Käykö muille niin, että aina kun onnistuu vähän säästämään,
vaikka lomamatka varten, niin aina, AINA, sattuu heti jotain yllättävää, johon ne säästöt menee? Auto hajoaa, lemmikki sairastuu, ihan mitä vaan. Mulle on käynyt kohta kahden vuoden ajan näin. Olen saanut ns. ylimääräistä rahaa säästöön 1000-2000 euroa useamman kerran ja on ollut tarkoitus viedä lapset lomamatkalle, kun ei olla koskaan päästy. Miksi aina sattuu jotain? Onko muita yhtä epäonnisia?
Kommentit (42)
Lisää sukanvarsitilejä, niitähän voi avata miten monta vain. Niihin pikkusummia silloin tällöin, vaikka alesta ostaessa alen ja normaalin hinnan erotus. Tille ehto, ettei voi nostaa rahaa kuin muutaman kerran vuodessa.
Sieltä ehkä sijoitukseen jos hyvin käy, muuten vain tositarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Lomatili erikseen, varatili erikseen. Säästöön esim. 50 € /kk kumpaankin.
Mulla käy niin, että kun olen säästänyt molempiin vaikka 500, auto hajoaa ja siihen tulee tonnin remontti, ja molempien säästötilien varat on pakko käyttää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koita säästää vähän enemmän. Ja budjetoida säästöt eri asioille.
Ja vähennä niitä ylimääräisiä menoja, niin säästöön jää enemmän.
Ai autoa ei korjata vaikka sitä tarvittais ja lemmikkiä ei viedä lääkäriin hoidettavaksi vaan piikille koska niille ei oo tarpeeksi budjetoitu, lennetään vaan etelään kun budjetista riittää?
Sun vastaukses on puhdasta ... miksi edes vaivautua?
ohis
Vierailija kirjoitti:
vaikka lomamatka varten, niin aina, AINA, sattuu heti jotain yllättävää, johon ne säästöt menee? Auto hajoaa, lemmikki sairastuu, ihan mitä vaan. Mulle on käynyt kohta kahden vuoden ajan näin. Olen saanut ns. ylimääräistä rahaa säästöön 1000-2000 euroa useamman kerran ja on ollut tarkoitus viedä lapset lomamatkalle, kun ei olla koskaan päästy. Miksi aina sattuu jotain? Onko muita yhtä epäonnisia?
Häh! Eihän tuossa mitään epäonnea ole, vaan väärin budjetoitu. Et ilmeisesti osaa arvioida välttämättömiä "kertaluonteisia" menoja, joita sattuu epämääräisen säännöllisesti. Elämiseen kun nyt menee muutakin kuin kuukausittain toistuvat maksut. Toisinaan autoon tulee isompi huolto, pitää hankkia uusi pakastin tai muu kodinkone, joku pikku vahinko maksaa muutaman satkun jne. Näihin pitää varautua, mutta ne varat eivät ole ns. ylimääräistä rahaa.
Miten se voi olla budjetoinnin tänään kiinni, että aina kun saan jotain säästöön, sattuu jotain ikävää ja on pakko käyttää ne säästämään rahat? Ja joskus ne ei riitä, vaan on pakko myös kituuttaa jonkin aikaa. Sitten pääsen jaloilleni ja saan taas vähän säästöön - ja sitten taas jotain käy ja säästöt menee.
No en koskaan pääse siihen kassasäästövaiheeseen, kun joudun paikkaamaan ja kasvattamaan puskuria.
Nyt viimeksi autoon uudet renkaat 250e, koiran hampaanpoisto 400e. Auton korjaus 400e. Edessä vielä kesärenkaiden osto ja uusintakatsastus. Enkä pysty näihin erikseen säästämään sen puskurin lisäksi vaan nämä rahoitetaan sieltä puskurista. Kaikki menot mietitty jo alkujaan pieneksi eli ei juuri ole mistä nipistää.
Mutta kun nettopalkka on 1000e, kassanraha 400e, lapsia 2 ja miehelläkään ei sen parempi palkka, niin ei sitä sitten vaan säästellä....
Minulta kyllä onnistuu säästäminen, mutta mun tuurilla pankki kaatuu tai muuta vastaavaa ja menetän kaikki kun pidän niitä rahastoissa jotka eivät kuulu talletussuojan piiriin.
Mä olen aina ollut säästäväinen ja varmaan ollut vähän tuuriakin asuntokaupoissa ym. eli ei, noin ei käy. Ei edes avioeron myötä vaikka ns. jätin kaiken. Asunnoissa kiinni nyt nelikymppisenä lähemmäs 700t euroa (toki myös lainaa) ja muissa sijoituksissa muutama kymmenen tuhatta. Käteistä tileillä aina vähintään 10t. Säästän myös lapsille, ovat nippa nappa teinejä ja molemmilla yli 25 tuhannen osakesalkut. Sitten kun lähtevät omilleen, ei maailma kaadu jos tulee jotain yllättävää eteen. Olen murehtijaluonne ja pelkään työttömyyttä, joten haluan, että finanssit sillä lailla hoidossa, ettei ainakaan heti mene koti alta jos jotain sattuu. Ja juu, toki olen kohtalaisen hyvätuloinen, mutta olen opiskellut ja raatanut nykyisen asemani eteen myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita säästää vähän enemmän. Ja budjetoida säästöt eri asioille.
Ja vähennä niitä ylimääräisiä menoja, niin säästöön jää enemmän.
Ai autoa ei korjata vaikka sitä tarvittais ja lemmikkiä ei viedä lääkäriin hoidettavaksi vaan piikille koska niille ei oo tarpeeksi budjetoitu, lennetään vaan etelään kun budjetista riittää?
Sun vastaukses on puhdasta ... miksi edes vaivautua?
ohis
Miksi pitää lemmikkiä?
Vierailija kirjoitti:
No en koskaan pääse siihen kassasäästövaiheeseen, kun joudun paikkaamaan ja kasvattamaan puskuria.
Nyt viimeksi autoon uudet renkaat 250e, koiran hampaanpoisto 400e. Auton korjaus 400e. Edessä vielä kesärenkaiden osto ja uusintakatsastus. Enkä pysty näihin erikseen säästämään sen puskurin lisäksi vaan nämä rahoitetaan sieltä puskurista. Kaikki menot mietitty jo alkujaan pieneksi eli ei juuri ole mistä nipistää.
Mutta kun nettopalkka on 1000e, kassanraha 400e, lapsia 2 ja miehelläkään ei sen parempi palkka, niin ei sitä sitten vaan säästellä....
Vastaus on liian suurissa kuluissa. Jos on noin pienet tulot, miksi olet hankkinut lapsia, auton ja koiran? Olisiko ensin pitänyt pyrkiä suurempiin tuloihin ja vasta sitten tehdä nuo hankinnat? Valintoja, valintoja. Itse en ikinä tekisi lapsia köyhyyteen (olen elänyt lapsuuden köyhyydessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on liian suurissa kuluissa. Jos on noin pienet tulot, miksi olet hankkinut lapsia, auton ja koiran? Olisiko ensin pitänyt pyrkiä suurempiin tuloihin ja vasta sitten tehdä nuo hankinnat? Valintoja, valintoja. Itse en ikinä tekisi lapsia köyhyyteen (olen elänyt lapsuuden köyhyydessä).
Minulla oli ihan tavallinen naisen palkka (hoitoala) ennen lapsia (2200e/kk). Tällä hetkellä osa-aikainen koska kokoaikaista ei ollut tarjolla. Auto on pakollinen työn takia ja lemmikki täyttää tänä vuonna 10 vuotta 🙂 En kyllä koe että oltaisiin köyhiä, raha vain menee pakollisiin kuluihin niin ettei sitä ulkomaanmatkoihin jää. Lapseni eivät elä köyhyydessä 😊
Vierailija kirjoitti:
Ei. Yleensä menee niin, että säästöön jää tavoitetta enemmän, kun en keksi mitään mihin rahaa käyttäisi
Sama juttu! Piti alkaa tuhlaa ettei inflaato syö rahoja. Ostelin autoja ja lahjoitin rahaa pois. Silti tilillä puskuritårahaa n15000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ihan tavallinen naisen palkka (hoitoala) ennen lapsia (2200e/kk). Tällä hetkellä osa-aikainen koska kokoaikaista ei ollut tarjolla. Auto on pakollinen työn takia ja lemmikki täyttää tänä vuonna 10 vuotta 🙂 En kyllä koe että oltaisiin köyhiä, raha vain menee pakollisiin kuluihin niin ettei sitä ulkomaanmatkoihin jää. Lapseni eivät elä köyhyydessä 😊
Kertomasi tulot kahden aikuisen ja kahden lapsen taloudessa ovat joko köyhyysrajan alapuolella tai siinä rajalla. Silloinhan lapset elävät köyhyydessä.
Kotimaanmatkailu ei paljon niele rahaa ja on ekologisempaa kuin ulkomaanmatkat. Tämä olisi tärkeä opettaa lapsille ihan käytännön kautta! Varsinkin kesäisin suomesta löytyy upeita lomanviettopaikkoja!
Eipä oikeestaan. Ei autoa, lemmikkejä, mökkejä tai kalliita harrastuksia. Matkustamisestakaan en välitä.
Yh+1 lapsi.
Tavallaan joo. Mulla menee joka kk palkasta 160e säästöön. Nää on puskuria ja tosi pahan päivän varaa jolla katetaan isommat likviditeettikapeikot, niihin ei edes ole mahdollisuutta päästä käsiksi ilman pankin henkilökunnan apua. Siellä on puolen vuoden brutto jemmassa.
Sitten mulla on säästötili, jonne talletan helposti irrotettavaa varakassaa, joka ei ole korvamerkittyä vaan semmosta kodinkone/hammaslääkäri/elukkalääkäri/loma/jotain muuta kivaa varten olevaa irtonaista budjetoimatonta rahaa. Aina kun saa kerättyä tonnin tai pari jotain kivaa varten, niin kohta se jo meneekin johonkin eläinlääkäriin tai autoon ja taas pitää aloittaa alusta.
Puskurirahastoa ei selkeästi ole tarpeeksi. Kuukausituloista pitäisi riittää normimenot + puskuri + lomasäästö. Jos loma on noin tärkeä, kokeile vaikka tätä:
- Puskurin pitäisi olla riittävä että kattaa nuo yllättävät menot. Laske vaikka viimeisen vuoden ajalta kuinka paljon yllättäviin menoihin on yhteensä mennyt ja jaa tulos 12 -> saat kk-säästön puskurirahastoon, about. -> säästä puskuri eri tilille kuin käyttötili.
- Sitten mietit paljonko haluat kuussa säästää lomamatkoja tmv varten -> laita eri tilille, korvamerkitse lomatiliksi.
- Kk-tulot - puskurirahasto-lomatili - mitä jää jäljelle? Tällä pitäisi pystyä elämään, eli asuminen, ruokailut ja liikkuminen, muut kulut budjetoida sen mukaan. Jostain pitää tinkiä, jos haluaa lomalle eikä tulot riitä säästämään nykyelintasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertomasi tulot kahden aikuisen ja kahden lapsen taloudessa ovat joko köyhyysrajan alapuolella tai siinä rajalla. Silloinhan lapset elävät köyhyydessä.
2489e nettona olisi meidän perhekoon "köyhyysraja". Ja meidän perheen nettotulot on 3200e/kk. Ei paljon lapsiperheelle, mutta emme elä "köyhyydessä". En tiedä mistä sellaista sait päähäsi.
AINA