Miksi monet ruotsalaiset pitävät toppaliivejä mutta Suomessa ei näe juuri koskaan?
Kommentit (58)
Puuttuu hihat, tullee kylymä.
Toiseksi isotissisenä liivi korostaisi typerästi ulokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä käsittänyt mikä idea niissä on. Jos on niin kylmä, että pitää vartalo suojata toppavaatteella niin silloin on toppatakkikeli. Siihen asti pärjää ihan syystakilla.
Toppatakkikikkeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän sen edestä!
Mitä?
Sitä,Håkanin edessä.
Miehellä on ollut untuvaliivi jo pitkään käytössä, ja tykkää juuri, että on tosi kätevä kun mennään autosta ostarille ja kauppoihin jne.
Minullakin nyt on, ja ihan Ok. Ei tietysti Suomessa kovilla pakkasilla toimi, mutta muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Olen isotissinen, ja minusta sopii minulle. Näkyy hoikat jalat ja kädet, joten näkyy, ettei isotissisyys tarkoita pelkästään lihavuutta.
Ruotsalaiset on niin köyhiä tai pihejä ettei niillä ole varaa takin hihoihin.
Mulla on toppaliivit, juurikin H&M:ltä ostettu. Pidän niitä silloin tällöin, mutta ei nyt -20 asteen pakkasella semmoisia voi käyttää.
Toppaliivi on tarkoitettu maihin joissa sisällä on viileää ja ulkona muutama astetta esim. Englannissa missä on yksinkertaiset ikkunat ja kosteaa. Tällöin toppaliivi antaa riittävästi lisälämpöä villapaidan kanssa core-alueelle sisällä ja ulkona. Suomessa on sisällä riittävän lämmin ilman liiviä ja ulkona on tuo muutaman asteen lämpötila niin ettei viima vaadi pitkähihaista takkia äärettömän harvinaista. Ystäväni (homo) on viimeisimmän viiden vuoden aikana käyttänyt toppaliiviään kahdesti siten että se oli järkevin valinta säätilaan nähden (riittävän lämmin ja viileä). Veikkaan että Ruotsissa on muutama päivä useammin toppaliivisää tai sitten eivät välitä säästä ja käyttävät laajemmassa mittakaavassa vaatteita vain tyylin takia vaikka se olisi epäkäytännöllistä. Täällä keskitytään pipottomuuteen ja sukattomuuteen
Itse sanoisin, että, sellainen ns. toppaliivi-sää on Suomessa selkeästi lyhyempi, kuin Ruotsissa. Molemmissa maissa se alkaa jossain syyskuun alussa, mutta täällä se kestää vain suunnilleen lokakuun loppuun asti, kun taas Ruotsissa se voi kestää jopa jonnekin joulukuun alulle asti, jolloin täällä on jo sää selkeästi viilentynyt.
Ja kun miettii, kuinka kalliita toppaliivit monesti ovat, monta ei luultavasti kiinnosta ostaa niitä, jos niille sopiva sää kestää vain 2 kuukautta ja loput kymmenen ne ovat vaatekaapissa.
Itse kyllä käytän toppaliivejä, mutta sen olen huomannut, että täällä Suomessa niillä pärjää sen syys-ja lokakuun, kun taas Tukholmassa niillä voi pärjätä tosiaan sinne joulukuun alkuunkin asti.
Suomessa toppaliivejä näkee heppa ihmisillä. Taitavat vielä olla suomenruotsalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen isotissinen, ja minusta sopii minulle. Näkyy hoikat jalat ja kädet, joten näkyy, ettei isotissisyys tarkoita pelkästään lihavuutta.
Tuohan korostaa vain tikkukaramelli/omenalookkia. Iso keskivartalo ja tikut jalat. Ei kyllä sovi isorintaiselle toppaliivi, sori nyt vaan.
Minusta ne on kivoja. Ja paremman näköisiä kuin ne seiskytluvun takkeja muistuttavat pienet kittanat "toppatakit"
Missä päin Ruotsia noita näkee? Ei tukholmassa ainakaan.
Itse asun Tukholmassa ja toppaliivejä näkyy täällä paljon, varsinkin miehillä. Usein ne on puettu villakangastakin alle. Ajattelen, että toppaliivejä käytetään silloin kun pelkällä villakangastakilla olisi vähän kylmä, mutta ei ole kuitenkaan niin kylmä että tarvitsisi käyttää untuvatakkia. Untuvatakissa tulee yleensä kaupassa ja metrossa todella kuuma, ja onhan villakangastakki paljon siistimpi kuin untuvatakki.
Untuvaliivillä on aika pitkä käyttöikä. Se ei hiosta viileänä kesäpäivänäkään. Toppaliiviä ei välttämättä kannata ostaa.
Tämän opin tv sarjasta, onko tullut katottua liikaa ruotsin remontti reiskaa.
Mä en oo ikinä käsittänyt mikä idea niissä on. Jos on niin kylmä, että pitää vartalo suojata toppavaatteella niin silloin on toppatakkikeli. Siihen asti pärjää ihan syystakilla.