Ovatko sihteerit, palkanlaskijat ja kirjanpitäjät duunareita vai toimihenkilöitä?
Te, jotka olette kyseisissä tehtävissä: mitä työsopimuksessanne lukee tuon asian osalta?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyttäisin heistä nimitystä "valkokaulustyöntekijä". Miellän duunareiksi lähinnä fyysistä työtä tekevät.
Eli tuolla logiikalla esim. lääkäri on duunari? Onhan heidänkin työnsä osittain fyysistä.
Öö... Fyysisestä työstäkin näköjään eri käsityksiä. Tervetuloa varastolle nostelemaan yli 5 000 kg joka työpäivä. Saattaa lääkärilläkin olla paikat hieman jumissa jo ekan työpäivän jälkeen.
Toimistotyöntekijät duunareita. Saavat huonompaa palkkaakin kuin me lattiatyöntekijät. Toimihenkilöitä kaikki esimiesasemassa olevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tehtailla, telakoissa ym. lasketaan toimihenkilöiksi. Niissä on sellainen raja, että hallin puolella työskentelevät ovat duunareita, toimistohenkilökunta puolestaan toimihenkilöitä.
Itse ajattelen, että duunareita ovat lähinnä työvaatteissa töitä tekevät, toimareita puolestaan omissa vaatteissaan työskentelevät. Lääkärit ovat poikkeus tähän sääntöön.
Missähän ne siellä noin lasketaan... varmaan jossian tärkeilevien palkanlaskijoiden ja sihteerien kahvipöydässä?
Ihan siellä konttorin puolella. Duunarit olivat suojapuvuissaan/työvaatteissaan tehtaan puolella, toimihenkilöt omissa vaatteissaan konttorin puolella. Näin ainakin niissä paikoissa joissa itse olen ollut töissä (kummallakin puolella).
Mä taas ajattelen niin, että toimihenkilöt ovat työnantajan edustajia eli esimies/ päällikkö/ johtaja-asemassa olevat. Tavallista toimistotyötä työntekijänä tekevät ovat kyllä ihan duunariporukkaa, koska se on ihan perustason suorittavaa työtä. Ei mitään johtamista tai isosta alueesta vastuussa olemista.