Ärsyttää kun isovanhempien aina pitää auttaa lastenhoidossa!
Miksi pitää mennä lisääntymään jos ei omien lastensa hoitaminen kiinnosta pätkän vertaa?
Miksi aina pitää olla lapsivapaata ja olla se aika Facebookissa tai jossain hummaamassa?
Isovanhemmat ovat kasvattaneet yhden (täysin kiittämättömän) sukupolven ja he ovat jo velvollisuutensa tehneet. Nyt on heidän vuoronsa olla autettuina - ei ainaisina auttajina. Siis vähemmän sitä somea sekä viinin lipitystä ja keskitytään nyt niiden rakkauden hedelmien hoivaamiseen ihan itse!
Kommentit (18)
Ei ole aikaa auttaa isovanhempia kun hoidan lapseni itse. Menköön vanhainkotiin jos ei pärjää itse.
Jokainen henkilökohtainen lisääntyminen on vastuupäätös. Ketään muuta ei siihen voi vastuuttaa. Ei, vaikka olisi kuinka rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat voi ihan itse päättää hoitaako lapsenlapsia, vai ei.
Mustavalkoisesti ajateltuna kyllä, mutta käytännössä...lukenut tavattoman monta kertaa tarinoita, kuinka isovanhempia on painostettu, uhkailtu ja kiristetty.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikaa auttaa isovanhempia kun hoidan lapseni itse. Menköön vanhainkotiin jos ei pärjää itse.
Tietysti. Tuskin nykypäivänä kukaan edes haluaa hoitoa uusavuttomilta lapsiltaan jotka tuovat huonostikasvatetut kersansa ulisemaan mukanaan. Minä ainakin haluaisin hoitoalan koulutuksen omaavan ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoisesti ajateltuna kyllä, mutta käytännössä...lukenut tavattoman monta kertaa tarinoita, kuinka isovanhempia on painostettu, uhkailtu ja kiristetty.
Kannattaa katsoa peiliin jos omat lapset uhkailee ja kiristää. Kuka ne kasvatti?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää mennä lisääntymään jos ei omien lastensa hoitaminen kiinnosta pätkän vertaa?
Miksi aina pitää olla lapsivapaata ja olla se aika Facebookissa tai jossain hummaamassa?
Isovanhemmat ovat kasvattaneet yhden (täysin kiittämättömän) sukupolven ja he ovat jo velvollisuutensa tehneet. Nyt on heidän vuoronsa olla autettuina - ei ainaisina auttajina. Siis vähemmän sitä somea sekä viinin lipitystä ja keskitytään nyt niiden rakkauden hedelmien hoivaamiseen ihan itse!
Itseppä ovat kasvattaneet :D
Isovanhemmat päättää itse. Meillä kummatkaan isovanhemmat ei ole koskaan hoitaneet, siis yhtä ainoaa kertaa, vaikka pari kertaa on ollut kova hätätilannekin. Omilla vanhemmilla on periaate asiasta (emme auta vaan elämme itsellemme) ja sppivanhemmat auttavat vain tytärtään ja ilmoittivat sen suoraan (autamme vain tyttären perhettä)
Ilman isovanhempia pätjätty jo 12 vuotta. Hiton rankkaa on mutta selviää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa peiliin jos omat lapset uhkailee ja kiristää. Kuka ne kasvatti?
Ihan hyvä että tälläiset isovanhemmat pysyvät kaukana kasvavista ihmisistä jos jo yhdet kasvatti tuollaisiksi. Ehkä toinen puoli sukua on parempi.
Mun lapset ovat n. 2 kertaa vuodessa mun vanhempien luona viikonlopun. Pyydetään useamminkin, mutta välimatkaa on melko paljon, järjestäminen vaikeaa. Anoppilaan ei viedä, siellä persoonallisuushäiriöinen hullu ja dementtinen vanhus, ei heille pieniä lapsiaan voi luottaa.
Olen kovin kiitollinen vanhemmilleni avusta, ja vastavuoroisesti ollaan sitten autettu heitä esim. remontoinnissa. Ja mielelläni vietän aikaa vanhempieni kanssa itsekin.
Jos joskus haluaa / tarvitsee apua, niin tarkoittaako se automaattisesti, että omat lapset eivät kiinnosta? Aikamoinen johtopäätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isät, kun täysin kelvottomia asuinkumppaneita ja he tekevät lastekin elämästä ihan kamalaa, joten vastus on äidit. Ja meitä vaivaa myös ns. yhteiskunnallinen isättömyys. Päiväkotien työntekijöistä valtaenemmistö on naisia, tilanne on jotakuinkin sama peruskoulun ala-asteilla. Lapset ovat siis lähes kaiken valveillaoloaikansa naisten kanssa.
Kyllä meillä isovanhemmat auttavat, pyydättäessä ja pyytämättäkin vievät lapsia reissuille yms.
Aivan ihania ihmisiä.
Omat vanhempanikin tykkäisivät ottaa lapsia kylään, mutta en anna kun ovat vähän epävakaita, alkoholisteja ja hiton huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isät, kun täysin kelvottomia asuinkumppaneita ja he tekevät lastekin elämästä ihan kamalaa, joten vastus on äidit. Ja meitä vaivaa myös ns. yhteiskunnallinen isättömyys. Päiväkotien työntekijöistä valtaenemmistö on naisia, tilanne on jotakuinkin sama peruskoulun ala-asteilla. Lapset ovat siis lähes kaiken valveillaoloaikansa naisten kanssa.
Meillä lapset eivät ole olleet päiväkodeissa ja eskarissa on ollut miespuolisia avustajia. Koulussa mies opettajia. Kotona osallistuva mies. Eli meidän lapset on täydellisiä.
Ihmettelinkin miten ne on noin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan on hurjaa touhua. Onneks omat lapset ei kuvittele olevansa mafiosoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän lapset kasvaa paremmassa yhteiskunnassa. Voi pitää erossa noista katkerista muinaismuistoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä tarinoissa yleensä on yhdistelmä anoppi+miniä.
On isovanhempia, jotka eivät auta koskaan ja on isovanhempia, jotka auttavat liikaakin. Olen seurannut vierestä erästä keski-ikäistä naista, jolla on lapsia useammalle eri miehelle ja naisen vanhemmat hoitavat jatkuvasti lapsia, jotta äitykkä saa omaa aikaa ts. pääsee etsimään taas uutta isäehdokasta. Jos eivät hoitaisi niin kiltisti, joutuisi nainen itse hoitamaan ja kantamaan vastuun lapsistaan. Mielestäni karhunpalvelus näiltä isovanhemmilta.
Näissä keskusteluissa keskitytään aina vaan siihen auttamispuoleen. Ajatteleeko kukaan, että on isovanhempia, joille on ilo viettää aikaa lastenlastensa kanssa ja luoda näin hieno suhde heidän kanssaan. Toivon ja uskon, että olisin itsekin tulevaisuudessa tällainen isovanhempi. En yhtään tykkää tästä kovin suomalaisesta perhe-ajattelusta, missä perheen muodostaa vain se ydinperhe, ja muut sukulaiset ovat vain ulkopuolisia auttajia, ei perheenjäseniä.