Seksuaalisen suuntautumisen ylenpalttinen korostaminen
Miksi?
Ei minua kiinnosta, ketä sinun tekee mielesi panna. En juokse kadulla huutelemassa ”hei hei hei oon heeeeteeeeroooo, tahdon panna miestääääääääää!! Heteroliput liehumaan!”.
Kommentit (19)
Sitä tehdään justiin niin pitkään kuin kaltaisesi heinähatut siitä vetää herneet nenään.
Tarkoitus on saada kaltaisesi ihmiset kyllästymään mitä näihin asioihin tulee, niin kenellekään ei iske sitten hirveät pelko- ja väkivaltatilat päälle kun iso ja paha homopoju tulee kysymään kahville. Ja osaat käyttäytyä kuin aikuinen ja sanot että ei kiinnosta.
Miksi se on seksuaalisen suuntautumisen korostamista ei-heterolta, jos vähänkin mainitsee seurustelukumppanistaan/vaimosta/miehestä, mutta heterot voi ihan vapaasti vihjailla ja puhella ilman, että se on mitään korostamista.
Tiedän kaikkien työkavereideni seksuaalisen suuntautumisen. Heteroita ja yksi lesbo (joka kertoi mulle ikäänkuin ohimennen kun alettiin olla läheisempiä kavereita). Kukaan ei tiedä mun suuntautumisestani mitään. Ne heterot pitävät sellaista ääntä heteroudestaan, että erehtymisen varaa ei ole. Tosielämässä voi epäillä vähemmistöläiseksi ihmistä, joka on hiljaa suuntautumisestaan. Heterot eivät ole nimittäin hiljaa kovinkaan usein.
Yksi opiskelukaveripersu kerran ihmetteli tuota korostamista, vaikka itse viljeli jatkuvasti seksuaalissävytteistä huumoria, josta hänen oma heteroutensa ja tarkemmatkin mieltymyksensä kävi selvästi ilmi.
Joo, tuota, en itsekään ihan ymmärrä pride-kulkueita, mutta olen tavannut seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä, joiden tarinat on niin surullisia, että he kyllä ansaitsisivat jonkun kunniamerkin.
Lähinnä nyt tarkoitin tällä sitä, että on mielestäni vaivaannuttavaa koko ajan korostaa olevansa jotenkin seksuaalisuudeltaan erilainen, jos haluaa kerran saada tasa-arvoista kohtelua. On sateenkaariperheet jne. Miksei se ole vain ’perhe’ ihan niin kuin kaikki muutkin perheet?
Omassa mielessäni en todellakaan erottele ihmisiä sen perusteella, ketä he haluavat seksuaalisesti. Minulle se on aivan sama, enkä koe tarvetta korostaa tätä asiaa tilanteissa, joihin se ei edes kuulu. Esimerkkinä vaikka keskustelu erään ystäväni lapsettomuudesta ja tähän homon kommentti ”me olemme myös yrittäneet kovasti, mutta lasta ei vieläkään näy”. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä nyt tarkoitin tällä sitä, että on mielestäni vaivaannuttavaa koko ajan korostaa olevansa jotenkin seksuaalisuudeltaan erilainen, jos haluaa kerran saada tasa-arvoista kohtelua. On sateenkaariperheet jne. Miksei se ole vain ’perhe’ ihan niin kuin kaikki muutkin perheet?
Omassa mielessäni en todellakaan erottele ihmisiä sen perusteella, ketä he haluavat seksuaalisesti. Minulle se on aivan sama, enkä koe tarvetta korostaa tätä asiaa tilanteissa, joihin se ei edes kuulu. Esimerkkinä vaikka keskustelu erään ystäväni lapsettomuudesta ja tähän homon kommentti ”me olemme myös yrittäneet kovasti, mutta lasta ei vieläkään näy”. Ap
Sä olet varmaankin hetero? Se on tosi helppoa heteron sanoa, että "en erottele ihmisiä suuntautumisen perusteella", kun maailman silmissä sun suuntautuminen on se normi. Sama kuin valkoiset, jotka sanovat, että "en näe rotua/ihonväriä, näen vain IHMISIÄ" - jälleen helppo sanoa, kun sinä olet se, jota kohdellaan paremmin kuin muita ihonvärin takia.
Koska heterous on normi, niin etuoikeutettua asemaansa tiedostamattomat heterot usein kokevat, että ei-heterot "esittelevät" seksuaalisuuttaan tai "tekevät siitä numeron" vain olemalla olemassa tässä maailmassa. Toisekseen homoja ja transihmisiä syrjitään edelleenkin (vaikka juuri sinä et syrjisi heitä, yhteiskunnallisesti he ovat heikommassa asemassa), joten on ihan perusteltua tuoda esille heidän kohtaamiaan ongelmia, joita heterot eivät kohtaa.
ai juu, itse olen hetero.
Kuka sitä tekee ja miten? Tiedän, että käytännössä monet homoseksuaalit tekevät juuri toisinpäin, eli esim. puhuvat puolisosta sen sijaan, että käyttäisivät sanaa, josta sukupuoli paljastuu. Heterohan sanoo "mies" tai "vaimo", tai jotain sinnepäin.
En oo tavannu yhtäkään homoa/lesboa, joka juoksee kadulla huutamassa asiaa (ellei Prideä lasketa mukaan, tosin en ole ollut yhdessäkään Pridessä, joten en tiedä huutavatko he asiasta). :D Sen sijaan olen tavannut monen monta heteroa, jotka ajattelee toisten seksielämää. Hyi olkoon.
Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku pedissä tekee tai jättää tekemättä ja vielä vähemmän kiinnostaa mitä kenelläkin on housuissa. Antakaamme kaikkien kukkien kukkia niin kauan kun ketään ei satuteta ja asiat pysyy kahden aikuisen välillä.
Olen todellakin samaa mieltä. Alkaa jo niin paljon kyllästyttää kaikenlaiset prideidiootit, että toivon jo että ne kaikki menisivät takasin sinne kaappiin mistä pompsahtelivat esiin.
Ja minulla ei ole mitään homoseksuaaleja vastaan. Mutta en usko että normaalit ihmiset (homot ja lesbot) haluavat itseään liitettävän mitenkään siihen sateenkaarihörhöjen porukkaan jotka pomppivat stringeissään sarvi otsassa jossain pridekulkueessa, että me muut ihmiset tiedettäisiin että homokin on vain normaali ihminen.... öh.. eiköhän onnistuisi paremmin ilman, että nolataan koko porukka täydellisesti jonkun paraatin avulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen todellakin samaa mieltä. Alkaa jo niin paljon kyllästyttää kaikenlaiset prideidiootit, että toivon jo että ne kaikki menisivät takasin sinne kaappiin mistä pompsahtelivat esiin.
Ja minulla ei ole mitään homoseksuaaleja vastaan. Mutta en usko että normaalit ihmiset (homot ja lesbot) haluavat itseään liitettävän mitenkään siihen sateenkaarihörhöjen porukkaan jotka pomppivat stringeissään sarvi otsassa jossain pridekulkueessa, että me muut ihmiset tiedettäisiin että homokin on vain normaali ihminen.... öh.. eiköhän onnistuisi paremmin ilman, että nolataan koko porukka täydellisesti jonkun paraatin avulla.
Pride on karnevaali ja kerran vuodessa. Ei kai se nyt noin paljon voi riipoa?
Voisko ap nyt kertoa, kuka ja miten on koko ajan korostanut.
Kun jotkut vetää herneet nenään siitä, että esim. musiikkivideossa kaksi naista suutelee keskenään. No, maailman sivu on tehty musavideoita, joissa mies ja nainen pussailee keskenään. Eikö se sitten ole heteroudensa ylikorostamista? Ja mitä se on kun niitä tekee jopa artistit, jotka tunnetusti on homoja tai lesboja? Mikseivät he saisi tehdä videoita joissa pussailun kohde on heille "oikeaa" sukupuolta? Ai niin, sehän olisi ylenpalttista korostamista, toisin kuin heteroiden tapauksessa...
Pride on yhtä turha (tai tärkeä) kuin itsenäisyyspäivä. Jos et ole suomalainen, niin itsenäisyyspäivällä ei ole väliä. Hetero ei juurikaan välitä pridestä.
Paitsi tietysti että se on hieno karnevaali, aivan kuten kiinalainen uusivuosi. Pridessä osaavat pukeutua.
Jos se on jonkun mielestä oman seksuaalisuutensa korostamista että kävelee kumppaninsa kanssa käsikkäin julkisella paikalla tai vaikka jukka kertoo ohimennen kumppaninsa nimen olevan pekka.
Joillakin ihmisillä menee tuosta jo pasmat sekaisin.
Niin kauan kuin tuollaista esiintyy niin mun mielestä asiasta pitäisi puhua enemmän ja tehdä asiasta arkipäivää. Hyvin moni seksuaalivähemmistöön kuuluva joutuu edelleenkin kestämään paljon asiatonta suhtautumista.
Lopettakaa heterot meidän työpaikan kahvipöydässä ne lastenhoitojuttunne kertomiset, ja miestenne oikkujen päivittelyt, en siedä teidän heteroutenne jatkuvaa korostamista.
Miksi ap uliset seksuaalisesta suuntautumisestasi palstalla? Käyttäytyisit normaalisti.
Äärivasemmiston tekosia. Halutaan että kaikki näkevät itsensä vain edustamansa vähemmistön kautta ja näin saadaan heidät äänestämään vasemmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ei minua kiinnosta, ketä sinun tekee mielesi panna. En juokse kadulla huutelemassa ”hei hei hei oon heeeeteeeeroooo, tahdon panna miestääääääääää!! Heteroliput liehumaan!”.
Mun tuttavapiirissä kyllä heterot on ne jotka avoimimmin ja eniten puhuu siitä miten kuumia tai pantavia heidän mielestään ketkäkin ovat. "Oooh, se-ja-se julkkis on niiiiiiiiiiiiiiin namu, kyllä mulle kelpais! Katos mikä silmänruoka tuolla kävelee. Se-ja-se tuttu on niiiiiiiiiiiiiiin ihana, luuletko että se tykkää musta? Siis sillä tavalla?"
Ja joo, minäkin olen hetero.
Kaikki muu kuin heteroseksuaalisuus on ollut niin kauan tabu, hävettävää, piiloteltua ja jopa kiellettyä, että on ihan jees, että niitä vihdoinkin tuodaan esiin jopa korostetusti. Heterous on niin normaalia, että emme edes ajattele mitään naisen ja miehen välistä suutelua tai suhteilua seksuaalisuuden korostamiseksi, mutta auta armias, jos homo- tai lesbopari pussailee julkisesti tai telkkarissa, niin johan se on asian korostamista. Sitten kun muut seksuaalisuuden muodot ja hellyydenosoitukset tällaisten ihmisten välillä herättävät yhtä vähän huomiota kuin heteroiden, olemme hyvässä tilanteessa. Sitten ei enää mouhota siitäkään, että sitä seksuaalisuutta korostetaan.
En tiedä yhdestäkään ei-heteroystävästäni tykkäävätkö esim. blondeits tai bruneteista, pitkistä vai pätkistä jne. Sen sijaan tosi monesta kanssaheterosta tiedän ovatko heikkoina punapäihin, isoihin tisseihin, pitkiin, sinisilmäisiin vai kenties hevareihin. Paljon avoimemmin myös puhuvat seurustelukumppaneista nimityksillä joissa sukupuoli tulee ilmi, pussailevat julkisesti jne. Että kyllä se heterous tulee ihan helposti ilmi, mutta koska siihen on niin totuttu niin sitä ei pidetä seksuaalisuuden korostamisena, mutta homoilla kyllä vastaavaa toimintaa katsotaan kieroon "homopropagandana" ja ties minä. Ja jaksetaan valittaa jos jo 5 v pyörineeseen sarjaan tulee eka homo niiden kymmenien heterohahmojen jälkeen, että kauhea homosaatio, pitääkö niitä kaikkialle tunkea!
Itse en pidä korostamisena sitä, etetään tavallista elämää samaasukupuolta olevan kanssa.
Mutta on todella oudon kuulosta kun joku väittää vaikka, että päiväkodista tuli taas palautetta että lapsi oli riidellyt kaverin kanssa ja se palaute johtuu siitä, että me ollaan naispari. Viimeviikolla pyydettiin tuomaan kurahousut, ihanniinkun oltaisiin huonompia koska ollaan naispari.
Tai mua etuiltiin kassajonossa koska olen homo, eikä myyjäkään tervehtinyt.
Ei kaikki asiat johdu siitä kenen kanssa makuuhuoneensa jakaa :/
Ei ihmistä tarvitse mun mielestä kohdella jotenkin silkkihansikkain johtuen toisen suuntautumisesta, eihän se edes näy päällepäin niin se olisikin tuntemattoman kohdalla aika mahdotonta.
Samaa mieltä. Oikein korostetaan kuinka ollaan aseksuaaleja tai homoja tms. Igan helvatan sama mitä kukakin on eikä siitä tarvisi tehdä numeroa.