Palstalääkärit!!
Mä laihdutan. Syön päivässä 1200 kcal, salilla käyn lähes päivittäin. Naama on kalpea kuin zombiella ja kamalan kylmä koko ajan. Ruokaa ei enää tee edes mieli, mutta vatsa turvottaa. Aikaisemmin oli ripulia pitkään, mutta nyt ummetusta. Mitä tämä on
Kommentit (12)
Syömishäiriö, anoreksia, aliravitsemus, nälkiintyminen. Vatsan turvotuksesta päätellen aika lähellä loppua jo.
No ummettaahan se jos ei syö paljon mitään. Aineenvaihdunta pysähtyy. Ja suolessa ei ole massaa tarpeeksi.
Syön päivän aikana vähän pähkinöitä, hedelmiä, kasviksia, kananmunia ja puuron aamulla, niin että tulee noin 1200 kcal. Näin oon syönyt 4 viikkoa, mutta kahtena päivänä ahmin kaikenlaista. Mutta siitä on jo päiviä. Pitäiskö mun hakea niitä rautajuttuja apteekista. En jaksais lääkärille mennä?
Miks alapeukkuja? Haluan painoni normaalipainon alarajalle, ei oo syömishäiriö
Vierailija kirjoitti:
Syön päivän aikana vähän pähkinöitä, hedelmiä, kasviksia, kananmunia ja puuron aamulla, niin että tulee noin 1200 kcal. Näin oon syönyt 4 viikkoa, mutta kahtena päivänä ahmin kaikenlaista. Mutta siitä on jo päiviä. Pitäiskö mun hakea niitä rautajuttuja apteekista. En jaksais lääkärille mennä?
Jospa menisit ruokakauppaan mieluummin.
Ettei vaan ole kilpirauhasen vajaatoiminta???
Rautakuuria voisit kokeilla. Myös jos lenkkeilet päivittäin ja syöt vain 1200kcal niin voi olla että tulee ongelmia pitkän päälle jaksamisen kanssa. Kroppa ei saa tarpeeksi energiaa eikä palaudu kunnolla -> unenlaatu kärsii -> väsyttää ja lopulta saat elimistön normaalin toiminnan juurikin ummetuksella/ripuloinnilla/sydämentykytyksillä ihan solmuun.
Proteiinit sulla ainakin on tolla ruokavaliolla _tosi_ vähässä. Lihaa tai kalaa tai soijaa tai papuja tarvitset munien lisäksi, koska et maininnut mitään maitoproteiinin lähteitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriö, anoreksia, aliravitsemus, nälkiintyminen. Vatsan turvotuksesta päätellen aika lähellä loppua jo.
En menisi suoralta kädeltä sanomaan syömishäiriö. Aliravetsemus ja nälkiintyminen kyllä. Aineenvaihdunta laskenut minimiin. Kroppa säätelee energian kulutusta koska se ei halua kuolla! Energia kohdistuu elintoimintoja ylläpitäviin toimintoihin, muusta se alkaa säästää.
Et saavuta mitään kitukuurilla ja ylenpalttisella liikunnalla, et ainakaan laihtumista. Tai sitten se on hyyyyyyyvin hidasta. Ihmisen kroppa on viisas!
Vatsan turvotus ei merkitse lähestyvää kuolemaa. Ihminen kestää uskomattoman pitkään olemattomalla ravinnolla! Elimistöön se totta kai vaikuttaa ja vähitellen vahingoittaa jopa lopullisesti. Esim. osteoporoosi. Totta kai elimistö kärsii ja rankasti.
Olen itse anoreksiaa sairastanut ja tiedän mistä puhun. Sairastin todella pahasti kymmenisen vuotta. Olen 168 cm pitkä. Aloin laihduttaa kun olin 63 kiloinen. Sain painoa alas vauhdilla, mutta sitten olinkin jo koukussa. Kun painoin 51 kg ja kouluterveyden hoitaja sanoi että ei yhtään grammaa enää, se oli minulle signaali olet lihava! Ja eikun alaspäin. Olin kaksi kertaa sairaalassa kuolemaa odottamassa. Ei uskottu että selviän. Pahimmillani painoin 33 kg ja sairaalloinen päähänpinttymäni oli päästä 29 kiloon.
En päässyt, enkä kuollutkaan. Onneksi. Osteoporoosin sain ja tähän mennessä karkonut oikean ranteeni johon operoituun metallilevy ja 9 ruuvia. Oikean käden pikkusormen. Kylkiluita useampia. Vasemman käden kämmenluita ja vasemman olkapään murtanut.
Ruoansulatukseni on pilalla. En voi syödä vehnää, sokeria, vaaleaa leipää pullaa tai keksejä. En karkkia enkä mitään sokerista. En vaaleaa pastaa makaronia perunaa. Jos syön, tuskat on kauheat ja seuraavana päivänä valtavien kouristusten kanssa ripuli.
Toisaalta tietysti ihan hyvä etten roskaa enää voi syödä. Tällä hetkellä painan 52 kg. Tähän se on jämähtänyt ja tässä pyrin sen pitämään. Ei enää koskaan alle!!
Tästä on turha puhua. Kuuroille korville menee, tiedän. Mutta normaalipainon sisällä ei ole mitään syytä laihduttaa, ja jos laihduttaakin kitukuurit on tuhoon tuomittu. Useimmille käy niiden jälkeen niin että tulee ahmimishäiriö jqa oikea ylipaino. Toisilta menee terveys eikä koskaan enää tervettä suhdetta ruokaan. Ikuisesti se minullekin tulee peikko olemaan jota vastaan joudun taistelemaan. Etten putoa taas.
Vierailija kirjoitti:
Häh?? Noi on ruokakaupasta haloo
Urpo
Esimerkki syömisistäsi?
Raudanpuuteanemia tulee ensin mieleen.