Vaikuttaako perintö asumistukeen?
Kommentit (24)
Saat kymmeniä tuhansia lisää rahaa. Miksi ne eivät vaikuttaisi asumistukeen?
Vierailija kirjoitti:
No sitähän täällä juuri kysyn!!
Ap
Ei vaikuta. Tämä on kerrottu ihan selvästi Kelan sivuilla, jossa on listattu, mitkä tulot eivät vaikuta asumistukeen.
Jos perinnöstä tulee jotain tuottoa (esim. saat perintönä osakkeita, joista tulee osinkoa), lasketaan tuo tuotto (pääomatulo) tuloksi eli se voi vaikuttaa asumistukeen.
Muista varata rahaa perintöveron maksuun, jos perintöveroja ei ole vielä maksettu.
Ei tule tuottoja, kun kaikki myydään ja muutetaan rahaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luepa Kelan sivuilta kohta "tulot, jotka eivät vaikuta asumistukeen". Saatat yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meinaatko sen jälkeen säilyttää niitä rahoja seteleinä kaapissa? Jos talletat ne pankkiin ja tilille maksetaan korkoa, niin se korko on myös tuottoa. Mutta vain itse korko, ei pääoma (talletetut rahat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meinaatko sen jälkeen säilyttää niitä rahoja seteleinä kaapissa? Jos talletat ne pankkiin ja tilille maksetaan korkoa, niin se korko on myös tuottoa. Mutta vain itse korko, ei pääoma (talletetut rahat).
Maksan niillä velkani, eli eipä siitä jää paljon,
30% menee perintöveroa, ja velkaa on 20 000e .
Ap
Kaikki tuet hän muutettu juuri oikeistolaisen suuntaan. Vanhemmat voivat vuokrata opiskelijalapselleen asunnon, joka saa siihen yleistä asumistukea. Opiskelijalla on vielä tilillään suuret säästöt.
Ennen sekä läheisten omistussuhde että säästöt vaikuttivat asiaan.
Vaikuttaa. Isot perinnöt. Eräs mummu sai toistamiseen perinnön ja se vaikutti tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
30% menee perintöveroa, ja velkaa on 20 000e .Ap
Missä maassa on noin kova perintövero? Suomessa tuosta perinnöstä menisi perintöveroa 17 %, jos perintö ei ole tarpeeksi läheiseltä sukulaiselta.
Se lisäyksenä, että perintö ei vaikuta mitenkään yleiseen asumistukeen. Jos sen sijaan saat eläkkeensaajan asumistukea, niin siihen vaikuttaa omaisuuden määrä. Eli se, mitä perinnöstä jää jäljelle perintöveron ja velkojen maksun jälkeen, katsotaan omaisuudeksi, joka vaikuttaa eläkkeensaajan asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa. Isot perinnöt. Eräs mummu sai toistamiseen perinnön ja se vaikutti tukeen.
Tuo mummu sai varmaan eläkkeensaajan asumistukea. Siihen vaikuttaa myös omaisuuden määrä, ja perintö yleensä kasvattaa omaisuutta.
Minä pidän muutaman tonnin käteisenä kotona lukittavassa lääkekaapissa. Varmuuden vuoksi en laita tilille, jos tulee hetki,että tarvin tukiaisia.
Asumistukeen ei, mutta esim. toimeentulotukeen vaikuttaa.
Olin lukevinani, että 29% menee veroa. Kyseessä on isotätini, jolla ei lapsia.
Onko minulla siis väärä tieto?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
30% menee perintöveroa, ja velkaa on 20 000e .Ap
Ap, verottajan sivulla on perintöverolaskuri.
JOs olet lähiomainen, maksat tuosta 70 000 eurosta veroa 3500+1300 eli 4 800 €.
Prosentteina se on 8,29 %. Mistä sait tuon 30 %?
Jos et ole lähiomainen, eli kuulut II-veroluokkaan, maksat veroa 8900+2900= 11 800.
Se on 16,86 %. Ei 30 %.
Vierailija kirjoitti:
Onko minulla siis väärä tieto?Ap
Oli. Koska kuulut II-veroluokkaan (kaukaisempi perijä) , maksat alarajan, eli 60 000 euron kohdalla tuon 8900. Lopuista 10 000 eurosta maksat 29 %, eli 2900 €
Yhteensä siis 11 800 €.
Vierailija kirjoitti:
Onko minulla siis väärä tieto?Ap
Olet varmaan ymmärtänyt perintöverotaulukon väärin. Ensimmäisestä 60 000 eurosta menee veroa 8900 euroa. Sen ylittävästä summasta (sinun tapauksessasi siis 10 000 eurosta) menee veroa 29 %, siis 2900 euroa. Yhteensä siis joudut maksamaan perintöveroa 11800 euroa, joka on vajaat 17 % saamastasi perinnöstä. (Jos perintösi on vähän yli eikä tasan 70 000 euroa, on vero vähän suurempi).
18 lisää.
Suomalaiset kuvittelevat jostain syystä perintöveromme huomattavasti paljon suuremmaksi kuin mitä oikeasti onkaan.
Käytännössä veroprogressio laskee mitä suuremmasta perinnöstä on kyse.
Jos olet lähiomainen perijä, maksat esim. 5 miljoonan perinnöstä veroa vain 19,9 %.
Tosin rikkaat osaavat kiertää senkin.
Ei.