Miten saada 10-vuotias poika lukemaan??!
Tuntuu, että olen yrittänyt kaikkea, mutten kertakaikkiaan saa poikaani innostumaan lukemisesta. Poika on hidas lukemaan ja kaikki hankalat termit on haastavia. Poika olisi kiinnostunut historiasta ja löysimme jotain gladiaattoreista kertovia kirjoja, mutta henkilöiden vieraskieliset nimet olivat hänelle haastavia ja innostus lopahti ja (tämäkin) kirja jäi kesken. Osaako kukaan vinkata jänniä historiaan liittyviä kirjoja, jotka kuitenkin olisivat suht helppoja?
Kommentit (32)
hienoa kun kannustatte poikaanne lukemaan. Pojan olisi kuitenkin hyvä keksiä itse millaiset kirjat kiinnostaa ja lukea siltä pohjalta. Lukeminen on ihana harrastus <3
Kalle Veirto on kirjoittanut Henkka ja Kivimutka -kirjoja, joita minun poikani ahmi 8-12-vuotiaana. Kokeilehan niitä, jos ne kiinnostaisivat poikaasi.
Ne kertovat tavallisesta joskin sanavalmiista Henkasta, jolla on Kivimutka-niminen kaveri. Pojat asuvat Lahdessa ja heille sattuu kaikenlaista. Ei kuitenkaan mitään yliluonnollista tms.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että olen yrittänyt kaikkea, mutten kertakaikkiaan saa poikaani innostumaan lukemisesta. Poika on hidas lukemaan ja kaikki hankalat termit on haastavia. Poika olisi kiinnostunut historiasta ja löysimme jotain gladiaattoreista kertovia kirjoja, mutta henkilöiden vieraskieliset nimet olivat hänelle haastavia ja innostus lopahti ja (tämäkin) kirja jäi kesken. Osaako kukaan vinkata jänniä historiaan liittyviä kirjoja, jotka kuitenkin olisivat suht helppoja?
Suosittelen reissua kirjastoon ja heti vaan henkilökunnan juttusille. Heillä on uskomattoman paljon tietoa ja asiantuntemusta ja myös halua auttaa kun kerrankin joku kysyy.
Voit myös googlettaa "lukudiplomi". Niistä löytyy hyviä kirjoja.
Tässä Jyväskylän listat 5.-6. luokkalaisille:
http://www3.jkl.fi/kirjasto/lukudiplomi/PDFja%20RTFtiedostot/lukudiplom…
Mutta näitä on muissakin kaupungeissa.
Tässä Vantaan lista tuon ikäisille:
http://kirjasto.one/lukudiplomi/index.php?dipl=3
Tässä yksi, jossa on erikseen osasto "aikamatka" - löydät historiallisia romaaneja...
Vierailija kirjoitti:
hienoa kun kannustatte poikaanne lukemaan. Pojan olisi kuitenkin hyvä keksiä itse millaiset kirjat kiinnostaa ja lukea siltä pohjalta. Lukeminen on ihana harrastus <3
Jos jättäisin hänet yksin miettimään mitä hän haluaa lukea, vastaus olisi "en mitään!". Edes Aku Ankka -lehdestä ei koskaan innostunut vaikka sitä monta vuotta hänelle tilasin ja toivoin että joskus ottaa ja innostuu. Olen ostellut kaikenlaisia taskukirjoja ja muita sarjakuvia, vienyt kirjastoon ja yrittänyt innostaa hyvässä ja kannustavassa hengessä etsimään ja kokeilemaan eri genrejä ja kirjoja, mutta ei. Poika rakastaa liikuntaa ja pelaisi vaan kavereiden kanssa säbää ym. kaiket päivät, mutta alan olla huolissani tästä täydellisestä lukemattomuudesta. Nuo jännät historialliset kirjat voisivat olla se hänen juttunsa, mutta jos hän kokee putoavansa kärryiltä liian mutkikkaan juonen takia tai siksi, että sekoittaa henkilöhahmot vaikeiden englanninkielisten nimien takia, hän lyö hanskat tiskiin ja luovuttaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen reissua kirjastoon ja heti vaan henkilökunnan juttusille. Heillä on uskomattoman paljon tietoa ja asiantuntemusta ja myös halua auttaa kun kerrankin joku kysyy.
Tässä yksi, jossa on erikseen osasto "aikamatka" - löydät historiallisia romaaneja...
Jäi se linkki pois
Minäkin inhoan kirjoja. On diagnosoimaton lukihäiriö, keskittymis ongelma ym. Joudun usein lukemaan saman lauseen moneen kertaan kun olen hairahtunut ajatuksiini tai lukenut väärin.
Palstan otsikot on hauskoja kun luen ne aina väärin.
En kyllä ymmärrä tätä kirjojen ihannointia. Luen sujuvasti ulkomaisten ohjelmien tekstit kun on se liikkuva tuki kuva siinä taustalla. Että lukea osaan, vaan en ilman kuvaa.
Pidän itseäni visualistina ja esteetikkona. Kirjaimet eivät oikein tyydytä aivojeni tarvetta saada silmille töitä. Tahdon kuvia.
Niin että onko nyt ihan pakko saada se poika lukemaan, oisko jokin muu mikä kiinnostaisi.
Ja kenelle tuntematon vaikea sana ei tuottaisi vaikeuksia. Kyllä ne sit oppii jos niille yleensä on koskaan elämässä tarvetta.
Kiitos kaikista vinkeistä! Olette ihania! Tutustun näihin ja suuntaan taas pian poitsun kanssa kirjastoon.
ap
Joskus jokin tarina vain "kolahtaa" kohdalle ja silloin on löytynyt oikeanlainen kirja oikeanlaisella tarinalla, kerronnalla ja juonella höystettynä. Tykkääköhän poika lainkaan fantasiasta, tarinoista joissa on hevosia, örkkejä ja taistellaan miekoin, eikä pyssyjä vielä ole? Mieleeni tulevat Redwallin tarut, joissa pääosissa ovat eläinhahmot.
Nykyfantasiasta ensimmäiset pari Harry Potter-kirjaa voisi sopia 10-vuotiaalle. Narnia-sarjasta muutama kirja? Entä muut seikkailuntäytteiset kirjat? Kirjastossa varmasti neuvovat ja antavat vinkkejä. Ei kaikkien kirjojen olemassaolosta edes tiedä, ennenkuin joku suosittelee ja esittelee.
Mites Anne Frankin päiväkirja? Siinä olisi historiaa ja kohtuu helppo lukuinen, eri asia vaan kiinnostaako "tyttö kirja" ja millainen lapsi on, onko liian rankkaa luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi se linkki pois
Etenkin tämän vikan linkin historialliset kirjat vaikuttaa tosi hyviltä hänelle. Kiitos miljoonasti!
jos poikaasi ei kiinnosta lukeminen niin älä pakota häntä turhuuksiin. Mielummin anna poikasi pelata fortnite battle royalee
Darren Shan Friikkisirkus- Tässä sarjassa on mukavan ohuet pokkarit, liian paksu kirja saattaa lannistaa lukuinnottoman.
Taru sormusten herrasta. Virhe on luettaa huonoja kirjoja koska lukija ei ole riittävän kehittynyt.
Meillä toinen lapsista lukee ilokseen. Toiselle maksan 5€/ luettu kirja. Muuten ei lukisi vapaaehtoisesti mitään.
Lue myös itse. Näytä että lukeminen on mukavaa. Lukekaa yhdessä. Ja kerro pojalle että monet tunnetut Tubettajatkin lukevat paljon kirjoja. Voitte myös pitää lukupäiväkirjjaa, merkata mitä kirjoja olette lukeneet, sekä kilpailla yhdessä siitä kumpi lukee enemmän kirjoja.
Kokeile lahjontaa, 10€ - 100€/luettu kirja. Kysele muutamasta yksityiskohdasta joka kirjasta tarkistaaksesi että ne on luettu eikä selailtu. Lahjus voi olla muutakin kuin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mites Anne Frankin päiväkirja? Siinä olisi historiaa ja kohtuu helppo lukuinen, eri asia vaan kiinnostaako "tyttö kirja" ja millainen lapsi on, onko liian rankkaa luettavaa.
10-vuotiaalla lapsella tuskin on vielä tietoa ja ymmärrystä siitä historiallisesta kehyksestä, johon Anne Frankin päiväkirja sijoittuu, se ei ole mikään lastenkirja, vaikka päähenkilö onkin lapsi.
Risto Räppääjät,
Kapteeni kalsari
Reuhurinteen ala-aste
Roald Dahlinin Kuka pelkää noitia, Jali ja suklaatehdas, Ilmarin ihme lääke...
Hauskoja, helppo lukuisia.
Miten olisi aloittaa faktakirjoista. Niitä voi lukea yleensä sieltä täältä. Näin voi skipata ne vaikeimmat sivut, tai lukea sivulta vain osan. Näitä löytyy varmasti monia historiasta mutta myös urheiluun liittyviä. Niissä on monesti lasten tasolla suht paljon kuvia. Ja tekstipätkät lyhyempiä.
Itse olen 13-vuotias ja suosittelen lukemaan Sriptaa
Scripta avarsi maailmankuvaani ja omaan nyt veitsenterävät argumentit.