Sukunimiasiaa
Sukunimiasiaa.
Olen seurustellut miehen kanssa 7v. Tässä muutaman vuoden sisään lastenteko ja naimisiin meno alkavat olla ajankohtaisia.
Faktaa:
-Minun (naisen) sukunimi on harvinainen, alle 100 ihmistä omaa saman nimen
-Miehen sukunimi on paljon yleisempi, hieman alle 3000 samannimisiä
-Miehelläni on sama etunimi kuin veljelläni
-Miehelle on aivan sama otanko hänen nimen
-Miehelle on aivan sama kumman nimen lapset saavat
-Mies voisi ottaa minun sukunimen
Minä toisaalta haluaisin yhteisen sukunimen koko perheelle, toisaalta haluaisin, että tulevat lapseni saisivat minun harvinaisen nimen. Jotta nämä molemmat asiat kävisivät toteen, tulisi minun miehestäni kokonimikaima veljeni kanssa.
Vielä vuosi sitten olin ehdoton, että haluan miehen nimen, mutta nyt ajatus muuttunut. Erityisesti siksi on alkanut ärsyttää, että tuleva appiukkoni käyttäytyy meitä kohtaan todella ikävästi ja hän kutsuu minua "nuorempi rouva x:ksi (miehen sukunimi)", vaikka emme ole naimisissa. Appi omaa sovinistisia piirteitä, ja siksi tuo ärsyttää.
Mitähän tässä tekisi...
Kommentit (5)
Mitä se kaimana olo siihen vaikuttaa, monilla on täyskaimoja jo työpaikallakin.
Tätä mietinkin, mutta olisiko outoa, että mieheni olisi kokonimikaima veljeni kanssa? Olemme molemmat veljeni lapsen kummeja. Tällöin lapsella olisi samanniminen isä ja kummisetä. Olisiko se outoa? Kaiken lisäksi asumme myös pienellä paikkakunnalla.
Miehesi voisi vaihtaa etunimensäkin, ettei ole veljesi kaima.Esim. Taneli voisi olla hyvä.
Miehelle kaksiosainen sukunimi ja vaimo sekä lapset vaimon sukunimellä tai
Kaksiosainen sukunimi kaikille tai
Kaikki miehen sukunimellä
Sinun sukunimi kaikille, jos kerran miehelle on ihan sama, ja sinä toivoisit koko perheelle samaa sukunimeä.
Anna apen kiukutella jos kerran on vielä uhmaiässä. Hän ei teidän sukunimestä päätä, vaan sinä ja miehesi sen päätöksen teette.