En voisi ryhtyä vegaaniksi koska en voisi elää ilman ihania juustoja.
Ilman lihaa kyllä voisin, mutta kuolisin varmaan juustoikävään.
Kommentit (40)
Sama. Mutta vältän possun syöntiä. (Possut on älykkäämpiä eläimiä kuin koirat.)
Itsekin sanoin kasvissyöjänä joskus noin, mutta enää ei maistu edes briet, aura, eikä fetajuusto. Ainoa mitä joskus syön on Mustapekka.
No mitä jos söisit tästä lähtien muuten täysin kasvisruokaa, mutta pitäisit satunnaiset juustot ruokavaliossasi? :) Jo sillä olisi suuret positiiviset ympäristövaikutukset. Ja voit juustoherkuttelussa panostaa luomujuustoihin (lehmillä on enemmän tilaa ja vapautta luomutuotannossa kuin tehotuotannossa).
Luulin samoin aikanani. Nyt teen jo maukkaat vegejuustot käyttööni itse.
Just söin kahta eri vegaanijuustoa. Oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä tofujuustoa.
Ap tosin puhui ihanista juustoista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä tofujuustoa.
En ole ap, mutta itse olen kokeillut kolmea eri vegaanijuustoa, tosin perheenjäsenen maitoallergian takia. Kaikki ovat maistuneet aivan kamalalle! Itselläkin sama, että en osaa olla ilman aamujugurttia ja tykkään kovasti juustosta. Tosin mun kasvissyöntikokeilu jo aiemmin kaatui anemiaan ja B12-vitamiinin puutteeseen. Vatsa ei kestä yhtään soijaa eikä palkokasveja ja pähkinöitä en voi sietää. Joten en ole keksinyt, miten voisin olla kasvissyöjä ilman veriarvojen heikkenemistä. Mulla on matalahko hb muutenkin, ja kasviksia syön kyllä paljon. B12 on nyt ok, ei tarvinnut mennä pistoksiin. Purkista kokeilin, se ei auttanut, mutta ruokavalio näköjään auttaa.
Sama vika, tosin rakastan muitakin maitotuotteita. Lihaa ja kalaa syön harvoin, mutta juustoa päivittäin. Turha tuputtaa tofujuustoja ja muita korvikkeita, soijaa en voi syödä.
Saksanpähkinäjuusto on hyvää ja rasvaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä tofujuustoa.
En ole ap, mutta itse olen kokeillut kolmea eri vegaanijuustoa, tosin perheenjäsenen maitoallergian takia. Kaikki ovat maistuneet aivan kamalalle! Itselläkin sama, että en osaa olla ilman aamujugurttia ja tykkään kovasti juustosta. Tosin mun kasvissyöntikokeilu jo aiemmin kaatui anemiaan ja B12-vitamiinin puutteeseen. Vatsa ei kestä yhtään soijaa eikä palkokasveja ja pähkinöitä en voi sietää. Joten en ole keksinyt, miten voisin olla kasvissyöjä ilman veriarvojen heikkenemistä. Mulla on matalahko hb muutenkin, ja kasviksia syön kyllä paljon. B12 on nyt ok, ei tarvinnut mennä pistoksiin. Purkista kokeilin, se ei auttanut, mutta ruokavalio näköjään auttaa.
Niin ja se tofujuustohan mulle ei edes sovi, maha tulee kipeäksi.
Me lopetettiin miehen kanssa lihan syöminen pari vuotta sitten. Juustoja ollaan pidetty ruokavaliossa satunnaisesti, mutta hauskasti se makuaisti muuttui kun lihan syöminen loppui. Enää ei esim. maistu halloum ollenkaan, vaikka ennen tykättiin. On nyt totuttu vähempään rasva- ja suolamääriin niin ei juustotkaan kaikki enää ole niin hyviä. Kannattaa ryhtyä kasvispainotteiseksi syöjäksi, sillä on paljon hyvin terveysvaikutuksia ja ympäristövaikutuksia. Vegaanius ei ole ainoa vaihtoehto sekasyönnille, esim. lakto-ovo-vegetaristeja ja joustavia kasvissyöjiä on paljon.
Sula juusto pizzan päällä... On se vaan niin hyvää, ettei sitä mikään korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika, tosin rakastan muitakin maitotuotteita. Lihaa ja kalaa syön harvoin, mutta juustoa päivittäin. Turha tuputtaa tofujuustoja ja muita korvikkeita, soijaa en voi syödä.
Jos tykkäät tuorejuustosta, kokeilepa påmackenia, se on ihana kaurapohjainen "tuorejuusto".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä tofujuustoa.
Ap tosin puhui ihanista juustoista.
Tofujuusto on ihanaa kun sitä marinoi yön yli teriyaki marinaadissa ja sitten paistaa seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekään en voi, koska yhdessä karkissa on mehiläisvahaa. Eli jatkan päivittäistä pihvien ahmimista.
Oot varmaan trolli, mutta anyway: Voit jatkaa mehiläisvahakarkkien syömistä ja olla muuten kasvissyöjä, jos se tuntuu hyvältä. Kukaan ei pakota sua vegaaniksi.
Ei ne vegaanijuustot ole juustoa, vaan juuston korvikkeita ja maku on hirveä, koostumus vähän sinne päin. Niihin kuulemma tottuu. Miksi pitäisi tottua johonkin, mikä maistuu pahalta ja parempiakin on mitkä maistuu heti hyvältä? Enkä kyllä siihen totu, lisäainesotkujahan ne enimmäkseen sitä paitsi vain ovat.
En minäkään. Tykkään myös maitosuklaasta, jäätelöistä, aidon voin mausta jne., mutta pahinta olisi luopua juustoista. Siksi olenkin laktovegetaristi.
Itsekään en voi, koska yhdessä karkissa on mehiläisvahaa. Eli jatkan päivittäistä pihvien ahmimista.