Ristiriidat ihmissuhteissa
Stressaan hirveän paljon siitä, kuinka toimia sellaisissa ihmissuhteissa, joissa on paljon ristiriitoja. Painin usein mielessäni sen välillä milloin sen välillä, milloin tulisi osata avata suunsa ja huomauttaa epäkohdista ja milloin vain pitäisi osata erilaisten asioiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tälläinen pohdinta on aika kuluttavaa, joten monesti vain päädyn välttelemään sellaisia ihmisiä, joiden seurassa olo tuntuu jollain tavalla hankalalta. Välttämättä ei hirveän kypsää käytöstä sekään, mutta oma itsetunto ei ole kovin korkealla ja usein suorat yhteenotot tuntuvat todella vaikeilta. Jälkikäteen jään silti usein pohtimaan erilaisia haastavalta tuntuneita tilanteita omasta ja toisen näkökulmasta moneen otteeseen. Nyt olen 3-kymppinen ja mietin sitä, että onnistunkohan koskaan omaksumaan rennompaa ja itsevarmempaa vuorovaikutustyyliä? Ristiriitojen pähkäily ja oman käytöksen jälkianalysointi vie paljon energiaa enkä ole tähän tyytyväinen.
Kommentit (3)
No lapsuudenkotini on ollut aika riitainen ja mallit ihmissuhteissa toimimiseen ovat ehkä aika puutteellisia, koska vanhemmillani ei ystäviä ollut. Aika paljon olen monenlaisia asioita jo työstänyt, mutta aiemmista ihmissuhdekokemuksista peräisin olevat jännitteet ovat edelleen siellä jossain pinnan alla ja nousevat helposti mieleen hankalalta tuntuvissa tilanteissa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen 36, eikä minulla ole elämässäni ollut koskaan jatkuvasti ristiriittatilanteita. Jokuhan sinussa vetää ristiriitoja puoleensa. Aloittaisin purkamalla että mitkä, ja sitten vähentäisin tällaista aiheuttavaa kanssakäymistä.
Mielestäni jo se pointti että harrastat itsereflektointia on askel eteenpäin. Ristiriita tilanteita on hyvä analysoida, samoin omia käyttäytymismalleja, en näe vatvomisessa mitään pahaa. Toisaalta joskus kannattaa vaan antaa asioiden olla ja mennä eteenpäin vatvomatta tainanalysoimatta niitä sen enempää. Ulkopuolisen kanssa keskusteleminen antaa perspektiiviä ja ymmärrystä.
Olen 36, eikä minulla ole elämässäni ollut koskaan jatkuvasti ristiriittatilanteita. Jokuhan sinussa vetää ristiriitoja puoleensa. Aloittaisin purkamalla että mitkä, ja sitten vähentäisin tällaista aiheuttavaa kanssakäymistä.