Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouduin soittamaan hätäkeskukseen perheeni tilanteesta

Vierailija
22.02.2018 |

Olen perheeni nuorin ja joutunut kokemaan koko lapsuuteni epävakaata perhe elämää.
Vaihtuvia miehiä ja naisia vanhempien uusissa suhteissa, riitaisia välejä vanhempien välillä.
Molemmat alkoholisteja, olleet ikäni mutta kuitenkin jonkinlaista rakkautta kokenut.

Olen välittävä ja tunnollinen ihminen.
Myöskin olen herkkä toisten tunnetiloille ja lohduttaja. Haluan auttaa, sillä osaan samaistua ja olen itse päässyt pitkälle kun olen käsitellyt ja hoitanut pääni kuntoon lähes itsenäisesti. Kirjoittamalla ja lukemalla.
Olen vain mennyt eteenpäin, toki vaatinut sekin ihmeitä.

No kaikesta nuoruuden alkoholisti, nisti, väkivalta seureesta päästyäni olen toisessa kaupungissa ja vakituisessa työpaikassa, urheilen ja minulla on aitoja ystäviä.
Elämäni on täysin muuttunut ja olen vieläkin hyvin nuori.
Ajattelen asioita toisin ja minulla on päämääriä, en ole masentunut, saatika epätoivoinen tulevaisuuden suhteen.

Kuitenkin äitini ja siskoni asiat huolettaa.
Äiti on tosiaan alkoholisto, sisko vakavasti mielenterveysongelmainen ollut niin kauan kuin muistan.
Asuvat yhdessä vaikka sisko jo lähes kolmekymppinen mutta ei pysty asumaan yksin, ei nykyään enää edes puhu tai vastaa, häneen ei saa mitään kontaktia.
Äiti ryyppää ja voivottelee. Tosin aina valittanut ja syytellyt muita. Marttyyri.
Mutta tämä elämäntilanne, he ovat kaksin.
Toinen hiljaa katsoo seinään ja toinen ryyppää eikä hae apua ja puhuu psykoottisia asioita kuinka haluaisi tappaa lapsensa jne.
Äitini on aina ollut todella ahdistava ja arvaamaton humalassa.
Väkivaltainen joskus ja keksii päättömiä asioita, joilla uhriutua.

Soitin hätäkeskukseen.
Olen omillani enkä halua draamaa elämääni enää. Olen kasvanut aikuiseksi ja kehittynyt paljon henkisesti lyhyessä ajassa. En enää jaksa kuulla kuinka huonosti asiat ovat kun kerta vuodesta toiseen asioille ei tehdä mitään.
Pahenee vain.

Itsekin olin itsemurhan partaalla ja voin huonosti väkivaltaisessa suhteessa ja samalla katsoin kun äitiäni hakattiin ja alkoholistit sekä nistit olivat ympärillä.
Mutta lähdin ja voin nyt paremmin kuin koskaan.

Kuitenkin olen kiltti ja sydämellinen ihminen.
Soitin hätäkeskukseen ja selitin suoraan äitini tappouhkauksista ja siskon tilanteesta.

Voiko tässä käydä niin, että eivät saakaan tarvitsemaansa apua? Mitä minä sitten teen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha tilanne,,en oikein osaa neuvoa, mutta hätäkeskus tuskin ottaa kauheasti kantaa. Jää melkein kontolle selvitellä asiat.

Vierailija
2/8 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paha tilanne,,en oikein osaa neuvoa, mutta hätäkeskus tuskin ottaa kauheasti kantaa. Jää melkein kontolle selvitellä asiat.

Hätäkeskukseen soitin, ambulanssi meni osoitteeseen ja sen jälkeen äiti ja sisko päivystykseen.

Äitini väittää, että ovat päivystyksessä siskon pissatulehduksen takia, sairaanhoitajat eivät kyselleet hänen voinnistaan vaan pakottivat siskon päivitykseen sillä tärisi kuin horkassa olisi. Otettiin näytteet ja tulehdusarvot hieman korkealla.

Mutta muuta ei kertonut eikä minulle soitettu hätäkeskuksesta takaisin vaikka lupasivat että kertovat miten käynti meni.

Jokin tökkii tässä. Tosin äiti ei ole koskaan täysin rehellinen kenellekään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi kunto ei taida siellä kotpuolessa kohentua, jos hänellä ei ole mitään muuta elämää kuin möllöttää kotona. Joku asuntolapaikka voisi olla hyvä alku. Äitisi pärjäisi yksin, luultavasti vain kiusaa sitä toista koko ajan, joka hänen kanssaan asuu.

Vierailija
4/8 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole häkellä oikeutta kommentoida aikuisen ihmisen terveysasioita sinulle. Siksi eivät soita. Se, että ambulanssi on ottanut kyytiin on merkki siitä, että henkilökunta on nähnyt hoidon tarpeen. Aikuisena siskollasi ja äidilläsi on oikeus olla ottamatta apua vastaan, jollei pakkohoidon kriteerit täyty. Eli muu apu ei auta, mielenterverveydellinen sairaus on diagnosoitu ja potilas on vaaraksi omalle tai toisen hengelle. 

Vierailija
5/8 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon häke auta. Ota yhteys heidän kotipaikkakuntansa sosiaalityöhön, ja tee huolenilmaus aikuisesta. Silloin tarkistavat tilanteen. Kirjaa siihen kaikki mitä keksit. Ei ole sinun asiasi huolehtia, perheenjäsenesi tarvitsevat ammattiapua. Ambulanssi tulee vain jos joku on hengenvaarassa juuri sillä sekunnilla. 

Vierailija
6/8 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskus kuitenkin lupasi ottaa minuun yhteyttä.

Lisäksi tämä tilanne on niin ahdistava ja sekava, etten tiedä mitä tehdä jos tosiaan nyt ei sitä apua tule.

Äiti meinaan uhkasi viiltää siskon kurkun auki ja muutenkin puhuu psykoottisia asioita.

Kännissä mutta kuitenkin..

En voinut olla tekemättä asialle mitään.

Mitä jos nyt ei tapahdu mitään konkreettista.

Heidän kun ei ole kuitenkaan hyvä olla saman katon alla, kun molemmilla vakavia ongelmia :(

Ap

Vierailija
7/8 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole äitisi tai siskosi virallinen holhooja, sinulla ei ole juuri oikeutta saada tietoja viranomaisilta heistä. Ilmoituksen huolestasi voit toki tehdä ja olet jo tehnyt osasi, kun olet soittanut apua. Kyllä sieltäkin lähtee ilmoitus sosiaaliviranomaiselle, jos näkevät siihen aihetta.

Apua on hirveän vaikea antaa, jos toinen ei sitä halua.

Vierailija
8/8 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätäkeskus kuitenkin lupasi ottaa minuun yhteyttä.

Lisäksi tämä tilanne on niin ahdistava ja sekava, etten tiedä mitä tehdä jos tosiaan nyt ei sitä apua tule.

Äiti meinaan uhkasi viiltää siskon kurkun auki ja muutenkin puhuu psykoottisia asioita.

Kännissä mutta kuitenkin..

En voinut olla tekemättä asialle mitään.

Mitä jos nyt ei tapahdu mitään konkreettista.

Heidän kun ei ole kuitenkaan hyvä olla saman katon alla, kun molemmilla vakavia ongelmia :(

Ap

Lupauksella ei ole mitään merkitystä. Edes hätäkeskus ei saa tietoa siitä kuinka käynti sujui. Sen he toki voivat kertoa lähetetäänkö lanssia vai ei. Ehkä saavat tiedon jos apu ei löytänyt perille esim. ketään ei löytynyt osoitteesta. Sairaalasta voi jossakin tapauksessa saada lähiomaiseksi merkitty henkilö jotakin tietoa tilanteesta jos katsotaan että potilas itse ei sitä tietoa hänelle pysty välittämään.