Miksi mobiilimaksamisen pitäisi yleistyä Suomessa?
Minulla on jo luottokortti ja käteinen, mitä lisäarvoa mobiilimaksu tuo? Ymmärrän, että on kiva lisä jos lompakko ei ole mukana. Haluaako kaupat näin tiiviisti vakoilla ihmisten elämää?
Kommentit (27)
Käytän Osuuspankin asiakkaana OP Pvivoa koska en halua maksaa MobilePayn käytöstä. Haitta puoli on se että vain harvalta löytyy Pivo. Sen sijaan minulta on kysytty monta kertaa käytänkö ApplePaytä. Siis minä jolla on Samsungin puhelin!
Olen käyttänyt Mobilepayta jo vuosia, älyttömän näppärä. Sinne voi myös itse asettaa päiväkäyttörajan, en ymmärrä näitä turvallisuudesta kohkaavia. Ensin on puhelimen koodi tai kasvo- tai sormenjälkitunnistus, sitten vielä salasana Mobilepayn käyttöön. Ja kai nyt jokainen osaa puhelimensa sulkea ja tyhjentää heti, jos se varastetaan?!
Tunnen jotenkin myötähäpeää esim. ravintoloissa, kun suomalaiset alkavat pöydässä laskea kuka maksaa mitäkin. Yksinkertaisinta on, että yksi maksaa ja muut maksavat hänelle, Mobilepaylla se käy äärettömän yksinkertaisesti. Esim. Espanjassa on epäkohteliasta alkaa jakaa laskua pöydässä. Kun näin tapahtuu, on asialla lähes aina suomalaiset. Ja sitten vielä lasketaan sentilleen, että tuo joi yhden lasillisen enemmän, mun ruoka oli halvempi, sen sijaan, että lasku laitettaisiin yhtä suuriin osiin.
Erilaisia digitaalisia maksutapoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Taustalla on teknokraattien unelma käteisestä luopumisesta, jotta koko kansakunnan rahaliikenne saataisiin ison veljen valvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Mobilepayta jo vuosia, älyttömän näppärä. Sinne voi myös itse asettaa päiväkäyttörajan, en ymmärrä näitä turvallisuudesta kohkaavia. Ensin on puhelimen koodi tai kasvo- tai sormenjälkitunnistus, sitten vielä salasana Mobilepayn käyttöön. Ja kai nyt jokainen osaa puhelimensa sulkea ja tyhjentää heti, jos se varastetaan?!
Tunnen jotenkin myötähäpeää esim. ravintoloissa, kun suomalaiset alkavat pöydässä laskea kuka maksaa mitäkin. Yksinkertaisinta on, että yksi maksaa ja muut maksavat hänelle, Mobilepaylla se käy äärettömän yksinkertaisesti. Esim. Espanjassa on epäkohteliasta alkaa jakaa laskua pöydässä. Kun näin tapahtuu, on asialla lähes aina suomalaiset. Ja sitten vielä lasketaan sentilleen, että tuo joi yhden lasillisen enemmän, mun ruoka oli halvempi, sen sijaan, että lasku laitettaisiin yhtä suuriin osiin.
MibilePayn käyttö maksaa Osuuspankin asikakkaille, yleensä jonkun 2-5 euroa per rahansiirto. Syy on se että OP:llä on Pivo joka siis on kilpaileva mobiilisovellus. MobileBay taas on Danskepankin alainen.
Digiloikka kirjoitti:
Erilaisia digitaalisia maksutapoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Taustalla on teknokraattien unelma käteisestä luopumisesta, jotta koko kansakunnan rahaliikenne saataisiin ison veljen valvontaan.
Tämä on täyttä totta, onko kukaan ajatellut niitä vanhempia ihmisiä, joilla ei ole edes luottokorttia, älypuhelimesta nyt puhumattakaan, kuinka heille käy, jos käteisellä maksaminen tehdään entistä vaikeammaksi, Ruotsissa jo nyt monissa paikoissa ei hyväksytä käteistä.
Digiloikka kirjoitti:
Näinpä. On se kumma juttu, että monet eivät näe tässä mitää varjopuolia. "Ei minulla ole mitään salattavaa" - no ei minullakaan, mutta eihän se nyt yksityisyyden ja vapauden pointti olekaan, että hämäräbisneksiä pitäisi suojella?
Yksityisyyden ja vapauden pointti on yksityisyys ja vapaus.
Ja miehet oman lompakkonsa. Joillain se osaa jopa puhua, aika päättömiä tosin, kuten sinulla.