Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa kasvatetaan lapsia pelkoon ja mekaaniseen tottelemiseen

Vierailija
04.03.2018 |

Päiväkodin tädit sanovat koko ajan, että aikuisia pitää totella ja jos ei tottele niin joutuu jäähylle. Esim. pari päivää sitten lapsi oli ollut jäähypenkillä seinän vieressä ja itkenyt paljon.

Mietin vaan, että mistä nuo ns. ammattikasvattajat oikein oppinsa hakevat? Periaate "teet niin kuin käsken tai laitan sinut itkemään" ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä eikä myöskään valmista vastuunottoon tai terveeseen itsetuntoon. Se ei myöskään opeta lapselle toisten kunnioittamista vaan lähinnä pelkoa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaate on oikea. Lapsen on toteltava aikuista.

Vierailija
2/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen opettanut lapsilleni, että kun sanon "seis" he pysähtyvät niille jalansijoilleen. Eivät ole jääneet auton alle. Suosittelen.

kotiäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitushan on kasvattaa kuuliaisia veronmaksajia ja hyödyllisiä idiootteja valtaapitävien tarpeisiin.

Vierailija
4/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kasvattavat lastasi kun sinä itse et sitä tee.

Vierailija
5/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei varmasti olisi joutunut jäähypenkille, ellei olisi aiheuttanut käytöksellään vaaraa isossa lapsiryhmässä. Kun on tarpeeksi levotonta, sattuu enemmän onnettomuuksia. Aikuisten huomiointikyky ei riitä silloin kaikkialle.

Vierailija
6/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa. on ilmeisesti päiväkotikohtaista ja onko ryhmässä pätevää lastentahanopettajaa. Päiväkoti jossa olen työskennellyt on sosionomi lastentarhanopettajana ja siellä toimitaan juuri kuvailemallasi tavalla. Ei sanoiteta tunteita ja kiukn tullessa laitetaan jäähylle.. Puhutaan lapsille kiukkuiseen sävyyn ja juorutaan lasten asioista muille työntekijöille, eikä välitetä siitä jos kyseinen lapsi on siinä lähellä kuulemassa.

Sitten taas toiseen päiväkotiin olen päässyt tutustumuun muutoin ja siellä on lastentarhanopettajana yliopiston käynyt LTO, kiukun tullessa lapsi otetaan syliin ja käydään tilanne läpi ja sanotaan että sinä saat olla kiukkuinen se on ihan ok, ja huomaan että nyt olet.. Omien havaintojeni myötä voisin todeta että sosionomi ei ole riittävän pätevä lastentahanopettaja. 

Minä niin toivoisin että kaikki lapset saisivat samat oikeudet hyvään varhaiskasvatukseen.

Vierailija
7/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähypenkki ei ole rangaistus, vaan paikka, jossa rauhoitutaan, ja sitten kun on rauhoituttu, keskustellaan ryhmässä toimimisesta. Muistuta lapsellesi, että päiväkodissa on päiväkodin säännöt ja on parempi oppia ymmärtämään miksi ei esim saa riehua vapaasti tai tehdä aina sitä mitä itse tahtoo.

Vierailija
8/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähypenkki on todettu haitalliseksi. Sitä ei saisi käyttää. 

Vierailija
9/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vanhemman polven henkilökuntaa? Vielä 70-80-luvulla tuollainen asenne oli valtavirtaa. Siihen aikaan myös pakkosyötettiin lapsia, rangaistiin ruumiillisesti ym.

Vierailija
10/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäähypenkki ei ole rangaistus, vaan paikka, jossa rauhoitutaan, ja sitten kun on rauhoituttu, keskustellaan ryhmässä toimimisesta. Muistuta lapsellesi, että päiväkodissa on päiväkodin säännöt ja on parempi oppia ymmärtämään miksi ei esim saa riehua vapaasti tai tehdä aina sitä mitä itse tahtoo.

Kyllä, ymmärrän että joskus joutuu jäähylle, sillä ei vain voi pilata muiden olemista kovalla kiukulla tms. mutta jos kasvattaja laittaa lapsen itse kiukkuisena tiukasti jäähypenkille niin kyllä siinä on sellaista jäähyn tuntua, (ja sellaista että lapsi olisi jotenkin paha ja ansaitsee rangaistuksen) eritavalla kuin jos sanoisi ihan rauhallisella äänellä että oletpa sinä nyt kiukkuinen, nyt joudut istumaan rauhoittumaan, kyllä se kiukun tunne menee ohi, niin ne tunteet usein menevät. Keskustellaan yhdessä kun olet rauhoittunut. 

Vierailija
11/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jäähypenkkiä. Ei ainakaan saisi olla. Eikä ainakaan rangaistus mielessä. Sen sijaan saa olla rauhoittumispaikka jos meno äityy liian villiksi.

Vierailija
12/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, mä menin päiväkotiin vasta 6-vuotiaana. Olikin sitten ihan h-lvetin kiva kun oli käytännössä ihan ilman sosiaalisia taitoja, kun muilla ikäisilläni oli jo paljon paremmin hommat hallussa. Ei mennyt kuin tollaset 20 vuotta että sain muut kiinni, kaikki piti opetella kantapään kautta.

Vierailija
13/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jäähypenkkiä. Ei ainakaan saisi olla. Eikä ainakaan rangaistus mielessä. Sen sijaan saa olla rauhoittumispaikka jos meno äityy liian villiksi.

Kukas sen jäähypenkin on päiväkodeilta kieltänyt?

Vierailija
14/14 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataakohan lapsen mennä ollenkaan päiväkotiin. pelottaa. kun mua siis oksettaa kun nään tarhoja ja päiväkoteja sit kun ne liikkuu ryhmissä. ne tädit jotenkin on kauheita. jokin niissä etoo. kai se kun ne on niin jämptiä ja pitääkin olla huutaessaan tuolla ulkona liikkuessa. hmm.... pitäsköhän jäädä kottii mukulan kaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi