Jos ihmisellä on jokin erityinen pakkomielle johonkin väriin, kuosiin tai vastaavaan, niin onko sillä pakkomielteellä jotain erityistä nimeä?
Juolahti vaan mieleen kun minua vähän vanhemmalla eli nelikymppisellä tuttavalla on pakkomielle vaaleanpunaiseen väriin. Hokee jatkuvasti että kun pitäisi saada vaaleanpunaista laukkua, huivia, takkia, paitaa, kenkiä, koruja. Vaikka hänellä on ennestään lähes 20 erilaista vaaleanpunaista laukkua joista osa todella kalliita, ja ne entiset suosikkivärit yhä kaapissa eli uskallan veikata että sata laukkua. Ne muut ovat saaneet väistyä vaaleanpunaisen pakkomielteen seurauksena.
Äitini (asuu UK:ssa) brittiläisellä 64v työkaverilla on pakkomielle leopardikuvioon, hänen kotonaan on leoparditapetteja, leopardituyynyjä ja muuta sisustuskrääsää, ja pukeutuu niin että päässä lasit joissa leopardikuviot sangoissa, leopardihiuskoriste, leopardihuivi, leopardipaita, leopardihousut, leoparditakki, leopardilaukku ja leopardikorkkarit. Eli nainen näyttää kuulemma viidakosta karanneelta. Olen lukenut muotioppaista että voimakkaita kuoseja suositellaan käytettäväksi korkeintaan 2 kerralla eli vaikka huivi ja laukku voisivat olla siistit mutta että päästä varpaisiin?
Kai tähän voidaan lukea sellainen myös että sisustukseen kelpuutetaan vain ja ainoastaan valkoisia materiaaleja ja valkoisia tekstiilejä, tai että henkilö pukeutuu aina mustaan?
Mietin vaan kun esimerkiksi fobioitakin on 530 eri tyyppiä, niin onko pakkomielteitäkin eri tyyppisiä? Tiedättekö muita tällaisia pakkomielteitä väreihin ja kuoseihin? Onko teillä itsellänne mahdollisesti ollut jotain vastaavaa?
Kommentit (7)
Pastellinpunafiili, leopardimaanikko!
Näin kerran Marimekko Unikko-fiksaatiotädin :D
Sillä oli kaikki sitä punaista Unikkoa, tossuista hattuun, farkkutakista paitaan ja housuihin, ja otti vielä isosta kangaskassista esiin kännykän jossa Unikko-kuoret :DDD
Vierailija kirjoitti:
juu. Mieltymys.
Mieltymys on liian lievä, eli kyllä tuommoinen on pakkomieltymys eli pakkomielle.
Juu, pidän tuosta leopardikuosista itsekin ja aina tekee mieli ostaa kun nään mitä vähän sillä kuosilla :D tosin pukeutuessa laitan vaan yhden asian sitä kuosia, esim laukku tai huivi. Kotona on vain yksi matto leopardikuosia. Liika on liikaa vaikka pidänkin siitä.
Haha, apua, toivottavasti kukaan ei luule, että mulla on pakkomielle leopardikuosiin. :DD Mul on yks leoparditurkki, mikä oli H&M:n ale:ssa 80e->35e. Ostin, kun oon pitkään katellut sitä, mutta en oo kehdannut laittaa vielä päälle, saa nähdä. Sit mulla on yks Zaran leopardipaita kirpputorilta, mitä käytän tosi harvoin. :D
juu. Mieltymys.