aloittajan kuvaus on sellainen, että joko suhteen tai suhteen toisen osapuolen ominaisuuksien takia en voi nähdä järkevänä jatkaa suhdetta. Mielestäni on järkevää pyrkiä ratkaisemaan ristiriidat, mutta jos toinen on ollut väkivaltainen tai systemaattisesti ilkeä tai epärehellinen, tai vakavasti mt-ongelmainen, tai jos suhde on vuosikausia ollut täynnä riitaa ja pahaa mieltä, niin itse ainakin näen eron parhaana vaihtoehtona.
Mutta vastoin stereotypiaa ja sinun käsitystäsi, täällä EI mielestäni suositella eroa jos aloittaja kuvaa tavanomaisia ristiriitoja kahden normaalin ihmisen välillä.