Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jolla paniikkihäiriö tai ahdistuneisuutta. Saatko näköhäiriöitä?

Vierailija
10.03.2018 |

Ja jos saat, niin millaisia ne ovat, ja esiintyykö niitä vain tiettyinä hetkinä vai arjessa koko ajan?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yhdessä kohtauksessa näköhäiriöitä. Jotenkin hämärtyi näkö ja oli tosi epäselvää ja näkyi kiiltäviä pisteitä.

Vierailija
2/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mulla ei ole sellaisia kunnon ahdistuskohtauksia (lähes) koskaan, eikä paniikkikohtauksia ikinä, on vain tasainen ahdistus. Silloin muutaman kerran kun on ollut ahdistuskohtaus, ei ole näköhäiriöitä esiintynyt.

Vierailija
4/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa.

Vierailija
5/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkikohtuaksesta tulee tunnelinäkö.

Vierailija
6/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkikohtauksia tulee harvoin ja niihin ei liity näköhäiriöitä. Itselläni kuitenkin yleistyneiseen ahdistushäiriöön ja somatisaatiohäiriöön liittyy paljonkin näköhäiriöitä, esim. näön sumenemista, väreilyä näkökentän reunoilla (liittynee myös lasiaisen irtautumaan) ja milloin mitäkin näkökentässä vilistäviä juttuja. Silmät tutkittu ja pää kuvattu, mitään ei löydy. Kaikessa taustalla somatisaatiohäiriö.

Vierailija
7/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa: unohdin myös mainita, että kirkkaat valot ovat nykyään ahdistuksen ja somatisaatiohäiriön puhkeamisen jälkeen tuntuneet hyvin epämiellyttäviltä, lähes sietämättömiltä. Silmät/näkö ovat siis myös herkistyneet aiempaan verrattuna.

Vierailija
8/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ahdistuskohtaus ehtii pahaksi niin näkö alkaa sumentumaan. Joskus myös „tarkennushäiriöitä“

Vierailija
9/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan sitten kun hyperventiloin siihen asti että mustat pisteet tanssii.

Vierailija
10/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 jatkaa: unohdin myös mainita, että kirkkaat valot ovat nykyään ahdistuksen ja somatisaatiohäiriön puhkeamisen jälkeen tuntuneet hyvin epämiellyttäviltä, lähes sietämättömiltä. Silmät/näkö ovat siis myös herkistyneet aiempaan verrattuna.

Kuulostaa migreeniltä

Vierailija
11/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtauksia tulee harvoin ja niihin ei liity näköhäiriöitä. Itselläni kuitenkin yleistyneiseen ahdistushäiriöön ja somatisaatiohäiriöön liittyy paljonkin näköhäiriöitä, esim. näön sumenemista, väreilyä näkökentän reunoilla (liittynee myös lasiaisen irtautumaan) ja milloin mitäkin näkökentässä vilistäviä juttuja. Silmät tutkittu ja pää kuvattu, mitään ei löydy. Kaikessa taustalla somatisaatiohäiriö.

Kuin mun näppiksestä! Mitä muita fyysisiä oireita saat ja ahdistaako nämä oireet?

Vierailija
12/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päädyttiin somatisaatiohäiriö diagnoosiin?

Vierailija
13/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran akuutin posttraumaattisen stressireaktion ja sen aikana näin räikeänpunaisia pilkkuja leijuvan ilmassa. 

Vierailija
14/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään sellaista joka hirveämmin haittaisi, nämä taitaa olla aika tavallisia:

- Visual snow (näkökenttä koko ajan täynnä läpikuultavaa pistemäistä kuhinaa), huomaan selkeiten pimeässä tai tasaisen väristä taustaa vasten.

- Valoisalle/auringolle herkkyys, valoisuus tekee olon ärtyneeksi. Tämä on lisääntynyt viime aikoina, mutta en tiedä miksi.

- Muutamia langanpätkän näköisiä viiruja näkökentässä, näkyy valoisassa tai taivasta vasten. Esim. tällä hetkellä en huomaa.

Itse en ole yhdistänyt näitä ahdistuneisuuteen ja paniikkituntemuksiin. Joskus jännittää mennä ulos päivällä ja olo toki pahentuu siitä, kun raottaa verhoa ja katsoo ulos ja vaaleus häikäisee. Häpeän ulkonäköäni, joten en mielelläni olisi päivällä ulkona, jolloin kaikki viallinen näkyy selvemmin. Mutta en osaa ajatella, että tuo valoherkkyys varsinaisesti liittyisi panikoimiseen.

Vierailija
15/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut näköhäiriöitä

Vierailija
16/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tension neck. Mulla on ollut pahoinvointia, etenkin autossa ja jos lapset juoksee ohitse tai kaupan hyllyjä katsoo samalla kun kävelee. Näköhäiriöö, valoarkuutta ja ääniherkkyytä joista näistä kaikista syntyy järjetön kiukku ja ärtyneisyys. On myös ollut välillä kädessä voimattomuutta. Migreeniäkin on ollut välillä, mutta särky on ollut vähäistä, auraoireet isompia.

On myös välillä kausittain kännistä oloa. Sitäkin oon usein googlettanut, känninen olo selvänä. Paniikkihäiriöö ei ole mutta kykenemättömyyttä tehdä päätöksiä tai ajaa autoa.

Nyt kun niska on tulehtunut ja googlettelin niin tajusin että mullahan on vuosia ollut varmaan toi tension neck, oireet viittaa siihen.

Vierailija
17/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkuja silmissä, sumea näkökenttä. Silmät tutkittu, niissä ei vikaa. Usein esiintyy ahdistuksen ohessa.

Vierailija
18/25 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin pyörtymistä ennen koettava kaatuva, sumeneva näkö. Sit välillä sumenee ja menee näkökentän reunoilla palleroita tai välähtää iso tummempi näköhärö johonkin kohtaa näkökenttää. Välillä on vaan aristavemmat silmät ahdistuskohtauksen aikana tai muuten vaan silmät "lasittuu"

Vierailija
19/25 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ollut sinisiä pisteitä tai väläyksiä silmissä? Mulla tutkittu aivot ja silmät, eikä niistä löytynyt mitään.

Vierailija
20/25 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään ollut sinisiä pisteitä tai väläyksiä silmissä? Mulla tutkittu aivot ja silmät, eikä niistä löytynyt mitään.

Minulla välähtelee joskus sinisiä länttejä näkökentässä, lisäksi näen erilaisia vaaleita ja tummia välhteleviä pisteitä. Aurallinen migreeni on todettu ja kohtauksiin liittyy toispuoleinen näkökenttäpuutos ja klassinen sateenkaaren väreissä sähisevä sahalaitakuvio. Näiden lisäksi mulla on vielä sitä kuhinaa, visual snowta , joka näkyy lähinnä hämärässä tai pimeässä. Aivot ja silmät on tutkittu, eikä niistä löytynyt mitään poikkeavaa. Migreenin lisäksi on diagnosoitu masennus ja olen myös ahdistunut. Nämä oireet on pelottavia, mutta olen elänyt niiden kanssa jo vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi