Minkä ikäinen lapsi on rasittavin ja minkä ikäinen vähiten rasittava?
Kommentit (31)
Lapsi ei ole missään iässä pääsääntöisesti rasittava. Älä hanki tuolla asenteella lapsia.
Olisiko 1-2-vuotta rasittavin ikä? Saa koko ajan olla perässä ja silmät selässäkin. Siitä sitten joka vuosi helpottaa.
2- ja 6-vuotiaana oli lapsellani kova omantahdon koittelun aika. Se oli turhauttavaa.
9-12-vuotiaana helpoin aika.
Teini-ikäkin meni suht helposti. Toki välillä rytisi, mutta keskusteluyhteys pysyi koko ajan hyvänä.
15-vuotiaan tytön kanssa elämä on helvettiä.
En menisi rasittavaksi sanomaan, mutta englannin kielessä on termi "terrible twos", mikä kyllä kaikessa kauheudessaan on hyvin osuva monien lasten kohdalla. Tuosta kun selviää, niin (yleensä) alkaa helpottamaan.
Mutta sen jälkeen niitä uhmakausia tulee aina silloin tällöin, ovat osa kehitystä ja auttavat lasta itsenäistymään. Joten itse en ainakaan osaa mitään "rasittavinta" ta "helpointa" ikää sanoa. Ja ovathan nämä aina vanhempien subjektiivisia kokemuksia. Toisille murrosiän alku on hirveintä aikaa, kun taas toisille jää pysyvät traumat koliikkihuudoista. Mutta melko vahvasti uskallan yleistää, että keskiverto 2-vuotias (vähän alle ja päälle) kykenee ajamaan vanhempansa ajoittain hyvin epätoivoiseksi. Näissäkin vaikuttaa kovasti lapsen temperamentti ym. tietysti.
2 ja 3 ovat haastavimpia, sitten helpottaa. Mutta ei se ole rasittavuutta, vaan sitä ettei ymmärrystä ole vielä selvittää kriisitilanteita itse. Tai säädellä tunteitaan. Siihen tarvitaan aikuisen apua, ja jos aikuinen ei siihen kykene, voi olla että lapsesta tulee aikuisen mielestä ”rasittava”.
Miehen lasten kanssa asuessa voisi todeta, että mitä vanhemmiksi tulevat, sitä "vähemmän rasittavia" ovat. Nuorin oli 4, kun tutustuimme, eli ihan taaperoajoista ei ole edes tietoa, mutta hänkin on nyt jo 8, ja on elämä huomattavasti helpompaa, kun kaikki ovat omatoimisia, eivätkä vaadi jatkuvaa vahtimista ja auttamista. Toki teinin kanssa on omat haasteensa, mutta itse kun en ole vauvaihminen, niin koen rasittavana sen, jos lapsi tarvitsee apua aamusta iltaan joka asiassa.
0-17 v. rasittavimpia.
18v -> mukavimmillaan, etenkin jos ovat muuttaneet pois kotoa.
Pahinta teini-ikää läpikäyvä on kyllä kaikista rasittavinta. Siinä ei voi edes mitenkään auttaa toisen hätää.
Jos vuosia kestänyttä murrosikää ei lasketa, niin kuusivuotias oli kyllä äärimmäisen rasittava. Sen muistaa vielä nytkin kun hän on aikuinen.
Teini-ikä pahin ehdottomasti. Kolmen lapsen kokemuksella tämä. Ja kaikki ovat kuitenkin ns normaaleja eli ovat käyneet koulua, harrastaneet, kavereita jne.
Ei se itse lapsi ole rasittava, mutta tietyssä iässä lapsen käytös voi tuntua vanhemmasta raskaalta. Riippuu minkä kokee raskaaksi. Minusta alle kouluikäiset ovat ihania, mutta vaativat ihan hirveästi ohjausta, huolenpitoa, valvomista ja huomiota. Voi olla välillä uuvuttavaa. Päälle 10-vuotiaiden kanssa olen kokenut, että on helppoa ja mukavaa. Lapset nyt 17 ja 13.
Riippuu vähän siitä, mitä rasittavuudella tarkoittaa. Vauva- ja taaperoaika on sitovuudessaan rasittavaa. Uhmaiät ovat sitten rasittavia siltä kannalta, että pitää jaksaa kiukkuavaa lasta. Tähän lasken myös teini-iän. Ja on hyvin yksilökohtaista, mikä on se pahin uhmakausi, esim. meillä tyttö uhmaili eniten ehkä 6-vuotiaana ja oli hyvin nenäkäs n. 9-vuotiaana. Teini-ikä oli helppo.
Lapsettomat vanhat piiat ovat äideille rasite.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko 1-2-vuotta rasittavin ikä? Saa koko ajan olla perässä ja silmät selässäkin. Siitä sitten joka vuosi helpottaa.
Sulla ei oo vilä ollut teiniä?
Parasta 3-12, rasittavinta teini-ikä
Meillä rasittavin 6 tai 15, vähiten rasittava 17