Kuinka pitkään teette vauvalle " lappupesuja" ?
Vauva nyt 7 kk, jokohan olis aika luopua aamuin-illoin lappupesuista (silmät, korvat, kasvot, kaula, kainalot, poimut). Kun kuitenkin joka ilta käydään suihkussa tai kylvyssä. Milloin muut lopetelleet?
Kommentit (15)
meillä myös kohta 7kk vauva, eikä olla ikinä lappupesuja harrastettu. jos on esim. ruokailusta likainen niin pestään ja kylvetään noin joka toinen päivä. Iho kuivaa kamalasti jos joka päivä kylvettää. Hyvin ollaan pärjätty ilman, ihan puhdas vauva meillä silti on =)
Tipy
Olisko jotain lappupesujakin pitänyt suorittaa aamuin illoin...???
Meillä on 6,5 kk poika pesty tarpeen mukaan (iltaisin tarve pestä puurot naamasta!) ja kylvetäänkin milloin huvittaa, useimmiten n. 3 kertaa viikossa. Iho on loistokunnossa ja muksu on iloinen ja aurinkoinen.
Ikinä mitään lappupesuja tehty, puhdistuspyyhkeillä toki tulee pyyhittyä kaula- ja nivuspoimut päivittäin ja suihkutellaan 2-3 kertaa viikossa.
KL.
Eli meillä vauva 5kk ja edelleen aamu- ja iltatoimien yhteydessä silmät, kasvot ym. pyyhitään vanulapuilla. Eli millonkas vauvan kasvot voi sitten " hanan alla pestä" , kun eihän esim. naamapesua suositella tehtäväksi kylpyvedessä (eikä meillä edes joka päivä kylvetä).
vauvan kasvot " hanan alla" aika kauan aamulla ja illalla. Ihan alussa vanulapulla puhdistin. sen jälkeen kun kiinteät aloitettiin saa suun ympärystä ja useimmiten laajemmaltikin huuhtasta joka syönnin jälkeen. Samoin vauvan kädet pesen hanan alla.
Sittemmin pesty hanan alla, suihkussa tai kylvyssä. Aamulla pestään hanan alla naama ja alapää. Ruokailujen jälkeen naama sekä kädet. Illalla naama, kädet ja alapesu. Vaipan vaihdon yhteydessä pyyhin alapään kosteuspyyhkeillä, paitsi jos levinnyt kakka, niin sitten pesen hanan alla tai käsisuihkulla. Kylvyssä/suihkussa poikamme käy 2-3 kertaa viikossa. Ikää pienellä miehellämme on nyt 9 kk.
Meilläkään ei olla ohjeistettu tuohon lappupesuun koskaan. Ihan ekasta kotiviikosta asti olen pojan naaman, kädet, pepun ja tarvittaessa korvat ja poimut pessyt hanan alla, eikä ole ollut mitään sen kummempia. Silmät meillä neuvottiin pyyhkimään pumpulilla silloin alussa, mutta sekin hoituu minun mielestäni ihan vain naaman pesulla hanan alla. Pojalla ikää nyt 5,5kk.
Meillä pyyhkeilin silmiä säännöllisesti kerta päivään n. 1 kk ja epäsäännöttömämmin korvantaustoja. Muuten viruteltiin vauvaa lavuaarilla. Parin kuukauden ikäisestä aloitettiin jokailtainen kylpy, koska huomattiin sen rauhoittavan illan ja valmistavan unille. Sitten jossain vaiheessa alettiin ottaa mukaan aamusuihkuun, joten lutrattu on vedessä todella paljon. Pienestä pitäen olen kevyen rasvan vetänyt iholle pesun jälkeen. Alkuun öljyä, sittemmin emulsiovoidetta. Iho on pikkuisella kuin kuulasta samettia ja nauttii niin äärettömästi vedessä lutraamisesta että näin mennään jatkossakin. Edelleen joskus täytyy pyyhkeillä korvantaustoja, mutta harvoin.
Huomaan aina vain alkavani puolustella tätä ääretöntä lutrausta :) Sanoisin kuitenkin että kukin tavallaan.
on vauva pesty aamuin illoin lavuaarilla hanan alla; kasvot, kädet, kaula, peppu tulee tietty pestyä useamminkin. Siinä kuivaamisen yhteydessä on sitten varsinkin ihan alussa pyyhkästy vielä tarvittaessa pumpulilapuilla silmät, korvantaustat ja kainalot. Suihkussa tai kylvyssä käytetään yleensä n. 3 kertaa viikossa. Itse olen heti ottanut suihkuun, kun on minusta helpompi kuin kylvetys, mies taas usein kylvettää. Eli mitään erityisiä lappupesuja ei olla tehty. Tyttö nyt 2 kk.
Joo eli ei iltaisin enää " laputeta" jos on jo kylvyssä käyty. Tai no, kyllä silmät olen aina pyyhkäissyt aamuin illoin vielä. Mutta aamuisin olen aina kostealla vanulapulla pyyhkinyt.
Mutta en minä ainakaan saa raanan alla pestyä niskapoimuja tai kainaloita kunnolla tai korvantauksia, siksi vielä olen lapulla pyyhkinyt ne.
Kyllä meitä ainakin on laitoksella ohjeistettu lappupesuun aamuin illoin kummankin lapsen kohdalla. Tämä on siis toinen lapsi enkä muista enää kauanko esikoista laputin, mutta se taisi jäädä jotenkin luonnostaan pois.
Ehkei tuo silmien pyyhkiminen ole sitten vällttämätöntä :) kun ei muutkaan kerran pyyhi... Tapoja monia tosiaankin!
Kylvyssä on käynyt kerran viikkoon ihan pienestä asti ja silloin putsattiin poimut sun muut paikat. Siinä vaiheessa kun alkoi syömään kiinteitä, niin olen puhdistanut kasvoja / käsiä tarvittaessa paperilla tai vedellä.
Mutta meidän pojasta tämä näkyykin, on nimittäin viikon ruokalista naamalla :)
Ninnu
Ei tätä aihetta nyt päivittelemään tarvi alkaa kuten joku aikaisempi vastaaja, kukin tekee omalla tavallaan.
Anteeksi ap en muista nimimerkkiäksi, mutta me lopetimme tuon lapuilla pesun varmaan muutaman kuukauden jälkeen. Sitten tosiaan uskalsimme pestä esim. silmätkin ihan lämpöisellä vedellä hanan alla.
Ei tosiaan ole koskaan ollut puhetta lappupesuista, mutta käytänhän minäkin vanulappuja, tosin en silmien putsaamiseen (lapuista lähtee niitä kuidunpätkiä). Totta puhuen tuolla vauvalla on niin siistit silmät, että olen vain kerran pyyhkäissyt silmänurkasta rähmää.
Selidora:
Pienestä pitäen olen kevyen rasvan vetänyt iholle pesun jälkeen. Alkuun öljyä, sittemmin emulsiovoidetta. Iho on pikkuisella kuin kuulasta samettia ja nauttii niin äärettömästi vedessä lutraamisesta että näin mennään jatkossakin.
Pieni varoituksen sana -se iho lakkaa olemasta kuulasta samettia siinä vaiheessa, kun iho tottuu jatkuvaan rasvaamiseen. Terveen lapsen iho ei yleensä tarvitse mitään voiteita (ks. esim. http://www.tohtori.fi/?page=7381781&id=5118818). Meitä nimenomaan varoitettiin laitoksella rasvaamasta liikaa, vaikka muksu oli alkuun todella kuiva iholtaan. Ja korostettiin, että öljyä voi näin alkuun käyttää hillitysti, mutta kosteusvoiteita vain todella tarpeeseen.
KL.
Meillä pestään tosi harvakseltaan:
Alkuun kylvettiin 3 kertaa viikossa. Sitten alko iho kuivaa kovasti, niin neuvolankin suosituksesta harvennettiin vaan 1 kertaan viikossa. " Lappupesuja" taidettiin laitoksella hiukan opastaa, mutta mulla ne suoraan sanottua unohtuivat. Kaikki oli sillon jotenkin niin epämääräistä, että mä vaan yks kerta (monta kuukautta synnytyksestä) muistin, että ainiin, pitiköhän niitä silmiä ja korvantaustoja useinkin pyyhkiä. Meillä siis kylpy oli lähes ainoa pesu pyllypesuja lukuunottamatta pitkään. Nyt kun kiinteitä jo maistellaan, naamaa ja käsiä tulee pestyä ainakin pari kertaa päivässä. Käsiä oon pessy nyt ehkä kuukauden ajan muutenkin, aiemmin en oo vaan hoksannut. No, poika on kaikesta huolimatta pysyny ihan terveenä.
Äityli ja POika 5,5 kk
peset sekä lapulla että suihkutat/kylvetät? Mun ymmärtääkseni lappupesu tms. on pesu siinä missä muukin pesu. Eli miksi kahdesti?
Meillä pestään iltapesu, jolloin käydään kasvot, kaula, kainalot, peppu jne. ja samalla katsotaan poimut yms. Siinä se. Eikä tasan kylvetä joka ilta, ihan turha liottaa herkkää ihoa. Meillä seitsenkuinen vauva.
Vielä tuosta lappupesusta: meitä ei ole koskaan ohjeistettu edes sellaista tekemään...=)