Miten luu kurkkuun arkoja työkavereita pilkkaavalle?
Aloitin uudessa työpaikassa joku aika sitten. Työpaikallani on nelikymppinen mies, joka pilkkaa arkoja työkavereita (naisia), myös minua. Hän avoimesti piikittelee ulkonäöstä ja vähättelee naisia. Samalla kehuu itseään. Miten voisin saada luun kurkkuun tuolle miehelle?
Kommentit (30)
Osoittaa kiinnostusta ja pettymystä yhtä aikaa, oletan.
Työkaveri kiusasi toista työkaveri kuulemma vuosia.
Tulin taloon ja olin ihmeissään. Kysyin mitä tämä un. Toinen vaan jatkoi nakuttamista ja lähti pois.
Kysyin onko tämä jatkunut kauankin, 20 v. Näkee painajaisiakin.
2 viikossa sain lopetettua tämän, mihin kukaan muu ei voinut mitään. Me mentiin aina yhdessä syömään, klo 12. Jompi kumpi meni ekana muttan klo 12 oltiin. Aina kun ilveili, sanoin lopeta. Jos sulla ei ole muuta sanomista kun tarpeetonta arvostelua, ole hiljaa. Seuraavana päivänä sama juttu, plus lisää. Mä eilen sanoin lopeta toi typerä arvostelu, vieläkö jatkat samaa.
Lopulta tein a4 lapun, liimasin sen pahville ja kirjoitin siihen Leena ! Lopeta kuva puhuminen ja kuvassa oli paskakasa. Otin sen keittiöön aina mukaan ja kun nainen tuli, näytin heti lappua.
No, mä tietty pääsin pomon puhutteluun ja oli pääluottamusmies myös paikalla.
Annoin hirveen ripytyksen heille miten on mahdollista joku saa 20 v puhua näin toiselle, eikä kukaan puutu asiaan. Oli puututtu mutta sitten asia jäi unholaan.
Pomo sanoi kiusajalle hän on jutellut minun kanssaan ja olen luvannut näyttää sitä vain jos kiusattu kokee niin. Ja niin se lappu jäi unholaan ja kiysaaminen loppui.
Ja kiusatun elämä on nyt paljon parempaa. Kiusaja jää ensi vuonna eläkkeelle. Me 2 emme ole töissä ko päivänä. Saa nähdä kuinka moni muu on. Vaikka löhes osaa käyttäytyä, en pidä hänen eläkkeelle jäänämistä juhlan arvoisena.
En oikeen ymmärrä kyllä nyt. Suurimmaksi osaksi kai olen kehunut pomoakin niin kuin sen hiuksiakin. Oon ehkä välillä vähän jännittynyt ja tilanne ei ole minulle niin rento niin joskus voi päästä joku vähän harkitsemattomampi sana, jonka voi ymmärtää väärin. Mutta kyllä muuten olen ollut melko avulias ja kohtelias.
Tuntuu välillä, että pomo ylitulkitsee minua. Ilmeet ja eleet voi olla normaalia isompia, mutta ei se silti tarkoita, että olisin mitenkään ärtynyt. En tiedä ottiko pomo senkin pahalla kun käytin hänen roskistaan, kun toinen roskis olisi ollut talon toisessa päässä ja sinne matkaa ehkä 100 metriä niin paljon järkevämpää laittaa roskat pomon pikku roskikseen.
Miten sen minun oven jättämisen aukikin voi kokea huonona juttuna. Tuollaiset asiat piristää työpäivää vaan, kun tulee jotain pikku leikkimielisiä kilpailuja ja huomaavaisuuksia.
Minä olen sanonut suoraan, että lopeta hei tuollainen. Minua ei ole kiusattu, mutta on muutama joka jaksaa jauhaa esim. kaljuille miehille tai Dacialla ajaville. Ne jutut on kuultu sata kertaa, eikä ne olleet ekallakaan kerralla hauskoja. Välillä se auttaa, mutta joskus ei. :(
Jonkun verran on ihan tervettäkin kehua itseään ja näyttää omaa osaamistaan, vaikka uutena työntekijänä. Mutta kohtuus tietysti kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Tulin taloon ja olin ihmeissään. Kysyin mitä tämä un. Toinen vaan jatkoi nakuttamista ja lähti pois.
2 viikossa sain lopetettua tämän, mihin kukaan muu ei voinut mitään. Me mentiin aina yhdessä syömään, klo 12. Jompi kumpi meni ekana muttan klo 12 oltiin. Aina kun ilveili, sanoin lopeta. Jos sulla ei ole muuta sanomista kun tarpeetonta arvostelua, ole hiljaa. Seuraavana päivänä sama juttu, plus lisää. Mä eilen sanoin lopeta toi typerä arvostelu, vieläkö jatkat samaa.
Lopulta tein a4 lapun, liimasin sen pahville ja kirjoitin siihen Leena ! Lopeta kuva puhuminen ja kuvassa oli paskakasa. Otin sen keittiöön aina mukaan ja kun nainen tuli, näytin heti lappua.
Annoin hirveen ripytyksen heille miten on mahdollista joku saa 20 v puhua näin toiselle, eikä kukaan puutu asiaan. Oli puututtu mutta sitten asia jäi unholaan.Pomo sanoi kiusajalle hän on jutellut minun kanssaan ja olen luvannut näyttää sitä vain jos kiusattu kokee niin. Ja niin se lappu jäi unholaan ja kiysaaminen loppui.
Ja kiusatun elämä on nyt paljon parempaa. Kiusaja jää ensi vuonna eläkkeelle. Me 2 emme ole töissä ko päivänä. Saa nähdä kuinka moni muu on. Vaikka löhes osaa käyttäytyä, en pidä hänen eläkkeelle jäänämistä juhlan arvoisena.
Oho, oletpas rohkea.
Mä oon niin paha suustani, että saan tarvittaessa toisilta luun kurkkuun. Mutta ei se mitään auta, sitten tulee vaan kauhea jälkipyykki, enkä kuitenkaan osaa käyttäytyä luontevasti kiusaajan seurassa. Joten olen valinnut välttelyn.
Kyllä mulla on oikeastaan ihan hyvä omatunto. Sosiaalisissa taidoissa on parannettavaa, mutta parempaan päin jo. Juttu menee joskus vähän väkisin vääntämiseksi niin se oi ole niin luontevaa, mutta kyllä se siitä. Pikku hiljaa pikku hiljaa.
Kysy siltä julkisella paikalla, että eikö se tykkää naisista ollenkaan, vihjaa homoksi mutta et sano suoraan. Vittuile vitsin varjolla.
Näytä niille pala niin menee luu gurkkuun.
Ette te piipittäjät pysty koskaan "antamaan takaisin" :))))
Oikeastaan haluisin ihan konkreettisia esimerkkejä mikä on ollut sitten se loukkaus. Tai pilkka. Itsellä ei tule kuin yksi mieleen ja se oli kun mietittiin yhtä tien nimeä, että mikä se on niin totesin vaan leikillä että kyllä se sieltä kohta tulee. Mutta en sitäkään oikeastaan niin pahana näkisi, sen voi ottaa niin monella eri tavalla. Ehkä se oli vähän huono heitto siihen väliin, mutta ainakin on hyvä omatunto siitä ettei se ollut mitenkään tahallinen. Mutta muuten en kyllä oikeastaan keksi mitään...
Vierailija kirjoitti:
Annoin hirveen ripytyksen heille miten on mahdollista joku saa 20 v puhua näin toiselle, eikä kukaan puutu asiaan. Oli puututtu mutta sitten asia jäi unholaan.Pomo sanoi kiusajalle hän on jutellut minun kanssaan ja olen luvannut näyttää sitä vain jos kiusattu kokee niin. Ja niin se lappu jäi unholaan ja kiysaaminen loppui.
Uskomaton tarina eikä se totta olekaan. Tavallasi käyttäytyvän työsuhde voidaan purkaa välittömästi enkä usko, että kukaan pomo hyväksyy työyhteisössä tuollaisia tekojasi. Nuo kun ovat sitä klassisinta kiusaamista eli toisen mitätöintiä.
Työyhteitö ei ole taistelutanner. Keskity työhön sen sijaan että miettisit, miten voit näpäyttää.
Jos hän oikeasti kiusaa ja pilkkaa muita työntekijöitä, kannattaa mennä esimiehen luokse ja kertoa asiasta. Voit pyytää, että asia käsitellään yhdessä työterveyden ammattilaisen kanssa läpi, mies tietysti joutuu osallistumaan myös. En usko, että hänen käyttäytymisensä on työpaikkasi arvojen mukaista.
Tämä on se oikea ratkaisu, ei "takaisin antaminen". Toki ensin voi kokeilla neutraalia palautteen antamista jossain eri tilanteessa miehen kanssa, mutta jos se ei auta niin sitten yhteys esimieheen. Tämä palaute kannattaa siis antaa jossain ihan erikseen, ei tilanteessa, jossa mies "esiintyy" tai sen jälkeen. Mukaan 1 todistaja. Voitte kertoa lopputuloksen myös esimiehille.
Eli käyttäydytte kuten aikuiset ja jos mies käyttäytyy kuten lapsi, asia pyritään korjaamaan, ja jos ei niin siinä on perusteet irtisanomiselle.
Joistakin asioista saatan olla erimieltä ja tuon sen myös silloin yleensä esille. Vaikka joku auton huolto tai joku sellainen asia. Esimieshän sen lopulta päättää. Mutta ei hänen siitä tarvitse loukkaantua, että joku on hänen kanssaan eri mieltä asiasta ja sanoo oman mielipiteensä asiaan.
Samalla mitalla takaisin.