Olen vl ja käytän ehkäisyä. Kysyttävää?
Mieheni kanssa saimme lyhyellä aikavälillä 2 lasta, nyt käytämme ehkäisyä. Itse suurperheen lapsena koin usein jääväni sisaruksieni jalkoihin, lisäksi emme koskaan voineet mennä minnekään lomalle, koska ne maksavat niin paljon suurelle lapsikatraalle. Koska lapset ovat mielestäni Jumalan lahjoja, on vain hyväksi, että minulla riittää heille riittävästi rakkautta, hoivaa ja huomiota. Olen jo ihan nuoresta asti ajatellut, että tahdon kouluttautua ja käydä töissä, enkä jäädä jumiin kotiin kymmenen lapsen kanssa. Päätöksessä tukivat mieheni ja tätini, joka käytti myös ehkäisyä (nyt sille ei ole tarvetta hänelle). Ehkä joskus tulevaisuudessa hankin vielä yhden (tai kaksi) lasta, en tiedä. Nyt olen onnellinen tällä perhekoolla.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä sanaa täälläkin julistaa. Ovella ramppaavat Jehovat ei olekaan vielä kertonut ehkäsykeinoistaan. Sitä odotellessa.
En oikein ymmärtänyt, mitä hait takaa kommentillasi. Selventäisitkö hiukan?
Ap
Microphone sheeka ja katy perryn roar, Taylor Swiftin look what you made my joku sellanen biisi soi tänään klo tai sitten 3tuntii sellatti et en puhu mitää tai tee.
Onpa kiva kuulla että voi ja saa käyttää.
Olen jotenkin ajatellut että ette saisi käyttää.
Ehkäisy on synti. Kaikki lapset on otettava vastaan Jumalan lahjoina.
epäkunnioitat siis Jumalan lakia ku käytät ehkäisyä. Raamatussa monessa kohtaa mainittu. Jos et silti ymmärrä, kysy joltai viisaalta uskovaiselta asiasta. Toisaalta ymmärrät kyllä itekki jos vaa kuuntelet omaatuntoas 🤨 ei semmone oo Jumalalle kelpaava joka keksii omia sääntöjä tai muokkaa niitä mieleisekseen oman maun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
epäkunnioitat siis Jumalan lakia ku käytät ehkäisyä. Raamatussa monessa kohtaa mainittu. Jos et silti ymmärrä, kysy joltai viisaalta uskovaiselta asiasta. Toisaalta ymmärrät kyllä itekki jos vaa kuuntelet omaatuntoas 🤨 ei semmone oo Jumalalle kelpaava joka keksii omia sääntöjä tai muokkaa niitä mieleisekseen oman maun mukaan.
Kuka niistä synneistä päättää? Olenko epäuskoinen jos ostan olohuoneeseeni television?
Painostetaanko miestäsi? Entäs jos miehesi sanookin että et saa enää käyttää ehkäisyä? Pystytkö pysymään vanhvana...sinun kehosi ja sinun elämäsi?
Itse en ole uskovainen ja meillä on kaksi lasta. 2 lasta on juuri meille hyvä niin henkisesti kuin taloudellisesti. Olen hyvä äiti 2 lapselle mutta suurperheen äitinä olisin surkea ja huono ja se vasta olisi synti. Kamalaa synnyttää lapsia liukuhihnalta vaikka jo etukäteen tietäisi ettei jaksa ja ei rakasta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva kuulla että voi ja saa käyttää.
Olen jotenkin ajatellut että ette saisi käyttää.
No ei saa käyttää, mutta osa käyttää siitä huolimatta.
-Vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niistä synneistä päättää? Olenko epäuskoinen jos ostan olohuoneeseeni television?
Jumala tietenkin. Ja Raamatussaha ne kaikki on selvästi kerrottu. Ja ei, töllöttimen omistaminen ei oo syntiä jos ei kato sieltä sielulle myrkyllisiä ohjelmia mitkä antaa vihreetä valoa tehdä lisää erilaisia syntejä. Annat pikkurillin, vie koko käden. Jne. Sen takia sitä töllötintä ei kannata omistaa, koska kiusaus liian suuri kahtoa kaikenmaailman soopaa sieltä. Eri asia jos on hyvä itsekuri, ja pysyy vaan mielelle terveellisissä ohjelmissa 😼
Sanoisitko, missä kohtaa Raamatussa kielletään ehkäisy? Olen pahoillani, mutta sitä ei kielletä Raamatussa missään. Ei yhdessäkään kohtaa. Ehkäisyn kieltäminen ei ole Jumalan laki, vaan lestsdioilaisten laki.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko, missä kohtaa Raamatussa kielletään ehkäisy? Olen pahoillani, mutta sitä ei kielletä Raamatussa missään. Ei yhdessäkään kohtaa. Ehkäisyn kieltäminen ei ole Jumalan laki, vaan lestsdioilaisten laki.
Kirjota googleen : raamattu ja ehkäisy 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjota googleen : raamattu ja ehkäisy 🙄
Jos kirjoitan nuo sanat Googleen, saan erilaisten uskonkäsitysten mukaisia tekstejä aiheesta. Itse Raamatussa aiheesta ei puhuta mitään.
Ah, otsikon perusteella luulin että vapaaehtoisesti lapseton (vaikka käytetympi lyhenne taitaa olla vela :D) ja ihmettelin miksi siitä ja ehkäisyn yhdistelmästä pitäisi olla kysyttävää, päinvastoin pitäisi jos ehkäisyä ei olisi. Haha. Mutta asiaan. Kunnioitettavaa on paitsi se, että teet päätökset itse etkä yhteisösi mukaan myös se, että olet todella miettinyt, sopiiko (uuden) lapsen hankkiminen sinulle. Tätä on vähän epäkorrektia sanoa, mutta mielestäni lapsen saamisen pitää olla tunnepuolen lisäksi myös järkipäätös. On äitejä ja tilanteita, joille ja joihin lapsi ei vain sovi. Työssäni olen saanut nähdä näitä paljon. Joskus kaikki kääntyy hyväksi ja lapsi kasvaa vaikeasta alusta huolimatta täysin tasapainoiseksi, mutta valitettavasti on paljon päinvastaisiakin tarinoita. Kaikilla ei vain ole kykyä tai pahimmassa tapauksessa halua antaa lapsilleen parasta tai edes tavallista :/
Se vielä lohdutukseksi, että luulen kaltaisiasi olevan jo aika paljon. Tunnen muutaman nuoren lestadiolaispariskunnan eikä heiltä (jos se jotakuta kiinnostaa) ole lapsia kyllä ihan vuoden eikä muutamankaan välein tullut. Osalla heistä on muitakin epäkiellettyjä asioita, kuten tv. Silti ovat tietääkseni ihan hyväksyttyjä yhteisössään. Toivottavasti sinäkään et joudu kokemaan minkäänlaista ahdistelua päätöksesi takia. Kyseessä on kuitenkin todella henkilökohtainen asia.
Juuri näin: noilla hakusanoilla löytyy netistä pelkkiä tulkintoja asiasta, eikä muuta voisi löytyäkään, koska Raamatussa ei ehkäisystä puhuta mitään. Antiikin aikana (eli juuri Raamatun ja Jeesuksen elämän aikaan) oli valtavasti ehkäisymenetelmiä ja ohjeita (googlaa!) -silti vaikkapa uuden testamentin kirjeissä ja Jeesuksen puheissa asiaa ei käsitellä MITENKÄÄN, vaikka muuten annetaan ohjeita miehille ja vaimoille.
Joku vika sussa kyllä on. Ei muut kuin vl:t huutele julkisesti ehkäisyistään?
Mä lähen vain jos joku ei ymmärtänyt tämän keskustelun aihetta niin sen näkee sitten se oli siinä ja toinen juttu on sitten se oli siinä ja toinen juttu oli se että aijon olla täällä netissä sellasen kokeen ja toinen puoli on aika outoo ellei kaikki käänny kattoo mua kadulla asuvat kaukana toisistaan ja piste fi:ssä on aika paljon enemmän kun tuo ei ole reilua on myös puuteria ja mulla alko menkat 10-vuotiaana hän lähti käyntiin parhaalla mahdollisella tavalla kuin meijän luokan oppilaille tehtiin keväällä kun tämä loppu ja toinen puoli naamasta oli niin valkoinen ihan kun olisin ollut valmis uhraamaan lähes kaikki mitä mulle pistätte kommentteja tonne alas vaikka nyt heti kun näätte ja 3tuntii sellatti esim näitä asiota ja toinen puoli naamasta on kauniinpi and it lyrisc piloja of Finland for me tääl somessa vaa kommentit tarpeen tullen vastaan samalla mitalla takas päi naamaa jos siiz siiz siiz siiz siiz siiz siiz siiz siiz siiz siiz siiz siiz ja toinen puoli naamasta oli niin valkoinen ihan kun menkat vaan olisi.