Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mistä nää ihmiset saa ajokorttinsa?

Vierailija
22.02.2018 |

Ei se autolla ajaminen nyt niin vaikeaa ole.

Älkää liittykö moottoritielle jossa ajetaan 100km/h, vauhdilla 40km/h. Te, ja teidän takana tulevat eivät pääse liittymään moottoritielle sujuvasti ja turvallisesti. Lisäksi moottoritiellä ajavat saavat väistellä kun matelet eteen.

Ja mikä juttu tämä on että ajatte huomattavaa alinopeutta, ja ohituskaistan alkaessa painatte tuhatta ja sataa, ettei kukaan vaan pääse ohi? Ohituskaistan loputtua taas matelette eteenpäin.

Katsokaa niihin peilehin, seuratkaa mitä ympärillänne tapahtuu. Jos takanasi näkyy 40 auton tiivis letka, jota sinä johdat, käykö mielessäsi että ehkä ajat alinopeutta? Katso myös sivuille ja taakse, jotta liikenne toimisi sujuvasti ja turvallisesti.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tiellä on turvallisempaa silloin kun ihmiset ajavat sellaista vauhtia, että tietävät hallitsevansa auton. Talvikeleillä näkee valitettavasti myös paljon sellaisia ruuspereita, jotka eivät ole huomanneet talvikelien tai -rajoitusten tuloa.

Ymmärrän ap:n tuskan, mutta älä hiillosta sitä epävarmaan kuskia tekemään virheitä, siinä voi sattua pahasti jollekin. Sun kannattaa käyttää muutama ylimääräinen minuutti siellä autossa istumiseen ja hermojen rauhoittamiseen höyryämisen ja hätäilyn sijaan.

Vierailija
2/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta tiellä on turvallisempaa silloin kun ihmiset ajavat sellaista vauhtia, että tietävät hallitsevansa auton. Talvikeleillä näkee valitettavasti myös paljon sellaisia ruuspereita, jotka eivät ole huomanneet talvikelien tai -rajoitusten tuloa.

Ymmärrän ap:n tuskan, mutta älä hiillosta sitä epävarmaan kuskia tekemään virheitä, siinä voi sattua pahasti jollekin. Sun kannattaa käyttää muutama ylimääräinen minuutti siellä autossa istumiseen ja hermojen rauhoittamiseen höyryämisen ja hätäilyn sijaan.

Joo, olen kyllä ihan samaa mieltä, että täytyy vaan malttaa ja huutaa sisäisesti. Kaahailu ja perseily ei auta mitään. Tosin en tiedä mitä tarkoitat hiillostamisella? En ole mikään perässä roikkuja ja keskisormen vilauttelija, mutta valoja saatan vilauttaa tai torvella antaa äänimerkin.

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja sit miksei sitä suuntavilkkua voi käyttää risteyksessä kääntyessä, kaistanvaihdossa tai kiertoliittymästä poistuessa? Ei ole mitenkään hankala tai aikaa vieveä juttu, mutta tuntuu olevan ylitsepääsemättömän suuri ponnistus monelle.

Ja sitten, kun tulee vähän lunta/pakkasta/muuta talvista, moni luulee, että kaikki tiet ovat automaattisesti kitkattomia surmanloukkuja, joista ei selviä hengissä kuin reilulla alinopeudella ja kiihdyttämällä nollasta taajamanopeuteen nopeimmillaan puolen kilometrin aikana. Siis vaikka olisi ihan sulaa ja hiutaleita putoaisi muutama neliökilometrin kokoista aluetta kohden, niin silti pitää madella kuin jokin harvinaisen hidastempoinen etana.

Ja sit kaistanvaihdossa etenkin sateella - miksi siltä vasemmanpuoleiselta kaistalta pitää kiihdyttää suoraan siihen oikealla olevan auton eteen? Eikö voisi tehdä sen kaistan vaihtamisen vasta sitten, kun on kasvattanut välimatkaa siihen oikealla olevaan autoon sen ~30 metriä, niin ei olisi sillä takana olevalla autolla heti rengasravat tuulilasilla...

Ai jummijammi, ku harmittaa nää uuvatit, stna. 

Vierailija
4/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja sit miksei sitä suuntavilkkua voi käyttää risteyksessä kääntyessä, kaistanvaihdossa tai kiertoliittymästä poistuessa? Ei ole mitenkään hankala tai aikaa vieveä juttu, mutta tuntuu olevan ylitsepääsemättömän suuri ponnistus monelle.

Ja sitten, kun tulee vähän lunta/pakkasta/muuta talvista, moni luulee, että kaikki tiet ovat automaattisesti kitkattomia surmanloukkuja, joista ei selviä hengissä kuin reilulla alinopeudella ja kiihdyttämällä nollasta taajamanopeuteen nopeimmillaan puolen kilometrin aikana. Siis vaikka olisi ihan sulaa ja hiutaleita putoaisi muutama neliökilometrin kokoista aluetta kohden, niin silti pitää madella kuin jokin harvinaisen hidastempoinen etana.

Ja sit kaistanvaihdossa etenkin sateella - miksi siltä vasemmanpuoleiselta kaistalta pitää kiihdyttää suoraan siihen oikealla olevan auton eteen? Eikö voisi tehdä sen kaistan vaihtamisen vasta sitten, kun on kasvattanut välimatkaa siihen oikealla olevaan autoon sen ~30 metriä, niin ei olisi sillä takana olevalla autolla heti rengasravat tuulilasilla...

Ai jummijammi, ku harmittaa nää uuvatit, stna. 

Liikenneympyröissä saa olla tarkkana, kun yllättävän monella tuntuu olevan tapana laittaa vilkku päälle kun saapuvat liikenneympyrään. Siinä voi äkkiä käydä jotain jännää.

Vierailija
5/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on alinopeus?

Vierailija
6/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta tiellä on turvallisempaa silloin kun ihmiset ajavat sellaista vauhtia, että tietävät hallitsevansa auton. Talvikeleillä näkee valitettavasti myös paljon sellaisia ruuspereita, jotka eivät ole huomanneet talvikelien tai -rajoitusten tuloa.

Ymmärrän ap:n tuskan, mutta älä hiillosta sitä epävarmaan kuskia tekemään virheitä, siinä voi sattua pahasti jollekin. Sun kannattaa käyttää muutama ylimääräinen minuutti siellä autossa istumiseen ja hermojen rauhoittamiseen höyryämisen ja hätäilyn sijaan.

Joo, olen kyllä ihan samaa mieltä, että täytyy vaan malttaa ja huutaa sisäisesti. Kaahailu ja perseily ei auta mitään. Tosin en tiedä mitä tarkoitat hiillostamisella? En ole mikään perässä roikkuja ja keskisormen vilauttelija, mutta valoja saatan vilauttaa tai torvella antaa äänimerkin.

t.ap

No mä tunnen yhden epävarman kuskin joka vaan panikoi enemmän jos joku kuumakalle soittaa torvea ja on sitten entistä enemmän haitaksi muille. Musta torvea pitäisi soittaa vain silloin, kun varoittaa juuri sillä hetkellä ihan oikeasti toteutumassa olevasta vaaratilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja sit miksei sitä suuntavilkkua voi käyttää risteyksessä kääntyessä, kaistanvaihdossa tai kiertoliittymästä poistuessa? Ei ole mitenkään hankala tai aikaa vieveä juttu, mutta tuntuu olevan ylitsepääsemättömän suuri ponnistus monelle.

Ja sitten, kun tulee vähän lunta/pakkasta/muuta talvista, moni luulee, että kaikki tiet ovat automaattisesti kitkattomia surmanloukkuja, joista ei selviä hengissä kuin reilulla alinopeudella ja kiihdyttämällä nollasta taajamanopeuteen nopeimmillaan puolen kilometrin aikana. Siis vaikka olisi ihan sulaa ja hiutaleita putoaisi muutama neliökilometrin kokoista aluetta kohden, niin silti pitää madella kuin jokin harvinaisen hidastempoinen etana.

Ja sit kaistanvaihdossa etenkin sateella - miksi siltä vasemmanpuoleiselta kaistalta pitää kiihdyttää suoraan siihen oikealla olevan auton eteen? Eikö voisi tehdä sen kaistan vaihtamisen vasta sitten, kun on kasvattanut välimatkaa siihen oikealla olevaan autoon sen ~30 metriä, niin ei olisi sillä takana olevalla autolla heti rengasravat tuulilasilla...

Ai jummijammi, ku harmittaa nää uuvatit, stna. 

Liikenneympyröissä saa olla tarkkana, kun yllättävän monella tuntuu olevan tapana laittaa vilkku päälle kun saapuvat liikenneympyrään. Siinä voi äkkiä käydä jotain jännää.

Ja yllättävän moni ei käytä sitä poistuessaan.

Vierailija
8/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on alinopeus?

Itse tarkoitan alinopeudella sitä, että ajetaan reilusti alle sallitun rajoituksen. Eli jos rajoitus on 80km/h, niin ajetaan 60km/h, tai jos rajoitus on 60km/h niin ajetaan 40km/h. Itsekin varmaan ymmärrät että tuo ei ole kovin järkevää liikenteen sujuvuuden kannalta?

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on alinopeus?

Olosuhteisiin nähden huomattavan hitaasti ajamista, joka häiritsee muuta liikennettä.

Vierailija
10/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kerran, kun olen ohituskaistalla ajanut, niin kiihdytin, koska halusin ohittaa edellä ajavan, joka ajoi alle nopusrajoituksen muuten, mutta kiihdytti niin kovasti kiihdytyskaistan alkaessa, etten päässyt ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on alinopeus?

Alinopeus liikenteessä on sama kun tukkisit ruokakaupassa kärryillä jonkun käytävän koska sä voit, koska se ei ole laitonta. Viis siitä että pääseekö ne muut siitä sujuvasti. Matelisit vaan menemään kärryt poikittain.

Vierailija
12/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ap on aivan oikeassa.

TOISAALTA välillä näkee aika omituisia liittymiä. Esimerkiksi pk-seudulla on yhä liittymiä kolmostielle - joka tosin siinä kohtaa ei enää ole motari, mutta nopeusrajoitus on 80 km/h - joissa liittymä tekee tiukan mutkan ja loppuu sen jälkeen 30 metrissä kolmostiehen. Siinä 30 metrissä ei yksinkertaisesti EHDI kiihdyttää 80 kilometrin tuntinopeuteen, kun mutka on kumminkin talvikeleillä otettava viidelläkympillä ja pitää observoida samalla sitä, mihin väliin autonsa ruuhkassa tuikkaa.

Mitä tulee ohituskaistoihin niin minä ajan aina sallittua nopeutta valtateillä. Käytän vakionopeuden säädintä, ja säädän sen aina 3 km/h korkeammalle mittarivirheen takia. Eli vaikkapa 80 km/h alueella 83 km/h. Tismalleen oikeaa nopeutta siis.

Yleensä se nyt vaan MENEE niin, että nopeurajoitus voi olla muutoin 80 km/h, mutta ohituskaistojen kohdalla se nousee sataan. Totta kai ajan siinä sataa, kun kerran saa ajaa! Miksi ihmeessä minun pitåisi jonkun mulkeron perässäroikkujan takia ajaa alinopeutta?

Ajakaa te muutkin täsmälleen sallittua nopeutta, niin ongelmia ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ajattelin, että tässä keskustellaan suomen surkein kuski-ohjelman kanditaateista. Siellä on mukana ainakin kaksi naista, joiden kohdalla ei todellakaan voi kun ihmetellä, kuka on heille ajokortin myöntänyt... täytynee avata ketju tälle keskustelulle erikseen.

Vierailija
14/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kerran, kun olen ohituskaistalla ajanut, niin kiihdytin, koska halusin ohittaa edellä ajavan, joka ajoi alle nopusrajoituksen muuten, mutta kiihdytti niin kovasti kiihdytyskaistan alkaessa, etten päässyt ohi.

Mulla kävi tänään aamulla myös niin, että moottoritiellä joku ajoi (n.90km/h 100km/h alueella) mun edessä vasenta kaistaa joka ajoi alle nopeusrajoituksen (en ajanut perässä kiinni), ja sitten kun hän vaihtoi oikealle kaistalle ja yritin mennä ohi, hän nosti nopeutta (jotta en pääsisi ohi :D?) suunnilleen sinne 120-130km/h. Kiihdytin toki sitten että pääsin ohi, ja kiitokseksi hän väläytti valoja minulle (en kiilannut häntä tai mitään).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ap on aivan oikeassa.

TOISAALTA välillä näkee aika omituisia liittymiä. Esimerkiksi pk-seudulla on yhä liittymiä kolmostielle - joka tosin siinä kohtaa ei enää ole motari, mutta nopeusrajoitus on 80 km/h - joissa liittymä tekee tiukan mutkan ja loppuu sen jälkeen 30 metrissä kolmostiehen. Siinä 30 metrissä ei yksinkertaisesti EHDI kiihdyttää 80 kilometrin tuntinopeuteen, kun mutka on kumminkin talvikeleillä otettava viidelläkympillä ja pitää observoida samalla sitä, mihin väliin autonsa ruuhkassa tuikkaa.

Mitä tulee ohituskaistoihin niin minä ajan aina sallittua nopeutta valtateillä. Käytän vakionopeuden säädintä, ja säädän sen aina 3 km/h korkeammalle mittarivirheen takia. Eli vaikkapa 80 km/h alueella 83 km/h. Tismalleen oikeaa nopeutta siis.

Yleensä se nyt vaan MENEE niin, että nopeurajoitus voi olla muutoin 80 km/h, mutta ohituskaistojen kohdalla se nousee sataan. Totta kai ajan siinä sataa, kun kerran saa ajaa! Miksi ihmeessä minun pitåisi jonkun mulkeron perässäroikkujan takia ajaa alinopeutta?

Ajakaa te muutkin täsmälleen sallittua nopeutta, niin ongelmia ei ole.

Jep, Kannelmäen liittymä kolmostielle ainakin on tuollainen (kolmostieltä Kantsuun sen sijaan saa ajella omalla kaistalla toista kilsaa). Ja Kehä kolmoselle tultaessa Vihdintien liittymä, länteenpäin ajettaessa.

Vierailija
16/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ap on aivan oikeassa.

TOISAALTA välillä näkee aika omituisia liittymiä. Esimerkiksi pk-seudulla on yhä liittymiä kolmostielle - joka tosin siinä kohtaa ei enää ole motari, mutta nopeusrajoitus on 80 km/h - joissa liittymä tekee tiukan mutkan ja loppuu sen jälkeen 30 metrissä kolmostiehen. Siinä 30 metrissä ei yksinkertaisesti EHDI kiihdyttää 80 kilometrin tuntinopeuteen, kun mutka on kumminkin talvikeleillä otettava viidelläkympillä ja pitää observoida samalla sitä, mihin väliin autonsa ruuhkassa tuikkaa.

Mitä tulee ohituskaistoihin niin minä ajan aina sallittua nopeutta valtateillä. Käytän vakionopeuden säädintä, ja säädän sen aina 3 km/h korkeammalle mittarivirheen takia. Eli vaikkapa 80 km/h alueella 83 km/h. Tismalleen oikeaa nopeutta siis.

Yleensä se nyt vaan MENEE niin, että nopeurajoitus voi olla muutoin 80 km/h, mutta ohituskaistojen kohdalla se nousee sataan. Totta kai ajan siinä sataa, kun kerran saa ajaa! Miksi ihmeessä minun pitåisi jonkun mulkeron perässäroikkujan takia ajaa alinopeutta?

Ajakaa te muutkin täsmälleen sallittua nopeutta, niin ongelmia ei ole.

Tottakai saat ajaa sataa jos rajoitus siihen nousee. Tarkoitin lähinnä tilanteita joissa itse rajoitus ei nouse, mutta edessä ajavan nopeus nousee.

t.ap

Vierailija
17/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ajatte liikenneympyrässä suoraan, älkää vilkuttako. Kun_ kerran_ ette_käänny_minnekään.

Ja kun pysäköintipaikalta peruutetaan ruudusta pois, peruuttaja väistää. Että ihan turha soitella torvea ja huitoa takana ajaville.

Ja mainittakoon vielä, että motarille rampilta liityttäessä liittyjällä on kolmio, joka ei ole vain kiva merkki siinä tienlaidassa, vaan tarkoittaa väistämisvelvollisuutta, joten jos ei ole taitoa tai riittävää kalustoa siihen  että osaa/pystyy kiihdyttämään sellaiseen nopeuteen, jolla voi ängetä motarilla jo ajavan eteen ilman että hänen tarvitsee jarrutella ja väistellä (kenellä olikaan se väistämisvelvollisuus......), silloin ei ängetä eteen vaan taakse, vaikka se jostakin syystä monille vaikeaa onkin (liekö etteivät ole koskaan olleet missään ensimmäisiä, niin edes liikenteessä sitten yrittävät).

Vierailija
18/18 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ajatte liikenneympyrässä suoraan, älkää vilkuttako. Kun_ kerran_ ette_käänny_minnekään.

Ja kun pysäköintipaikalta peruutetaan ruudusta pois, peruuttaja väistää. Että ihan turha soitella torvea ja huitoa takana ajaville.

Ja mainittakoon vielä, että motarille rampilta liityttäessä liittyjällä on kolmio, joka ei ole vain kiva merkki siinä tienlaidassa, vaan tarkoittaa väistämisvelvollisuutta, joten jos ei ole taitoa tai riittävää kalustoa siihen  että osaa/pystyy kiihdyttämään sellaiseen nopeuteen, jolla voi ängetä motarilla jo ajavan eteen ilman että hänen tarvitsee jarrutella ja väistellä (kenellä olikaan se väistämisvelvollisuus......), silloin ei ängetä eteen vaan taakse, vaikka se jostakin syystä monille vaikeaa onkin (liekö etteivät ole koskaan olleet missään ensimmäisiä, niin edes liikenteessä sitten yrittävät).

Tuo moottoritielle liittyminen kyllä onnistuu todella huonosti jengiltä. Ei se vaadi kun sopivasti vauhtia, muun liikenteen seuraamista ja kas noin oletkin jo moottoritiellä turvallisesti muiden joukossa.