Teini pyysi MEILTÄ seksivalistusta?!
Poika 14-v tuli kyselemään isältään neuvoja kondomin käytöstä. Miehellä (ja minulla) meni kyllä iltapalaleivät väärään kurkkuun! Emme vaan voi pidätellä naurua! Siis eikö koulussa käsitellä näitä? Ja tuon ikäisethän pyörii netissä koko ajan, katsoisi sieltä. Miksi se kysee meiltä, keski-ikäisiltä ihmisiltä kondomin käytöstä? Ei vaan tajuta, ei vaan tajuta... :D
Kommentit (19)
Itseasiassa meillä ainakin 5 vuotta sitten käsiteltiin erittäin huonosti. En todellakaan osannut kortsua laittaa ennen kuin eka poikaystävä sitten opetti kun olin 17. Hienoa että poikasi uskaltaa kysyä.
Kypsät vanhemmat, nauravat lapselleen.
Mitä tarkoitat? Eivätkö keski-ikäiset tiedä kondomin käyttämisestä mitään?
Ehkä se teini ei niinkään tarkoittanut sitä suoranaisesti. Perheissä missä vanhemmilla rupeaa olemaan jo ikää niin seksuaalisuus on yleensä aika niukkaa tai sellaista estynyttä. Kiusallisempaa on jos jo sana seksi aiheuttaa sellaisen naurahduksen tai että sitä ei pysty sanomaan normaali äänellä tai ilman että tulisi oikein leveä hymy. Asioista on kuitenkin hyvä puhua jollakin tasolla.
Mummoksi haluaisit jo? Poika vasta 14 v. Onneksi fiksumpi kuin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Eivätkö keski-ikäiset tiedä kondomin käyttämisestä mitään?
Ei ole meidän tehtävä ala lapsen kanssa mitään seksijuttuja puhua, herra paratkoon. Kuka lapsi puhuu seksistä vanhempiensa kanssa? Eiköhän kaverit ole näitä tarpeita varten.
ap
Koulussa joku terkka sanonut tunnilla, että kysykää vanhemmiltanne, että heille nämä asiat ovat tuttuja kun teidätkin ovat tähän maailmaan tehty. Sitten teini kysyy ja ei vastatakaan, naureskellaan vaan kysymykselle. Hienosti meni, nyt ei kysy teiltä enää mitään.
Kai sanoitte tiukkana, että älä kysyle tyhmiä ja mene vauvapalstalle hakemaan neuvot ja niksit?
Ei sen tarvitse olla suoranainen seksi puheenaiheena, mutta sellainen rento meininki, että voi keskustella vähän niin kuin asiasta kuin asiasta. Se tekee vaan hyvää jos lapsi näkee vanhempiensa välillä halaavan tai pussaavan. Siitä lapsestakin kehittyy toivottavasti sitten aikanaan ihminen, jolla on terve seksuaalisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kai sanoitte tiukkana, että älä kysyle tyhmiä ja mene vauvapalstalle hakemaan neuvot ja niksit?
Ei me miehen kanssa mitään neuvoja aleta jakaa, katsokoon netistä ja puhukoot kavereidensa kanssa. Ja eihän 14-v mitään seksiä harrasta!
ap
Fiksu poika, harmi vain kun on noin typerät vanhemmat pojalla.
Kun itse olin teini (viime vuosikymmenen alkupuolella), meillä ei kotona koskaan vanhemmat olleet kiinnostuneita puhumaan seksistä, tai ehkäisyyn liittyvistä asioista, jos niistä yritti kysyä. Näin jälkikäteen ajateltuna, se oli kyllä todella ärsyttävää ja masentavaa, kun aika moni nuori niitä kuitenkin pohtii.
Onneksi edes koulun terveystiedon tunneilla näitä asioita käytiin, mutta siltikin olisi ollut hyvä jos joskus olisi voinut puhua näistä jonkun aikuisen kanssa kahden kesken. Nyt itse aikuisena olen joutunut muutaman kerran käymään seksuaaliterapeutin luona puhumaan kaikista seksuaalisuuteen liittyvista asioista, kun niitä ei silloin herkässä iässä pystynyt vanhempien kanssa puhumaan, ja niistä kuitenkin on jotain puhuttavaa.
T: kondomia mielellään käyttävä mies
Mää kans alan aina hirveesti tirskumaan ja hihittelemään kun joku ottaa seksin puheeksi...
Ei kai semmoisia touhuja kukaan oikeasti harrasta. Siinähän joutuu oleen alasti, hih hih...
Älä ap sitten ruikuta, jos poika tekee jonkun tytön raskaaksi, tai saa jonkun taudin.
Pääasiallinen kasvatusvastuu on vanhemmilla eikä koululla.
Aika noloa, jos vanhemmat käyttäytyvät noin. Luulisi, että poika on rohkeutta kerännyt, kysyäkseen mieltä askarruttavasta asiasta. Mielestäni näistäkin asioista voisi keskustella ihan asiallisesti nuoren kanssa.
No ei meillä kyllä ikinä ole opetettu kondomin laittoa koulussa. Ei avoimuus perheessä tarkoita yksityiskohtaista aktin selostamista, vaan juurikin neuvomista esim. ehkäisyssä. Hyvä jos uskaltaa kysyä, harva uskaltaa. Tosin tuskin tämän jälkeen kysyy enää mitään.
Nauttikaa lapsesta vuoden kuluttua!
T. 19v
Lyönyt vetoa kavereiden kanssa. Ehkä reaktionne on youtubessa.
Miten täällä on tänään näin paskoja provoja? Oli jo pakko tarkistaa, onko sittenkin perjantai eikä vasta tiistai.
Onnittelut, lapsenne on älykkäämpi kuin te.