Sisällä tupakoiva ukko ottaa hermoon, eikä hän välitä
Tutustuin mieheen viime keväänä ja tein suuren virheen annettuani hänelle luvan polttaa sisällä viime kesänä, kun hän alkoi viettää aikaa luonani. Luulin tupakoinnin sisätiloissa jäävän pariin kertaan, mutta tupruttelusta tulikin säännöllistä. Hän tupakoi jopa yli askin päivässä ja tupakka paloi olohuoneessa, keittiössä ja makuuhuoneessa ja mitään ikkunoita ei ollut tietenkään auki. Hän poltti jopa sängyssä. Itse en ole koskaan tupakoinut ja minusta haju oli kuvottava. Lisäksi minulla on astma ja tupakansavu vaikeuttaa hengitystäni.
Mies on hyvin herkästi suuttuva ja saa raivokohtauksia herkästi, joten en uskaltanut ottaa tupakointiasiaa puheeksi. Toki huomauttelin hajusta usein ja luulin jo siitä ymmärtävän lopettaa. Sain sitten kerättyä rohkeutta ja kielsin tupakoinnin sisätiloissa. Sitten hän siirtyi käryyttelemään liesituulettimen alle ja annoin siihen alkuun luvan. Lopulta sain kiellettyä senkin, mutta hän halusi edelleen polttaa liesituulettimen alla varsinkin kovilla pakkasilla, ja joskus ihan vaan siksi kun on niin mukava polttaa sisällä.
Huomautan tähän väliin, että asumme siis omakotitalossa, josta on maailman helpoin päästä ulos!! Ja mielestäni sisällä tupakointi on todella vanhanaikaista ja ällöttävää, olen sanonut sen hänellekin... Enkä tunne ketään muuta tupakoijaa, joka edes omassakotonaan polttaisi saati sitten muiden kotona. Täytyy olla todella laiska ja itsekäs ihmisen joka näin tekee.
Tällä hetkellä tilanne on se, että aina kun keittiön puu-uunia lämmitetään, polttaa hän tupakkaa uunin edessä ja aika harvoin enää liesituulettimen alla. Uunin edessä annoin luvan polttaa kerran, kun oli kovat pakkaset, ja hän uikutti ettei voi mennä ulos, mutta näköjään on harvinaisen huonomuistinen ukko, kun nykyään polttaa aina uunin edessä, kun siellä on tulet , oli ulkona minkälainen ilma tahansa. Otti siis tavaksi sen uunin edessä polttamisen.
Olen valittanut savun hajusta ja sanonut ettei polttaisi ainakaan liesituulettimen alla, kun haju on siihenkin jo pinttynyt, mutta eipä taida välittää. Myös autossa polttaa aina, jopa ikkunoiden ollessa kiinni, jos ne eivät jäisinä aukea. Minä istun vieressä ja hengitä savut. Ei välitä siis yhtään minusta.
Kielsin minä miten tahansa, niin aina hän keksii jonkun syyn sisälle tupakoimiseen tai muka jotenkin vähemmän haitallisen tavan, kuten nyt tuo uunin edessä tupakointi. Minä haistan kyllä silti tupakoinnin sisällä, vaikka kuinka polttaa uunin edessä ja minua oksettaa laittaa ruokaa keittiössä samaan aikaan jossa röökataan.
Lisäksi tämä talo on minun nimissäni vuokralla. Hän asuu täällä käytännössä koko ajan vaikka kirjat ja kamansa onkin muualla. Eikä maksa mulle penniäkään asumisesta. Jättänyt maksamatta myös oman kämppänsä vuokrat ja varmaan häädönkin jo saanut.
En olisi näin kiltti, mutta kyseessä on oikeasti hermoheikko ihminen, jolta olen pari kertaa nyrkkiäkin saanut. Joten en halua mitään tupakkariitaa joka kärjistyy vaikkapa lyömisiin asti. Syitä on monia, miksi tämän miehen kanssa edelleen olen ja on hänessä jotain hyvääkin, tämä tupakka-asia vaan niin kovin vituttaa tällä hetkellä.
Kysyisinkin, että onko kenelläkään kokemusta tästä takan edessä tupakoinnista? Vetääkö se takka kaikki savut ulos vai tuleeko sitä sisällekin? Ainakin haju tulee sisälle sillä hetkellä kun poltetaan. Kyllähän sen näkee, kun uuni vetää ne savut sisäänsä, mutta kertyykö tästä huolimatta seinille tervaa ja muuta paskaa ajan kuluessa ja pinttyykö haju tapetteihin ja tekstiileihin? Itse en enää kunnolla haista, kun olen joutunut passiivista tupakointia sietämään. Haistan vain sillä hetkellä kun tupakoidaan ja n. 10min sen jälkeen. Tämä on siis tosiaan vuokratalo ja jos tähän pitää jotain tupakkaremonttia tulevaisuudessa tehdä niin minähän se maksaja olen..
Kommentit (39)
Kiitos kommenteista. Olen herännyt tänäänkin aamuyöstä stressin vuoksi ja pyöritellyt tässä koko aamun mielessäni eroa. Mies on kaikkea muuta, kuin mitä antoi alussa ymmärtää. Hän mm. antoi ymmärtää, että elämänsä on paremmassa kunnossa mitä oikeasti on. Nyt olen saanut huomata mikä saamaton laiskamato hän oikein on. Ei hoida raha-asioitaan ja täällä minun kotonani ei osallistu rahallisesti muuhun kuin jääkaapin käyttöön yhdessä minun kanssani. Lupaili alkuun muuttaa tähän virallisesti ja osallistua vuokraan, joka olisi helpottanut suuresti myös minunkin tiukkaa rahatilannettani. Mutta ei.. jos kovin usein alan puhua näistä luvatuista vuokrarahoista ym, hän suutahtaa ja puhuu sitä kuinka Me naiset ollaan aina vain rahaa vailla, rahanahneita paskiaisia. Mikään muu meillä ei kuulemma ole mielessä kuin raha.
Hän on myös siinä mielessä vanhanaikainen, että hänen mielestään nainen hoitaa keittiön ja tekee suurimmaksi osaksi kotityöt. No jos näin on, että minun pitää hoitaa koti, niin voisi tuo ukko sitten edes käydä töissä, ja osallistua kaikkiin kustannuksiin, mutta eipä näytä työt maistuvan tuolle miehelle.
Tällä hetkellä minä siivoan suurimmaksi osaksi, toki hänkin välillä osallistuu vähän. Minä laitan useimmiten ruuan "koska olen nainen", minä haen puut sisälle ja lämmitän uunit lähes aina, teen lumityöt, maksan vuokran, sähkön , kotivakuutuksen. Mitäs mies tekee. Makaa sohvalla ja olettaa että hän on todella haluttu juuri tuollaisen kuin on.
Nyt ihan naurattaa, kun hän mulle alkuun kertoi kuinka haluttua kamaa on omalla kylällään naisten keskuudessa. Voi kun tytöt tietäs millanen retku on kyseessä niin kukaan ei katsoisi päinkään.
Myöskin seksihurjasteluillaan kehui ja hahah, tältä ukolta kun ei seksiä saa. Viikkojen taukoja ja sitten yks pikanen kerta humalassa ja siinä se, sitten odotellaan taas kuukausi tai kaks et päästään taas niihin hommiin. Tämäkin mua stressaa, kun itselläni on kuitenkin ihan normaalit seksi tarpeet. En ole saanut vastauksia siihen, et mikä on, miksei seksiä tule. Suuttuu vaan jos otan puheeksi. Ehdimme harrastaa seksiä ns. normaalitahdilla vain n. 2kk ja sitten hänen halunsa lopahti kuin seinään ,vaikka hänkin piti aiemmin kovasti seksistämme ja sanoi ettei ikinä kyllästy minuun.
Olen miettinyt et onko vika minussa, vai eikö miehellä seiso enää vai mistä oikein kiikastaa. Alkaa tuntua enempi jo joltain kämppäkaveruudelta tämä. En saa enää kehuja seksikkyydestäni niin kuin ennen, eikä hänen mitkään puheenaiheetkaan liity enää seksiin, hän oikein välttelee sitä aihetta.
Juu aikaisemmin tuli tosiaan nyrkistäkin kerran pari, lupasi lopettaa ja on lopettanutkin sen , mut tällä sai aikaiseksi sen et pelkään riitoja, ettei ne kärjistys vaan väkivaltaan ja olen alkanut välttelemään useimmiten riitoja kokonaan.
En ole ikinä eläessäni ollut mikään nössö, mutta tämä mies on tehnyt minusta aran ja pelokkaan, en ole enää oma itseni. Minusta on tullut arka ja pelokas sekä ahdistunut ihminen. Läheisriippuvuus tekee sen, etten kestä yksin jäämistä ja siksi pelkään eroa.
Pakko oli saada purkautua...
Ap
Joo ja ei ole mikään provo. Valitettavasti totta kaikki. Tuntuu aika hurjalta joutua elämään itse tilanteessa, joita joku muu ei edes usko todeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Olen herännyt tänäänkin aamuyöstä stressin vuoksi ja pyöritellyt tässä koko aamun mielessäni eroa. Mies on kaikkea muuta, kuin mitä antoi alussa ymmärtää. Hän mm. antoi ymmärtää, että elämänsä on paremmassa kunnossa mitä oikeasti on. Nyt olen saanut huomata mikä saamaton laiskamato hän oikein on. Ei hoida raha-asioitaan ja täällä minun kotonani ei osallistu rahallisesti muuhun kuin jääkaapin käyttöön yhdessä minun kanssani. Lupaili alkuun muuttaa tähän virallisesti ja osallistua vuokraan, joka olisi helpottanut suuresti myös minunkin tiukkaa rahatilannettani. Mutta ei.. jos kovin usein alan puhua näistä luvatuista vuokrarahoista ym, hän suutahtaa ja puhuu sitä kuinka Me naiset ollaan aina vain rahaa vailla, rahanahneita paskiaisia. Mikään muu meillä ei kuulemma ole mielessä kuin raha.
Hän on myös siinä mielessä vanhanaikainen, että hänen mielestään nainen hoitaa keittiön ja tekee suurimmaksi osaksi kotityöt. No jos näin on, että minun pitää hoitaa koti, niin voisi tuo ukko sitten edes käydä töissä, ja osallistua kaikkiin kustannuksiin, mutta eipä näytä työt maistuvan tuolle miehelle.
Tällä hetkellä minä siivoan suurimmaksi osaksi, toki hänkin välillä osallistuu vähän. Minä laitan useimmiten ruuan "koska olen nainen", minä haen puut sisälle ja lämmitän uunit lähes aina, teen lumityöt, maksan vuokran, sähkön , kotivakuutuksen. Mitäs mies tekee. Makaa sohvalla ja olettaa että hän on todella haluttu juuri tuollaisen kuin on.Nyt ihan naurattaa, kun hän mulle alkuun kertoi kuinka haluttua kamaa on omalla kylällään naisten keskuudessa. Voi kun tytöt tietäs millanen retku on kyseessä niin kukaan ei katsoisi päinkään.
Myöskin seksihurjasteluillaan kehui ja hahah, tältä ukolta kun ei seksiä saa. Viikkojen taukoja ja sitten yks pikanen kerta humalassa ja siinä se, sitten odotellaan taas kuukausi tai kaks et päästään taas niihin hommiin. Tämäkin mua stressaa, kun itselläni on kuitenkin ihan normaalit seksi tarpeet. En ole saanut vastauksia siihen, et mikä on, miksei seksiä tule. Suuttuu vaan jos otan puheeksi. Ehdimme harrastaa seksiä ns. normaalitahdilla vain n. 2kk ja sitten hänen halunsa lopahti kuin seinään ,vaikka hänkin piti aiemmin kovasti seksistämme ja sanoi ettei ikinä kyllästy minuun.
Olen miettinyt et onko vika minussa, vai eikö miehellä seiso enää vai mistä oikein kiikastaa. Alkaa tuntua enempi jo joltain kämppäkaveruudelta tämä. En saa enää kehuja seksikkyydestäni niin kuin ennen, eikä hänen mitkään puheenaiheetkaan liity enää seksiin, hän oikein välttelee sitä aihetta.Juu aikaisemmin tuli tosiaan nyrkistäkin kerran pari, lupasi lopettaa ja on lopettanutkin sen , mut tällä sai aikaiseksi sen et pelkään riitoja, ettei ne kärjistys vaan väkivaltaan ja olen alkanut välttelemään useimmiten riitoja kokonaan.
En ole ikinä eläessäni ollut mikään nössö, mutta tämä mies on tehnyt minusta aran ja pelokkaan, en ole enää oma itseni. Minusta on tullut arka ja pelokas sekä ahdistunut ihminen. Läheisriippuvuus tekee sen, etten kestä yksin jäämistä ja siksi pelkään eroa.Pakko oli saada purkautua...
Ap
Onko tämä tyyppi iältään 29 vuotias?
Hyi helvetti mikä jäteläjä tuo mies, en ymmärrä miten kukaan katselisi tuollaista. Tekisin ennemmin itsarin kuin joutuisin tollaisen kanssa elämään
[/quote]
Onko tämä tyyppi iältään 29 vuotias?[/quote]
On vanhempi.
Ap
Lähtisi ukko kyllä kämpästäni ulos ja vähän äkkiä!
Nyt nainen tartut itseäsi niskasta kiinni. Kyllä sinä pärjäät yksinkin.
Ap, tilanne on edennyt pahaksi jo siinä vaiheessa, kun hän löi sinua. Olet ehkä pikku hiljaa "tottunut" tilanteeseen niin, ettet ole oikein nähnyt enää kokonaiskuvaa. Hyvä, että huomaat nyt, miten paha tilanne on, se on jo iso askel miehen jättämiseksi.
Kuten joku jo sanoikin, ne jotkut hyvät puolet tuskin ovat sen arvoisia, että miehen kannattaa antaa pilata terveytesi ja aiheuttaa sinulle taloudellista vahinkoa. Nyt sinun on vain tehtävä päätös miehen jättämiseksi. Hän ei arvosta sinua.
Erotilanteessa kannattaa varmistaa turvallisuus, kun ukolla kerta on ongemia käytöksensä kanssa. Neuvoisin soittamaan esimerkiksi Naisten linjalle ja kysymään neuvoa, miten toimia. Myös turvakodit antavat eroneuvontaa. Kun jätät miehen ja käsket lähtemään kodistasi, sinun ei kannata miehen kanssa kahden siinä tilanteessa.
Oon jo pari pitempää viestiä kirjoittanut ja tullut ilmoitus, että viestisi julkaistaan tarkastaminen jälkeen. Ei oo näkynyt vieläkään..
Tällä hetkellä tunnen pelkkää vihaa tuota ihmistä kohtaan. Mietin itsekin, että seuraako siitä raivoamista ja käsiksikäyntiä jos sanon tänään, et en voi enää jatkaa tätä.. :/
Ap
Ja uskomattomia on , et tuota ukkoa oikeasti naiset iskee baarissa ja joku siinä naisia viehättää, oisko kun on vähä erikoisempi look. Voi kun akkaparat tietäs millanen ukko on kyseessä. Ei tuommosesta ainakaan oo seurustelusuhteisiin. Tekis mieli varoittaa kaikkia naisia tuosta, etteivät tee samaa virhettä ku minä, kunhan tuosta eroon pääsen.
Ap
Sun pitää nyt ajtella että jos tuo ukko ei tee sua onnelliseksi eikä hänen seurassa ole mukavaa ja hyvä olla vaan päinvastoit olet ahdistunut, pelokas ja tuntuu pahalta niin sitten yksinolokin on parempi vaihtoehto. Saat sillä tavalla olla oma itsesi ja olosi on parempi ja jotain parempaa on varmasti tulossa.
Voit sanoa ukolle ettei tämä suhde ole sellainen kuin haluat, et ole onnellinen ja korjausyrityksistä huolimatta tämä ei nyt suju ja jos ukko rupeaa mesomaan niin kerro että varmasti löytää jonkun muun jos baareissakin tullaan iskemään ja jos on sellainen kultakimpale kuin kertoi olevansa(sitten kerrot vaan eteenpäin mikä ookea tilanne on). Kannustat siis häntä että pärjää kyllä, uskottele että löytää kyllä jonkun paremman jne. ja sitten vaan roskakasa ovesta ulos ja ovi kiinni. Nyt pitää vaan olla rohkea ja itsekäs!!! Kenenkään ei tarvi alistua toisen sikailulle ja kynnysmatoksi!!! Anna mennä, pystyt siihen kyllä!!:) Tule sitten kertomaan kuulumisia:)
Minä en alkaisi edes seurustella tupakoivan kanssa. Hyi hemmetti.
Otahan nyt itseäsi niskasta kiinni ja heitä ukko pihalle. Mitä sinä tuollaisella väkivaltaisella haisulilla teet?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tyyppi iältään 29 vuotias?
On vanhempi.
Ap
Aijaa. No sitten näitä tyyppejä on useampiakin 😕
Vierailija kirjoitti:
Ja uskomattomia on , et tuota ukkoa oikeasti naiset iskee baarissa ja joku siinä naisia viehättää, oisko kun on vähä erikoisempi look. Voi kun akkaparat tietäs millanen ukko on kyseessä. Ei tuommosesta ainakaan oo seurustelusuhteisiin. Tekis mieli varoittaa kaikkia naisia tuosta, etteivät tee samaa virhettä ku minä, kunhan tuosta eroon pääsen.
Ap
Mikä on syy ettet nakkaa miestä ulos nyt? Jos ei lähde niin soitto poliisille. Toivottavasti mies ei ole tehnyt osoitteenmuutosta asuntoosi. Sitten hankalampu juttu.
Olen ehkä vähän radikaali tämän suhteen, mutta jos mies polttaisi kerran sisällä tai edes ulkona, niin tulisi ero. En voi sietää tupakan hajua sitten yhtään. Se saa hirveät migreenikohtaukset aikaan ja huonon olon. Hyi.
Ensinnäkin teet rikosilmoituksen niistä nyrkinheilutuksista. Kerro myös läheisille, että näin on käynyt ja kerrot, että tarvitset apua erossa, koska sinua pelottaa. Soita johonkin naisen tukilinjalle niin saat tukea ja neuvoja.
Sitten kerrot miehelle, että hän saa lähteä eikä takisin ole enää tulemista. Pyydä vaikka perhe ja ystävät paikalle niin et saa nyrkistä. Tarvittaessa poliisi voi hakea miehen kämpästäsi, jos ei omin päin osaa lähteä.
Lopeta tämä vatvominen, tuo ei ole mikään parisuhde.
Ei sitä nyt enää jättää kannata, kun asunnosta saat kuitenkin ison remppalaskun kun kaikki pinnat on uusittava. Samaan rahaan polttaa kyllä useammankin vuoden!
Ai kauheeta millaisissa suhteissa jotkut elää! Ainahan se niin menee että ukko ensin esittää mukavaa ja sitten pikkuhiljaa mennään huonompaan suuntaan. Ja tosi vaikeaa on se eron teko kun tuntuu että pienestä asiasta pitää tehdä kynnyskysymys vaikka on jo pitkään sietänyt paljon pahempaakin. Eroa. Heti. Syitä on enemmän kuin riittävästi.
Tupakansavu on ongelmistasi pienin. Ratkeaa äkkiä sillä nyrkin heilautuksella kun seuraavan kerran tuleekin "vahingossa" liian lujaa.
Mutta sehän on Porvoossa ihan normaalia.