Työmatka, jota varten on pakko omistaa auto
En haluaisi omistaa autoa, siitä on pelkkää harmia ja kuluja koko ajan. Nyt minun on kuitenkin työn takia pakko omistaa auto, koska työpaikalle ei pääse julkisilla. Inhoan stressiä autosta, enkä ole niin varoissani että voisin ostaa uuden auton, joka ei varmasti ikinä hajoa. Joudun hankkimaan suht edullisen, ja koko ajan saan pelätä, että siihen tulee joku iso ja kallis vika. En ymmärrä autoista mitään, ne eivät kiinnosta minua, en osaa itse tehdä mitään muuta kuin tankata.
Onko hullua etsiä uusi työpaikka tämän takia?
Kommentit (34)
Eikö ne astronauttien kuulennot ole pisimpiä työmatkoja mitkä on ilman autoa onnistuneet. Tosin oli niillä joskus auto mukana kuussakin.
Musta on ihan hyvä, että auto on olemassa, se helpottaa kuitenkin elämää lasten kanssa, mutta inhoan sitä, että työssäkäynti on riippuvaista auton toiminnasta. Ei voi mennä julkisilla hätätilanteessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuosimallin 2012 Kia, ei ole mielestäni mikään vanha prutku, ja silti siihen piti määräaikaishuollon yhteydessä vaihtaa jotain jarrupaloja, ja kokonaisina oli yli 500. Ahdistaa, että auto hajoaa niin, etten pääse sinne työpaikalle, kun sinne ei julkiset kulje, tai matka kestäisi 2 tuntia ja lisäksi joutuisi kävelemään 5 km.
Ahdistaa.
Ap
2012 vuosimallin Kia on ihan perushyvä auto, turhaan murehdit! Voisiko murehtimista vähentää että selvität miten vikatilanteessa toimitaan - kenelle soitat ym. Minullakin on kaikenlaisia pelkoja esim. että palovaroitin menee päälle kun laitan ruokaa (vaikka näin ei ole koskaan tapahtunut). Pelkään myös lentämistä, enkä uskalla mennä huvipuiston laitteisiin. Pelko on kuitenkin vaan omassa päässä ja siitä voi päästä yli, kun tarpeeksi monta kertaa menee tilanteisiin jotka pelottavat.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan hyvä, että auto on olemassa, se helpottaa kuitenkin elämää lasten kanssa, mutta inhoan sitä, että työssäkäynti on riippuvaista auton toiminnasta. Ei voi mennä julkisilla hätätilanteessa.
Ap
Jos auto on huollettu, akku on kunnossa jne. niin kyllä se toimii. Olen nyt ajanut 16 vuotta milloin milläkin rutkulla ja kerran on auto jättänyt tielle. Silloin soitin hinauspalvelun paikalle. Ei sen suurempia murheita. Jos sulla jää vaikka kerran viidessä vuodessa työpäivä väliin auton vuoksi, et menetä työpaikkaasi sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Paljon luotettavampi auto on, kun jatkuvasti lakkoilevat julkiset.
Miten ihmeessä ihmisistä on tullut näin avuttomia, että auton pitäminen on joku ylivoimainen suoritus ja siitä aiheutuu kauhea pelko?? Paljon enemmön stressaisi se, ettei olisi autoa, jolloi kaikki matkat olisi julkisten varassa. Paljon helpompaa, kun tarvittaessa voi ihan oman aikataulun mukaan mennä. Eikä ne autot koko ajan hajoa, valtaosa kyllä toimii ihan hyvin eikä mitään jatkuvia remppoja tarvitse tehdä. Miten te selviätte asunnon omistamisesta, jos autostakin syntyy tälläinen ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ihmisistä on tullut näin avuttomia, että auton pitäminen on joku ylivoimainen suoritus ja siitä aiheutuu kauhea pelko?? Paljon enemmön stressaisi se, ettei olisi autoa, jolloi kaikki matkat olisi julkisten varassa. Paljon helpompaa, kun tarvittaessa voi ihan oman aikataulun mukaan mennä. Eikä ne autot koko ajan hajoa, valtaosa kyllä toimii ihan hyvin eikä mitään jatkuvia remppoja tarvitse tehdä. Miten te selviätte asunnon omistamisesta, jos autostakin syntyy tälläinen ongelma?
Ihan samaa ihmettelen, miten voinkin olla näin avuton ja pelokas ja miksi mua stressaa tämä asia näin paljon! Mua ei kiinnosta autot yhtään enkä osaa tehdä autolle yhtään mitään, jos siihen tulee jokin vika.
Eihän tämä olisi mikään ongelma, jos tosiaan olisi rahaa kuin roskaa eikä haittaisi, vaikka autoon tulee silloin tällöin 500 tai 1000 euron korjauskulut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan sairasta touhua, että pakotetaan työttömiä ottamaan töitä kauempaakin ja sitten jatkuvasti suurennetaan matkakulujen vähennyksien omavastuuta ja kallistetaan autoilua muutenkin. Eihön tässä ole mitään järkeä, että puolet palkasta menee autoiluun että voi käydä töissä.
Niin on.
Ja jos ei ole autoa, mitä tapahtuu? Karenssi?
Onko tosiaankin pakko a) pitää tai b) ostaa viimeisillä penneillä auto?
Itse voisin auton ostaa, mutta tällä palkalla ei olisi sitä missään nimessä varaa pitää johtuen kaikista sivukuluista, joihin en edes lue bensan hintaa.
Nettiautosta ostat jonkun juuri leimatun muutaman satasen auton jolla ajat niin pitkään kun tulee savua putkesta.
Sit kun se hajoaa, annat sen ilmaiseksi pois ja ostat toisen.
Näin et sido pääomaa autoon eikä tarvi huoltaa eikä korjailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan sairasta touhua, että pakotetaan työttömiä ottamaan töitä kauempaakin ja sitten jatkuvasti suurennetaan matkakulujen vähennyksien omavastuuta ja kallistetaan autoilua muutenkin. Eihön tässä ole mitään järkeä, että puolet palkasta menee autoiluun että voi käydä töissä.
Niin on.
Itse voisin auton ostaa, mutta tällä palkalla ei olisi sitä missään nimessä varaa pitää johtuen kaikista sivukuluista, joihin en edes lue bensan hintaa.
Miten tämä voi olla jollekin näin vaikeaa? Jos töitä saa, niin silloin muutetaan lähemmäs työpaikkaa tai hankitaan auto. Lainaa saa pankista. Ihanko oikeasti joku kuvittelee, että voi asua keskellä metsää ja samalla nostella työttömyyskorvauksia? Kyllä jokaisella on ihan itsellä vastuu omasta työllistymisestä ja aika usein se tarkoittaa muuttoa tai pidempää työmatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa ihmettelen, miten voinkin olla näin avuton ja pelokas ja miksi mua stressaa tämä asia näin paljon! Mua ei kiinnosta autot yhtään enkä osaa tehdä autolle yhtään mitään, jos siihen tulee jokin vika.
Eihän tämä olisi mikään ongelma, jos tosiaan olisi rahaa kuin roskaa eikä haittaisi, vaikka autoon tulee silloin tällöin 500 tai 1000 euron korjauskulut.
ap
Miten ihmeessä pärjäät työelämässä tai ylipäätään missään, jos näin pieni asia stressaa? Jos siihen autoon tulee vika, se viedään huoltamolle. Jos se maksaa paljon, niin kulu maksetaan luottokortilla (maksaa sitten osissa pois) tai säästöillä. Nyt kannattaisi ryhdistäytyä ja lopettaa tuollainen murehtiminen.
Auto jo kannattaa hankia jos asut Helsingissä tai Espoossa ja käyt toisessa näissä töissä. Et saa bensoihin mitenkään menemään 5e enemmän päivässä ja ylläpitokustannuksetkin tulee halvemmaksi kuin 8,40e päivässä julkisilla. Jos se tuleva muutos ei nosta hintaa hirveästi 2,90e vai mitä nyt onkaan, niin siinä voidaan julkisia harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on.
Miten tämä voi olla jollekin näin vaikeaa? Jos töitä saa, niin silloin muutetaan lähemmäs työpaikkaa tai hankitaan auto. Lainaa saa pankista. Ihanko oikeasti joku kuvittelee, että voi asua keskellä metsää ja samalla nostella työttömyyskorvauksia? Kyllä jokaisella on ihan itsellä vastuu omasta työllistymisestä ja aika usein se tarkoittaa muuttoa tai pidempää työmatkaa.
Ei oikein mielestäni kannata muuttaa jonkun pätkätyön perässä, turhauttavaa kun tietää että se loppuu sitten jonkin ajan päästä ja taas siinäpä ollaan, uutta muuttoa? joopa joo.
Mulla joku vuoden 199? prutku, johon ei ole tehty määräaikaishuoltoja ainakaan kymmeneen vuoteen. Tietokone ei herjaa yhtään mitään, mutta joku huomautus siinä aina tulee, kun käynnistää. Ei sillä mitään väliä, kun mittarissa on noin puoli miljoonaa kilometriä. Rumakin se on - mutta sillä vaan on työmatkat kuljettu.