Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyteen ajettu

Asiakaspalvelija on myös ihminen
23.02.2018 |

Viimeaikoina otsikoissa on ollut enemmän ja vähemmän aktiivimallista, työstä ja sen tekijöistä sekä siitä, kuinka työ ja työtön eivät kohtaa. Olen kyllästynyt siihen, kuinka työttömiä parjataan ja kohdellaan kuin idiootteja - kaikki kun eivät ole omasta halustaan työttömiä.
Omakohtaisella ja tuttavien kokemuksella voin kertoa muutamia syitä siihen, miksi esimerkiksi matalapalkkaisilla palvelualoilla (hoiva-, kaupan-, ravintola-ala...) ei tekijöitä riitä. Ihmiset ovat nykyään todella töykeitä. Kuka jaksaa pienellä palkalla kuunnella päivästä toiseen asiakkaiden v****ilua? En minä ainakaan, ei se ole asiakaspalvelijan vika jos asiakkaalla on ollut p***a päivä. Jos oikeasti asiakas voi niin huonosti, että huono olo täytyy purkaa syyttömään asiakaspalvelijaan, niin pitäisikö miettiä miten itse voisi paremmin. Niin ja sitten se työyhteisö, ei riitä että asiakkaat v****uilee vaan sen lisäksi vielä työkaverit. Omia ongelmia, kun ei tarvitsisi tuoda sinne työpaikalle tai pomon ei tarvitsisi vetää touhua, niin tiukalle ettei kukaan kerkiä syödä tai käydä edes vessassa. Työyhteisössä kaikkien kuitenkin tulisi työskennellä työnantajan parhaaksi? Lisäksi olisi ihan kiva jos työnantajat noudattaisivat työehtosopimuksia ei pelkästään omalta, osalta vaan myös työntekijöiden osalta. Vai eikö työntekijöitä kannata arvostaa senkään vertaa? Ihmettelette nyt varmasti, miksi liittoon ei oteta yhteyttä. Kuka sinne uskaltaa ottaa yhteyttä sen uhalla, että työpaikka menee alta tai tulee muuten vielä pahemmat oltavat. Tähän kaikkeen vielä lisätään seksuaalinen häirintä ja väkivalta asiakkailta. Haluaisitteko itse työskennellä edellä kuvatussa työssä päivästä toiseen pienellä palkalla?
Niin kaikki voisivat katsoa peiliin ja miettiä syitä, miksi on työttömiä ja miksi työ ja tekijä ei kohtaa...
Mielestäni ongelmaan on hyvin selkeä ratkaisu: Kohdellaan toista niin kuin haluttaisiin itseäkin kohdeltavan. Ei pureta sitä pahaa oloa asiakaspalvelijaan tai työkavereihin, yrittäjät noudattaisivat työehtosopimuksia ja pitäisivät huolta omista työntekijöistä. Tämä voisi auttaa työttömien halua työllistyä ja yritykset voisivat saada hyviä työntekijöitä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyh.

Minä niin liikutuin.

Vierailija
2/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuttavapiiristäni ihmisiä, jotka lähes tarkoituksella ylimielistelevät ja perseilevät aspalle. Koska maksava asiakas on kuningas / kuningatar. Tätä löytyy miehistä ja naisista, iällä tai koulutustaustallakaan ei ole merkitystä. On se kumma, että aikuinen ihminen oksentaa oman elämänsä paskat toisten niskaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelijat nyrpistelevät nokkaanaansa minulle. Miksi nöyristelisin heidän edessään.

Vierailija
4/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelijat nyrpistelevät nokkaanaansa minulle. Miksi nöyristelisin heidän edessään.

Käytöstavat eivät ole nöyristelyä. 

Vierailija
5/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että AP ei ole työhön kykenevä.

Vierailija
6/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken huippu on se, että asiakkaat syövät tavallisessa paikallisessa raflassa ja vaativat monen tähden palvelua ja ruokaa. Ei 20 eurolla voi saada mitään monen tähden rafla ruokaa. Asiakkaiden odotukset on hieman vääristyneet nykyään.

Vierailija
7/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttavana nuori kiinalaissyntyinen mies. Opiskelee restonomiksi, puhuu tietenkin kiinaa, lisäksi todella hyvää englantia ja suomea puhuu täysin ymmärrettävästi, joskus joutuu hakemaan sanaa, mutta harvemmin. Ymmärtää suunnilleen kaiken. Hän teki opintoihinsa kuuluvan harjoittelun lentokentällä kahvilassa (ei Hki-Vantaa). 

Meinasin kuolla häpeään kun hän kertoi joistakin asiakkaista. Kirsikkana kakussa oli ollut kuulemma ehkä 50-vuotias nainen. Nainen olisi halunnut sämpylän, jossa on juustoa ja kinkkua, tarjolla oli vain catering yrityksen valmiiksi muoviin pakkaamia juusto- ja kinkkusämpylöitä. Nainen vaati, että tämä nuori olisi avannut sieltä yhden kinkkusämpylän ja fiksannut hänelle sitten juusto-kinkkusämpylän. Hän olisi maksanut jotain ekstraa, mutta ei kahden sämpylän hintaa. Harjoittelija selitti, ettei heillä ole lupaa avata pakkauksia hygieniasyistä ja että jos hän ottaa siitä yhdestä sämpylästä kinkun pois, se jää kokonaan myymättä. Ehdotti että nainen voisi ostaa kaksi sämpylää ja tehdä niistä pöydässä mieleisensä. Ei käynyt.

Keskustelu käytiin suomeksi. Nainen suuttui ja ja kysyi englanniksi, että löytyisikö täältä joku joka ymmärtää edes suomea. Nuori sanoi että hän kyllä ymmärtää mitä nainen haluaa, mutta hänellä ei ole lupaa tehdä sitä. Nainen oli jatkanut englanniksi että haluaa esimiehen paikalle, joka siihen tulikin. Nainen oli sanonut että tämä töykeä maahanmuuttaha ei osaa asiakaspalvelua eikä suomea eikä suunnilleenmitään, haukkunut ja solvannut ja lopulta jättänyt kahvit siihen ja lähtenyt menemään, kun esimieskään ei suostunut naisen outoon pyyntöön.

Todella kannustavaa esimerkkiä nuorelle, joka opiskelee ja on kielitaitoinen ja fiksu ja on opetellut suomen tosi nopeassa tahdissa. Täällä oli paljon kiinalaisia turisteja joulun aikaan ja tottakai tästä nuoresta oli mieletön hyöty siellä kentällä näiden kanssa.

Miksi pitää solvata ja haukkua? Jonkun sämpylän tähden...

Vierailija
8/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä tuosta toisten kohtelusta. Mielestäni kohtelias käytös kuuluu yleissivistykseen.

Itse asiakaspalvelutyötä tehneenä en ole koskaan törmännyt lakeja noudattamattomiin työnantajiin. Ei pidä siis yleistää.

Lisäksi olen sitä mieltä, että ikävät asiakkaat ja kova työtahti eivät ole hyviä syitä heittäytyä työttömäksi. Ammatinvalintakysymys. Jos rahkeet ei riitä parempaan työhön, sitten tehdään sitä miihen pystytään.

Vierailija
9/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko itse työskennellä AP:n kuvailemassa työpaikassa?

Vierailija
10/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttavana nuori kiinalaissyntyinen mies. Opiskelee restonomiksi, puhuu tietenkin kiinaa, lisäksi todella hyvää englantia ja suomea puhuu täysin ymmärrettävästi, joskus joutuu hakemaan sanaa, mutta harvemmin. Ymmärtää suunnilleen kaiken. Hän teki opintoihinsa kuuluvan harjoittelun lentokentällä kahvilassa (ei Hki-Vantaa). 

Meinasin kuolla häpeään kun hän kertoi joistakin asiakkaista. Kirsikkana kakussa oli ollut kuulemma ehkä 50-vuotias nainen. Nainen olisi halunnut sämpylän, jossa on juustoa ja kinkkua, tarjolla oli vain catering yrityksen valmiiksi muoviin pakkaamia juusto- ja kinkkusämpylöitä. Nainen vaati, että tämä nuori olisi avannut sieltä yhden kinkkusämpylän ja fiksannut hänelle sitten juusto-kinkkusämpylän. Hän olisi maksanut jotain ekstraa, mutta ei kahden sämpylän hintaa. Harjoittelija selitti, ettei heillä ole lupaa avata pakkauksia hygieniasyistä ja että jos hän ottaa siitä yhdestä sämpylästä kinkun pois, se jää kokonaan myymättä. Ehdotti että nainen voisi ostaa kaksi sämpylää ja tehdä niistä pöydässä mieleisensä. Ei käynyt.

Keskustelu käytiin suomeksi. Nainen suuttui ja ja kysyi englanniksi, että löytyisikö täältä joku joka ymmärtää edes suomea. Nuori sanoi että hän kyllä ymmärtää mitä nainen haluaa, mutta hänellä ei ole lupaa tehdä sitä. Nainen oli jatkanut englanniksi että haluaa esimiehen paikalle, joka siihen tulikin. Nainen oli sanonut että tämä töykeä maahanmuuttaha ei osaa asiakaspalvelua eikä suomea eikä suunnilleenmitään, haukkunut ja solvannut ja lopulta jättänyt kahvit siihen ja lähtenyt menemään, kun esimieskään ei suostunut naisen outoon pyyntöön.

Todella kannustavaa esimerkkiä nuorelle, joka opiskelee ja on kielitaitoinen ja fiksu ja on opetellut suomen tosi nopeassa tahdissa. Täällä oli paljon kiinalaisia turisteja joulun aikaan ja tottakai tästä nuoresta oli mieletön hyöty siellä kentällä näiden kanssa.

Miksi pitää solvata ja haukkua? Jonkun sämpylän tähden...

Tämä tarina ei ollut paha, koska esimies antoi ymmärtää, että harjoittelija oli oikeassa. Toisinkin voisi olla.

Idiootteja on ja tulee lisää, pitää opetella käsittelemään vaikeita asiakkaita.

Vierailija
11/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaatkin puhujat sanomassa miten tulla käyttäytyä. Jospa aloittaisitte siitä ettette valittaisi pilkuista, yhdyssanoista ja jättäisitte alapeukut pois keskusteluista.

Vierailija
12/12 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin boikotoin paria suurta pikaruokaketjua juuri aloittajan kertomista syistä.