Voiko joku vastata asiallisesti lapsen hankinnasta?
Olisi kysymyksiä joihin kukaan ei ole aiemmin vastannut kunnolla. Tarvin oikeasti apuanne!
Kommentit (51)
Taustaa. Ollaan 36 ja 37 ja ensimmäinen lapsi toiveissa. On nyt yritetty 10 kk, ovulaation ympärillä, vain noin 3 yhdyntää per kuukausi ja ei ole mitään onnistumisia. :( Sen takia olen alkanut epäillä että ei osaa yrittää oikein. Lääkärissä on käyty ikämme takia tutkimuksissa, ja kaikki todettu "normaaliksi".
Koska raskaus ei ole alkanut niin on otetty ovulaatiotikut käyttöön. Myönteistä on, että ovulaatio on löytynyt :) Se on ollut joka kierrossa melkein samana (yhtenä tai 1-2 päivänä). Yhdynnän jälkeen olen yrittänyt nostaa jalkoja ylös.
Kertokaa asiallisesti, onko järkeä käyttää tätä Flo-aplikaatiota ja seurata kehoaan?
Hedelmällinen aika sen mukaan on vain noin viikon kuussa, miten yhdynnät kannattaa ajoittaa tälle koko jaksolle? Varmaan pitää yrittää useammin kuin kolme yhdyntää.
Miten yhdynnät kannattaa ajoittaa, tarkkimmin varmaan jatkossa ovulaatiopäivälle vai ennen vai jälkeen sen? Joka päivä, joka toinen päivä, aamulla vai illalla?
Onko ruokavalio, vitamiinit ihan huuhaata? Mitä pitää syödä. Greippi ym tuttuja googlen kautta.
Mistä olette vihdoin huomanneet, että olette raskaana? Aluksi kierroissa 1-4 olin aivan varma että olen raskaana, mahassa kurinaa ja rinnat kipeät, mutta sitten aina alkoi kuukautiset.
Kaikki poppaskonstit ja tarkat neuvot kehiin. Tuntuu että aika kuluu eikä koskaan onnistu! Myönteistä tosiaan on, että ovulaatio on löytynyt aina!
Kiitos asiallisista vastauksista
Ap
Ja taas :D :D Ap ei saa kunnon vastauksia!!!
Meille neuvottiin joskus, että yhdynnät kannattaa ajoittaa ovulaation vaiheille joka toinen päivä. Siittiöthän pysyvät hengissä naisen elimistössä jonkun aikaa, joten joka päivä hinkkaaminen ei ole tarpeellista. Kellonajalla ei ole väliä. Raskauden alkaessa rinnat tuntuivat aroilta ja kuukautiset jäivät pois, ei muuta.
Käytin myös ovulaatiotikkuja molemmilla kerroilla, lapsia siis kaksi. Niistähän näkee kun ovulaatio lähestyy, eli se viiva alkaa vahvistua. Siitä alkaen seksiä joka päivä ja varsinaisena ovulaatiopäivänä ehkä enemmän ja pari päivää myös ovulaation jälkeen. Ihan vaan "varman päälle pelaamista", tiesin etten raskaudu kovin helposti.
Me yritettiin 10 kk.
Sitten tuli loma ja kovasti toimintaa, oli juhlia ja talkoohommia ja pari lomamatkaakin. Kerran taidettiin ehtiä "hoitaa parisuhdetta" ja sekin oli sellainen "no äkkiä nyt että edes kerran kesässä".
Ja tärppäsi.
Ehdottomasti kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon ja aloittaa syömään raskausvitamiineja. Saat boostattua vitamiini-hivenainevarastot täyteen.
Luonto on siitä hauska, että naista panettaa silloin kun tärppimahdollisuus on suurin. Eli seuraavassa kierrossa älä seuraa mitään kalenteria tai muutakaan vaan pankaa silloin kun tekee eniten mieli.
Tiesin tärpänneen kun torstaina nousin sängystä ylös ja rintoihin sattui niin lujaa että piti tarttua niihin ihan kiinni. Lauantaille odotin menkkoja alkavaksi, maanantaina tein positiivisen testin.
Ovulaatio on tosi vaikea löytää testillä, jos on vähänkään epäsäännöllinen kuukautiskierto. Yhden kuukauden tein ovulaatiotestejä aamuin ja illoin, kunnes vihdoin tajusin, että oma ovulaationi tapahtuu vasta 19. päivänä vaikka kaikkien taulukoiden mukaan sen olisi pitänyt tapahtua viikko aikaisemmin. Eli kannattaa ennemmin harrastaa seksiä vaikka joka päivä tai vähintään joka toinen päivä koko kuukauden ajan, koska ei todellakaan voi tietää, koska oma ovulaatio tapahtuu. Vähemmällä vaivalla pääsee silleen kuin että tekisi ovulaatiotestejä pari kertaa päivässä ja maksaisi niistä.
2-3 kertaa seksiä kuukaudessa? Tuossa nyt aika selvä vika. Joka päivä, kuukauden ajan niin kummasti alkaa tapahtumaan.
Me ollaan yritetty niin, että eka yhdyntä on ollut 4-5 päivää ennen ovulaatiota (silloin tietysti arvio) ja jatkettu 2 päivän välein ovulaatioon asti. Kuitenkin maksimissaan kolme yhdyntää on ehtinyt ennen ovista per kierto. Yhdyntöjen määrästä homma ei ole kiinni, vaan ajoituksesta ja siitä, kuinka hyvä munasolu kierrossa irtoaa. Jos siis siittiöt ovat tutkitusti kunnossa ja uivat eteenpäin. Tästä olen jutellut lapsettomuuslääkärinkin kanssa.
Olen itse huonosti raskautuvaa sorttia (munasoluissa ongelmia), mutta olen raskautunut 2 kertaa ja molemmilla kerroilla yhdyntöjä on ehtinyt olla 1-3 kpl ennen ovista.
Raskausoireet ennen plussaa ja alkuraskaudessa vaihtelevat hurjasti riippuen naisesta ja raskaudesta. Myös 35+ voimistuvat pms-oireet sotkevat ekaa raskautta yrittävää, koska monet oireet ovat samantyyppisiä. Osa naisista taas ei tunne mitään oireita siinä alussa.
En halua maalailla piruja seinille, mutta muutaman kuukauden päästä hakeutuisin teinä jo hoitoihin, jos tärppiä ei tule. Itsellä ne eivät auttaneet, mutta isolla osalla kyllä. Tulin itse raskaaksi myöhemmin luomuna, kun aloin epäillä yleisterveydessä piileviä ongelmia ja hakeuduin yksityiselle perusteellisiin tutkimuksiin. Minulta löytyi Aasian tuliaisena parasiitti suolistosta, merkittäviä puutteita suolistobakteerien määrässä ja laadussa sekä matala-asteinen tulehdus. Lisäksi hyvä nippu ravintoainepuutoksia. Siitä kun löydöksiä alettiin hoitaa ihan lääkkeillä ja muilla valmisteilla, olin alle 3 kk päästä raskaana.
Hidas prosessi kaikkineen lapsettomuushoidot + muut, joten ei kannata liikaa lykätä, koska hedelmällisyyden lasku hankaloittaa raskaaksituloa myös. Itse olin 36 kun aloimme yrittää lasta, nyt 39 ja raskaus ihan alussa. Pidän tätä pienenä ihmeenä, toivottavasti menee maaliin asti. Kaikkea hyvää teille ja plussatuulia! Koita keskittyä työhön ja kivaan vapaa-ajan tekemiseen, se on paras keino estää ”hulluksi tuleminen”, jos yrittäminen venyy. Ja lue mahdollisimman vähän Vauva-palstaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Taustaa. Ollaan 36 ja 37 ja ensimmäinen lapsi toiveissa. On nyt yritetty 10 kk, ovulaation ympärillä, vain noin 3 yhdyntää per kuukausi ja ei ole mitään onnistumisia. :( Sen takia olen alkanut epäillä että ei osaa yrittää oikein. Lääkärissä on käyty ikämme takia tutkimuksissa, ja kaikki todettu "normaaliksi".
Koska raskaus ei ole alkanut niin on otetty ovulaatiotikut käyttöön. Myönteistä on, että ovulaatio on löytynyt :) Se on ollut joka kierrossa melkein samana (yhtenä tai 1-2 päivänä). Yhdynnän jälkeen olen yrittänyt nostaa jalkoja ylös.
Kertokaa asiallisesti, onko järkeä käyttää tätä Flo-aplikaatiota ja seurata kehoaan?
Hedelmällinen aika sen mukaan on vain noin viikon kuussa, miten yhdynnät kannattaa ajoittaa tälle koko jaksolle? Varmaan pitää yrittää useammin kuin kolme yhdyntää.
Miten yhdynnät kannattaa ajoittaa, tarkkimmin varmaan jatkossa ovulaatiopäivälle vai ennen vai jälkeen sen? Joka päivä, joka toinen päivä, aamulla vai illalla?
Onko ruokavalio, vitamiinit ihan huuhaata? Mitä pitää syödä. Greippi ym tuttuja googlen kautta.
Mistä olette vihdoin huomanneet, että olette raskaana? Aluksi kierroissa 1-4 olin aivan varma että olen raskaana, mahassa kurinaa ja rinnat kipeät, mutta sitten aina alkoi kuukautiset.
Kaikki poppaskonstit ja tarkat neuvot kehiin. Tuntuu että aika kuluu eikä koskaan onnistu! Myönteistä tosiaan on, että ovulaatio on löytynyt aina!
Kiitos asiallisista vastauksista
Ap
Ihan asiallisesti; ette voi tehdä juurikaan enempää itse ilman lääketieteellistä apua. Yhdyntä parin päivän välein riittää, jos siittiöitä on tarpeeksi ja putket ovat auki. Poppaskonstit ovat juuri niitä: taikauskoa.
Itsessäni huomasin nyt jällkikäteen ajateltuna, että tärppäsi heti kun minulta poistui stressi. Yritimme 1v8kk. Lopulta stressasin jo tuotakin kun ei onnistunut. Toinen oli muusta elämäntilanteesta johtuva hirveän iso stressi, joka poistui. Aloin saada normaalista stressittömästä elämästä kiinni ja silloin napsahti.
Eli tämän neuvon olet varmaan miljoona kertaa lukenut ja itseänikin se turhautti todella paljon. Mutta koita vähentää omaa stressiä ja murehtimista.
Tämä on ollut meillä ja kahdella muulla tuntemallani parilla: ensin ei kuukausiin tai jopa vuoteen onnistu, sitten lähdetään yrittämään joka päivä (paitsi kuukautisvuodon aikana). Sitten kahden kuukauden sisällä raskaana.
Foolihappolisä sekä miehellä että naisella lisää munasolun kiinnittymisen todennäköisyyttä. Seksiä joka kolmas päivä koko kuukauden ajan, varsinkin jos ovulaation ajankohta ei ole ihan selvä. Siittiöt pysyvät hengissä juuri sen kolme päivää.
Kuten täällä on jo monet sanoneet,seksiä useammin.Raskautta yrittäville suositellaan foolihappoa,jota saaapteekista,Myös jossain vitamiineissa jotka on tarkoitettu raskautta yrittäville on foolihappoa
Ei kannata uskoa mitään poppaskonsteja (vehnänalkioöly,punaviini,greippi),ne on ihan täyttä p####a (kysyin pitkän uran tehneeltä lapsettomuuteen erikoistuneelta lääkäriltä)
Ovulaatiopäivänä seksiä,samoin ovulaation jälkeisenä päivänä
Onnea kirjoittajalle 9:än raskaudesta ja toivottavasti saatte toivomamme lapsen
Kiitos paljon vastauksista!
Mutta ongelma tai epätietoisuus on ja pysyy:
Tässä ketjussa neuvotaan harrastamaan joka päivä, joka toinen päivä ja joka kolmas päivä. Ota tästä nyt selvää? Tämä menee vaan sekavammaksi. Hedelmällinen aika keskimittaisessa kierrossani on vain noin viikon verran. Eli ensin kuukautiset, sitten ovisviikko ja sitten kaksi viikkoa jolloin hedelmöitys pitäisi tapahtua.
Jos harrastetaan tosiaan joka päivä kuukautisten jälkeen eli alkaen kp 6, yhdyntöjä ehtii tulemaan 9-10 kappaletta kuussa!!
Jos joka toinen päivä, yhdyntöjä tulee tuon 5 kertaa! Eli ei niitä lyhyehkössä kierrossa määräänsä enempää tosiaan tule.
Kiitos asiallisista kommenteistanne ja kokemuksistanne! Edelleen on epäselvää pitääkö harrastaa joka toinen päivä, sperman laatu pysyy parempana?? Vai joka päivä, enemmän yritysmahkuja?
Meillä tehtiin ensimmäistä lasta vuosi, eihän siitä mitään meinannut tulla kun oltiin vuorotellen viikko jossain muualla. Sitten kun ihan vaan naida napsuteltiin silkasta ilosta että saadaan olla yhdessä, alkoi tapahtua.
Miten ihmeessä kuvittelet, että ihmiskunta lisääntyy tätä tahtia, jos ei ihan vaan naimalla. Et sinä sen ihmeellisempi ole.
Puhtaat perustutkimukset eivät ole mikään tae varmasta raskaaksi tulemisesta.
Ihan ensimmäiseksi kyllä sanon että yhdyntöjä on liian vähän.
Ap oletko normaalipainoinen? Jos et, niin laihduta tai lihota itsesi normaalipainoon.
Onko sinulla PCOS? Jos on, niin ala vähähiilihydraattiselle dieetille, se parantaa tuota.
Ylipaino, alipaino ja PCOS voi estää raskautumista,
Eihän miehesi tupakoi tai juo viinaa? Jos, niin pitää lopettaa. Ne heikentävät siittiöitä.
Monesti ongelma ei niinkään ole ovulaatio tai munasolun hedelmöittyminen vaan se, että hedelmöittynyt munasolu ei kiinnitykään ja näin raskaus ei ala. Kuinka pitkä sinun kierto on? Lyhyessä kierrossa luteaalivaihe jää herkästi liian lyhyeksi, eikä hedelmöittynyt munasolu ehdi kiinnittyä.
Jos kierto on noin 28 päivää, niin yhdyntöjä kannattaa olla kahden päivän välein kiertopäivien 5 ja 19 välisen ajan. Kp 19 jälkeen raskautuminen on epätodennäköistä, samaten kuukautisten alkupäivinä. Ovulaation tikuttaminen ei täysin kerro sitä, että mille päivälle yhdyntä pitäisi ajoittaa. Jos miehen siittiöt on huonoja, niin yhdyntöjä kannattaisi olla joka päivä kp10-kp19.
Kysy, niin vastataan :)