Laskettu aika 26.2.18. Haluatko kysyÀ jotain?
Kommentit (39)
ĂlĂ€ kĂ€ytĂ€ noita typeriĂ€ hymiöitĂ€ joka virkkeessĂ€.
Vaikutat vÀhÀjÀrkiseltÀ.
Vierailija kirjoitti:
ĂlĂ€ kĂ€ytĂ€ noita typeriĂ€ hymiöitĂ€ joka virkkeessĂ€.
Vaikutat vÀhÀjÀrkiseltÀ.
Joku kuulostaa hieman katkeralta :D
Miksi lapsilla noin pieni ikÀero? Kehityksen kannalta optimaalisin olisi se 4-8 vuotta, ehtii olla kunnolla vauva.
Onneksi olkoon! Se on hyvÀ syntymÀpÀivÀ, on ollut meillÀkin kÀytössÀ pian 27 vuotta...
T. Ăiti 91.
Harmittaako, ettei tullut kaksosia? Yksi vain, joten vÀsyminen pienen ikÀeron vuoksi on ihan oma vika?
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut loppuun asti seksiÀ? Miten viime aikoina onnistunut, jos on ollut?
On ollut, ja onnistunutđ ap
Vierailija kirjoitti:
21v sitten mullakin oli la. Tyttö syntyi 1.3.1997
Itse veikkaan tĂ€tĂ€ syntyvĂ€ksi 3.3 đ ap
Vierailija kirjoitti:
No joko?
Ei vielÀ. ap
Vierailija kirjoitti:
MitÀ olet pakannut sairaalakassiin? Otatko vÀlipalaa tai herkkuja? MitÀ puet pÀÀlle kun lÀhdet kotiin?
Itse asiassa ajattelin pakata sairaalakassin nyt. Listan olen kyllĂ€ jo tehnyt aikaisemmin, mitĂ€ tarvitsen mukaan. Eli hygieniatarvikkeet, lÀÀkkeet, oma rintapumppu, imetysliivit ja liivinsuojat, mamilan-voide, neuvolakortti, synnytystoivelista, vaihtovaatteet ja lakuja yms. herkkujađ Vauvalle on pakattu oma laukku.
TodennÀköisesti laitan pÀÀlle mahdollisimman rennot housut ja paidan, helposti puettavat talvisaappaat, sekÀ lÀmmintÀ ulkovaatetta. Eli samat vaatteet kun olen kÀyttÀnyt tÀhÀnkin asti. ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsilla noin pieni ikÀero? Kehityksen kannalta optimaalisin olisi se 4-8 vuotta, ehtii olla kunnolla vauva.
Lapsille tulee tÀmÀ ikÀero siksi, ettÀ pÀÀtimme antaa seuraavan tulla sitten jos/kun on tullakseen. Luonto pÀÀtti nyt nÀin. Tietenkin esikoisen asema vauvan synnyttyÀ on mietityttÀnyt paljon etukÀteen.
Olisi tietysti ihana aina miettiÀ optimaalista tilannetta kaikessa toiminnassa, ja monesti minulla on taipumustakin siihen. Mutta huolellinenkaan suunnittelu ei vÀlttÀmÀttÀ tuo toivottua lopputulosta. Esikoisen syntymÀ antoi itselleni mahdollisuuden kehittyÀ tÀydellisyydentavoittelijasta enemmÀn keskinkertaisuutta sietÀvÀksi. ap
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako, ettei tullut kaksosia? Yksi vain, joten vÀsyminen pienen ikÀeron vuoksi on ihan oma vika?
Kaksoset esikoisen jĂ€lkeen oli kyllĂ€ ajatuksena huolta nostattava, ennenkuin selvisi, ettĂ€ yksi on tulossa. Ajatus kaksosista ensimmĂ€isinĂ€ lapsina oli ehkĂ€ jotenkin ihanakinđ
VÀsymystÀ olen myöskin miettinyt paljon etukÀteen, ja tehnyt kaikki ulkoiset puitteet mahdollisimman toimiviksi arjen kannalta. Tukiverkostot löytyvÀt, ja olen todella kiitollinen ympÀrillÀni olevista ihmisistÀ.
Mutta realistina tiedÀn, ettÀ tilanne voi vauvan syntymÀn jÀlkeen kÀytÀnnössÀ olla ihan mikÀ tahansa. Jos tilanne menee pahaksi, toivoisin ettÀ pystyisin vaikeassa tilanteessa miettimÀÀn eri vaihtoehtoja helpottaa kyseistÀ tilannetta. Ja ettÀ osaisin pyytÀÀ apua tarvittaessa. ap
Alkaa vÀhitellen tapahtua. TÀhÀn asti ei ole jÀnnittÀnyt, mutta nyt kyllÀ vÀhÀsen.. ap
MissÀ vaiheessa aloitat lapsivapaat?
Vierailija kirjoitti:
MissÀ vaiheessa aloitat lapsivapaat?
Esikoinen menee tĂ€nÀÀn yhdeksi yöksi mummolaan, jatkoa katsotaan tarpeen mukaan. Jos ymmĂ€rsin kysymyksesi oikein. Ăitiysloma alkoi tammikuun loppupuolella. ap
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vÀhitellen tapahtua. TÀhÀn asti ei ole jÀnnittÀnyt, mutta nyt kyllÀ vÀhÀsen.. ap
Menikö sulla eka lapsi myös yli LA:n? Mulla oli 28.12. LA, mutta syntyi sitten 11.1. kÀynnistettynÀ yliaikaisuuden vuoksi. Myös eka lapsi meni mulla 15 pv yli. MeillÀkin vÀhÀn alle puolitoista vuotta ikÀeroa. Vauva on nyt reilu 7 viikkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö sulla eka lapsi myös yli LA:n? Mulla oli 28.12. LA, mutta syntyi sitten 11.1. kÀynnistettynÀ yliaikaisuuden vuoksi. Myös eka lapsi meni mulla 15 pv yli. MeillÀkin vÀhÀn alle puolitoista vuotta ikÀeroa. Vauva on nyt reilu 7 viikkoinen.
Eka syntyi 40+4. 41+5 kĂ€ynnistellÀÀn, jollei sitĂ€ ennen synny. Mua ajatuksena kauhistuttaa tuo kĂ€ynnistys, kun oon kuullut ettĂ€ aiheuttaa kivuliaammat supistukset.. Millaiset kokemukset sulla on kĂ€ynnistyksestĂ€? Ja onnea vauvastađ ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka syntyi 40+4. 41+5 kĂ€ynnistellÀÀn, jollei sitĂ€ ennen synny. Mua ajatuksena kauhistuttaa tuo kĂ€ynnistys, kun oon kuullut ettĂ€ aiheuttaa kivuliaammat supistukset.. Millaiset kokemukset sulla on kĂ€ynnistyksestĂ€? Ja onnea vauvastađ ap
Eka synnytys kÀynnistyi rv 42+1 aika heikoilla epÀsÀÀnnöllisillÀ supistuksilla. Puhkaistiin kalvot, jolloin alkoi nopeasti supistukset. Otin epiduraalin ja supistukset sitten lopahtivat eivÀtkÀ palautuneet, vaikka laitettiin oksitosiinitippa. Synnytys oli pitkÀ ja hankala. Vauva syntyi hieman huonokuntoisena ja joutui osastolle hoitoon, mutta toipui onneksi nopeasti.
TÀmÀ toinen synnytys kÀynnistettiin kalvojen puhkaisulla, mutta supistukset eivÀt koventuneet, joten laitettiin oksitosiinitippa ja siitÀ alkoi voimakkaat supistukset. TÀllÀ kertaa en ottanut epiduraalia, koska pelkÀsin saman toistuvan kuin ekassa synnytyksessÀ. Synnytys oli kivulias, mutta nopea 2,5h ja ponnistusvaihe 9min ja tÀrkeintÀ, vauva syntyi hyvÀssÀ kunnossa.
Mulla ei taida olla kokemusta tÀysin luonnollisesta synnytyksestÀ, joten en osaa sanoa onko tuo kÀynnistys nyt niin paha juttu. Ei se minusta ainakaan ollut. Ihan hyvÀt fiilikset jÀi.
Kohta puolitoistavuotiasđ ap