Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi monet ruotsalaiset pitävät toppaliivejä mutta Suomessa ei näe juuri koskaan?

Vierailija
22.02.2018 |

Kummallista?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä käsittänyt mikä idea niissä on. Jos on niin kylmä, että pitää vartalo suojata toppavaatteella niin silloin on toppatakkikeli. Siihen asti pärjää ihan syystakilla.

Vierailija
42/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu hihat, tullee kylymä.

Toiseksi isotissisenä liivi korostaisi typerästi ulokkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo ikinä käsittänyt mikä idea niissä on. Jos on niin kylmä, että pitää vartalo suojata toppavaatteella niin silloin on toppatakkikeli. Siihen asti pärjää ihan syystakilla.

Toppatakkikikkeli

Vierailija
44/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän sen edestä!

Mitä?

Sitä,Håkanin edessä.

Vierailija
45/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on ollut untuvaliivi jo pitkään käytössä, ja tykkää juuri, että on tosi kätevä kun mennään autosta ostarille ja kauppoihin jne.

Minullakin nyt on, ja ihan Ok. Ei tietysti Suomessa kovilla pakkasilla toimi, mutta muulloin.

Vierailija
46/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isotissinen, ja minusta sopii minulle. Näkyy hoikat jalat ja kädet, joten näkyy, ettei isotissisyys tarkoita pelkästään lihavuutta.

Vierailija
47/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset on niin köyhiä tai pihejä ettei niillä ole varaa takin hihoihin.

Vierailija
48/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toppaliivit, juurikin H&M:ltä ostettu. Pidän niitä silloin tällöin, mutta ei nyt -20 asteen pakkasella semmoisia voi käyttää.

Vierailija
49/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppaliivi on tarkoitettu maihin joissa sisällä on viileää ja ulkona muutama astetta esim. Englannissa missä on yksinkertaiset ikkunat ja kosteaa. Tällöin toppaliivi antaa riittävästi lisälämpöä villapaidan kanssa core-alueelle sisällä ja ulkona. Suomessa on sisällä riittävän lämmin ilman liiviä ja ulkona on tuo muutaman asteen lämpötila niin ettei viima vaadi pitkähihaista takkia äärettömän harvinaista. Ystäväni (homo) on viimeisimmän viiden vuoden aikana käyttänyt toppaliiviään kahdesti siten että se oli järkevin valinta säätilaan nähden (riittävän lämmin ja viileä). Veikkaan että Ruotsissa on muutama päivä useammin toppaliivisää tai sitten eivät välitä säästä ja käyttävät laajemmassa mittakaavassa vaatteita vain tyylin takia vaikka se olisi epäkäytännöllistä. Täällä keskitytään pipottomuuteen ja sukattomuuteen

Vierailija
50/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että, sellainen ns. toppaliivi-sää on Suomessa selkeästi lyhyempi, kuin Ruotsissa. Molemmissa maissa se alkaa jossain syyskuun alussa, mutta täällä se kestää vain suunnilleen lokakuun loppuun asti, kun taas Ruotsissa se voi kestää  jopa jonnekin joulukuun alulle asti, jolloin täällä on jo sää selkeästi viilentynyt. 

Ja kun miettii, kuinka kalliita toppaliivit monesti ovat, monta ei luultavasti kiinnosta ostaa niitä, jos niille sopiva sää kestää vain 2 kuukautta ja loput kymmenen ne ovat vaatekaapissa.

Itse kyllä käytän toppaliivejä, mutta sen olen huomannut, että täällä Suomessa niillä pärjää sen syys-ja lokakuun, kun taas Tukholmassa niillä voi pärjätä tosiaan sinne joulukuun alkuunkin asti.

Vierailija
51/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa toppaliivejä näkee heppa ihmisillä. Taitavat vielä olla suomenruotsalaisia.

Vierailija
52/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isotissinen, ja minusta sopii minulle. Näkyy hoikat jalat ja kädet, joten näkyy, ettei isotissisyys tarkoita pelkästään lihavuutta.

Tuohan korostaa vain tikkukaramelli/omenalookkia. Iso keskivartalo ja tikut jalat. Ei kyllä sovi isorintaiselle toppaliivi, sori nyt vaan. 

Vierailija
53/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne on kivoja. Ja paremman näköisiä kuin ne seiskytluvun takkeja muistuttavat pienet kittanat "toppatakit"

Vierailija
54/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Ruotsia noita näkee? Ei tukholmassa ainakaan.

Vierailija
55/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Tukholmassa ja toppaliivejä näkyy täällä paljon, varsinkin miehillä. Usein ne on puettu villakangastakin alle. Ajattelen, että toppaliivejä käytetään silloin kun pelkällä villakangastakilla olisi vähän kylmä, mutta ei ole kuitenkaan niin kylmä että tarvitsisi käyttää untuvatakkia. Untuvatakissa tulee yleensä kaupassa ja metrossa todella kuuma, ja onhan villakangastakki paljon siistimpi kuin untuvatakki. 

Vierailija
56/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvaliivillä on aika pitkä käyttöikä. Se ei hiosta viileänä kesäpäivänäkään. Toppaliiviä ei välttämättä kannata ostaa.

Vierailija
57/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+

Vierailija
58/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän opin tv sarjasta, onko tullut katottua liikaa ruotsin remontti reiskaa.