Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömän extratyö, uhka vai mahdollisuus?

Työtön työnhakija
03.03.2018 |

Minulle on tarjottu te-toimistolta extraajan työtä kaupan alalle, tai siis vaadittu hakemaan paikkaa. Ongelma on, että en halua tätä työtä, ja kaikkihan tietää että karenssia tulee jos en hae tai laitan selkeästi huonon hakemuksen. Eli minun on siis pakko paikkaa hakea, ja olen aika varma että minulle sitä myös tarjotaan, koska kukaan ei hae noita paikkoja ellei ole pakko.

Päivittäinen/viikottainen työaika voi siis extrasuhteessa olla mitä vaan ja tuossa sanotaan, että vuorot voi itse valita netissä. Miten tilanne tulkitaan työkkärin puolesta, jos haen ja saan työpaikan, ja olen vuokratyöpaikan kirjoilla, mutta en valitse tehtäväkseni yhtään vuoroa? Voinko siis olla kirjoilla, mutta en tee töitä, ja tämä ei vaikuta tukiin?

Entäpä jos netissä on tarjolla kolme vuoroa viikossa, mutta valitsen ja teen vain yhden, tulkitaanko tämäkin työstä kieltäytymiseksi ja karenssia pätkähtää, kun en ole ottanut kaikkia mahdollisia vuoroja vastaan? Tätä karenssia kun tuntuu tulevan joka tilanteessa.

Tämä extratyö tuntuu olevan vihonviimeinen mihin työttömän kannattaa lähteä ja tämä varmasti ollutkin te-toimiston tietoinen ratkaisu. Minulla on asuntolaina maksettavana ja olen pulassa jos tämä vaikuttaa työttömyyskorvaukseen tai saan karenssia. Nyt työtä hakiessa pystyn ansiosidonnaisellani juuri ja juuri selviämään kuukausittaisista kuluista.

Työstähän voi kieltäytyä, mikäli osa-aikatyön tulot jäävät pienemmäksi kuin kokoaikainen työttömyys, mutta extratyössähän et voi yhtään tietää mitä tulot tulevat olemaan, joten sekään ei ole syy kieltäytyä. Sen takia tämä vaikuttaakin vain kiusaamiselta.

En ole mikään "ideologisesti työtön", mutta tämä ei tunnu millään lailla järkevälle ratkaisulle.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhka. Parasta varmaan hakea, ja huolehtia haastattelussa, että ei tule valituksi. Ei kukaan voi ottaa vastaan työtä, jolla saa yli 300 e, mutta ei pysty elämään. Ei ole varaa odottaa soviteltua päivärahaa.

Vierailija
2/2 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkanut peltä näitä, ihan uhkapeliä, kun ei tiedä milloin saa rahat. hakemus on viikkoja käsittelyssä.................käsittelyssä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla