Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Personal trainer - Kannattaako? Kokemuksia?

Vierailija
22.02.2018 |

Haluaisin pudottaa noin 15-20 kg ja aloittaa kuntosaliharrastuksen, joka itselleni on lähes täysin vieras maailma. Vakavasti harkitsen pt:n palkkaamista ja pari hyvältä vaikuttavaa olen löytänytkin. En siis halua mitään parikymppistä fitnessmisua, enkä bullmentulaa, vaan aikuisen ammattilaisen, joka tajuaa nelikymppisen uraa tekevän perheenäidin haasteet ja vahvuudet.

Mielelläni kuulisin kuitenkin vielä pt:n kanssa treenanneiden kokemuksia! Kannattiko? Mikä hyvää, mikä huonoa? Mitä tekisit toisin? Tuliko tuloksia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pt muutama vuosi sitten, oli tosin lyhyt pätkä, teki saliohjelman ja ruokaohjelman, ja oliskohan ollut kolme tapaamista. Kyllä se mulle ainakin lisäbuustia antoi ja salilla oli tosi hyvä, kun joku näytti liikkeet kunnolla ja kertoi mitä kannattaa tai ei kannata tehdä jne, oli kyllä asiansa osaava tyyppi.

Trainereilla ei ole mitään virallista koulutusta, vaan alalla on jos jonkinlaista kirjekurssin käynyttä, joten oikeesti kannattaa vähän kysellä ja tsekata taustoja ja koulutusta, ja muutenkin on tärkeetä, millainen elämänkokemus tai millaisia kiinnostuksenkohteita trainerilla itsellään on.

Tsemppii uuteen elämään!

Vierailija
2/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jos itsellä ei kauheasti tietoa ja kokemusta saliharrastuksesta ole. Itse tapasin aloittaessani pt:n kerran ja jo siitä oli suuri apu. Ilman opastusta olisin varmaan rikkonut itseni kun en osannut salilla mitään tehdä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin toimii ja joillakin ei. Hyvänä puolena, että tekee sen saliohjelman ja ruokavalion, sekä voi antaa lisäinnostusta. Jos PT:n ottaa, kannattaa tehdä sellainen suunnitelma, jossa alussa on useampi tapaaminen, että näyttää liikkeet läpi ja myöhemmin sitten kuukauden välein välitsekkaus jossa katsotaan edistyminen.

Lisäksi kannattaa ottaa jotain muutakin treeniä kuin pelkkää salia. Esimerkiksi pari kertaa viikossa uintia, lenkkeilyä, pyöräilyä, hiihtoa yms... Tulee sen lihaskestävyyden lisäksi kuntoa.

Vierailija
4/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Personal trainereista löytyy timantteja ja sitten niitä jotka on saanut kipinän omaan liikuntaan suunnilleen kaksi minuuttia ennen kuin ovat ilmoittautuneet pt-kurssille. Myöskin pt-kursseissa on hirveästi eroja. 

Kannattaa ottaa sellainen jolla on pt-koulutuksen lisäksi jotain muutakin alla (esim. ravintovalmentaja) ja oma liikuntahistoria pidempi kuin pikkurillin kynsi. Minä myöskin katsoisin hieman rivien välistä: jos henkilö vaikuttaa hirveän kapeakatseiselta (minä teen näin ja tämä toimii) niin jättäisin menemättä. 

Kaikki nettivalmennukset ja etävalmennukset on ihan kuraa, pelkkää rahastusta.

Itselläni on ollut kaksi eri pt:tä ja olen myöskin itse personal trainer koulutukseltani (tosin kävin sen vain siksi koska se meni mukavasti siinä sivussa kun opiskelin urheiluhierojaksi, töitä en alalla tee koska en kerta kaikkiaan koe että koulutus oli riittävä).

Ensimmäinen pt oli ihan kamala. Olen kasvissyöjä ja tämä pt oli sitä mieltä, että kaikki ongelmani johtuivat siitä. Kyllä ihminen tarvitsee lihaa kehittyäkseen jne. Hänellä oli hyvin heikot taidot ravitsemuksen puolella, sitäkin enemmän sitten jostain punttien heiluttelusta. Tästä syystä se ravintovalmentaja -meriitti on ihan hyvä olla. Ruokavalio on kuitenkin kaiken a ja o, ja tärkeintä on se että sinulle osataan tehdä ruokavalio joka sopii sulle ja sinun on sitä helppo noudattaa. Lisäksi reväytin sisäreidestä lihaksen kun pt "avusti" (runnoi) minua venyttelyssä - olin aiemmin kertonut hänelle vanhasta vammastani ja siitä, että sen kanssa pitää olla varovainen mutta ei tuo kuunnellut tai muistanut. En ehtinyt reagoimaan asiaan ja naps vaan. Tuosta on viisi vuotta ja jalassa tuntuu edelleen kun esim. venyttelee.

Toinen pt oli sitten jo todella hyvä. Hänen kanssaan tehtiin töitä vuosi. Hänellä oli taustalla kilpaurheilua, hän oli fysioterapeutti, pt ja ravintovalmentaja. Siihen päälle kasa muita lyhyempiä kursseja. Alusta asti oli sellainen olo, että hän tietää mitä tekee. Hän teki minun kanssa minulle uuden ruokavalion (eli ei vaan lähettänyt valmista sähköpostiin vaan käytiin yhdessä mm. kaupassa ja yhdessä mietittiin mitä minä haluan syödä ja mitä kaikkia vaihtoehtoja sitä onkaan). Treenit oli monipuolisia ja hauskoja. 

Olin siis siitä erilainen tapaus, että minun piti saada painoa ylös. Uuden pt:n kanssa paino nousikin lähes viidellä kilolla vuoden aikana ja sen jälkeen olen saanut nostettua sitä itse vielä toisella mokomalla. 

Vierailija
5/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toiminut: painoa on lähtenyt, olen saanut uusia ideoita ja hyviä ohjeita treenaamiseen ja uutta motivaatiota.

Valitse trainer huolella, koska niissä on eroja. Mun on esim. fysioterapeutti myös ja olen nähnyt hänet aiemmin treenamassa muita asiakkaita. Keskittyy ohjamiseen ja tekee ohjelmat ja auttaa ravitsemuksen kanssa.  Ohjeet on järkeviä, ei mitään pelkkää rahkaa ja kuivaa kanaa ja täysillä painoilla treeniä.

Voit varmaan ottaa myös ensin vaan muutaman kerran, niin huomaat, onko sulle sopiva ohjaaja.

Vierailija
6/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä, jos esim veden keittäminen kotona on vaikeaa eikä kirjan lukeminen onnistu ollenkaan.

Vierailija
7/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Personal trainereista löytyy timantteja ja sitten niitä jotka on saanut kipinän omaan liikuntaan suunnilleen kaksi minuuttia ennen kuin ovat ilmoittautuneet pt-kurssille. Myöskin pt-kursseissa on hirveästi eroja. 

Kannattaa ottaa sellainen jolla on pt-koulutuksen lisäksi jotain muutakin alla (esim. ravintovalmentaja) ja oma liikuntahistoria pidempi kuin pikkurillin kynsi. Minä myöskin katsoisin hieman rivien välistä: jos henkilö vaikuttaa hirveän kapeakatseiselta (minä teen näin ja tämä toimii) niin jättäisin menemättä. 

Kaikki nettivalmennukset ja etävalmennukset on ihan kuraa, pelkkää rahastusta.

Itselläni on ollut kaksi eri pt:tä ja olen myöskin itse personal trainer koulutukseltani (tosin kävin sen vain siksi koska se meni mukavasti siinä sivussa kun opiskelin urheiluhierojaksi, töitä en alalla tee koska en kerta kaikkiaan koe että koulutus oli riittävä).

Ensimmäinen pt oli ihan kamala. Olen kasvissyöjä ja tämä pt oli sitä mieltä, että kaikki ongelmani johtuivat siitä. Kyllä ihminen tarvitsee lihaa kehittyäkseen jne. Hänellä oli hyvin heikot taidot ravitsemuksen puolella, sitäkin enemmän sitten jostain punttien heiluttelusta. Tästä syystä se ravintovalmentaja -meriitti on ihan hyvä olla. Ruokavalio on kuitenkin kaiken a ja o, ja tärkeintä on se että sinulle osataan tehdä ruokavalio joka sopii sulle ja sinun on sitä helppo noudattaa. Lisäksi reväytin sisäreidestä lihaksen kun pt "avusti" (runnoi) minua venyttelyssä - olin aiemmin kertonut hänelle vanhasta vammastani ja siitä, että sen kanssa pitää olla varovainen mutta ei tuo kuunnellut tai muistanut. En ehtinyt reagoimaan asiaan ja naps vaan. Tuosta on viisi vuotta ja jalassa tuntuu edelleen kun esim. venyttelee.

Toinen pt oli sitten jo todella hyvä. Hänen kanssaan tehtiin töitä vuosi. Hänellä oli taustalla kilpaurheilua, hän oli fysioterapeutti, pt ja ravintovalmentaja. Siihen päälle kasa muita lyhyempiä kursseja. Alusta asti oli sellainen olo, että hän tietää mitä tekee. Hän teki minun kanssa minulle uuden ruokavalion (eli ei vaan lähettänyt valmista sähköpostiin vaan käytiin yhdessä mm. kaupassa ja yhdessä mietittiin mitä minä haluan syödä ja mitä kaikkia vaihtoehtoja sitä onkaan). Treenit oli monipuolisia ja hauskoja. 

Olin siis siitä erilainen tapaus, että minun piti saada painoa ylös. Uuden pt:n kanssa paino nousikin lähes viidellä kilolla vuoden aikana ja sen jälkeen olen saanut nostettua sitä itse vielä toisella mokomalla. 

Olen erimieltä noista netti- ja etävalmennuksista. Niissä on tosi hyviä, mutta myös tosi huonoja. Nettivalmennuksen hyvä puoli on siinä, että sitä voi toteuttaa missä vaan ja yleensä niissä on myös vertaistuki mukana.

Mulla itellä on ollut henk.koht. pt nyt sellaset puoli vuotta. Valmennus on sellanen, että treenaan pt:n kans yhdessä kerran viikossa, jonka lisäksi hän on suunnitellut mulle omatoimiset treenit, jotka teen itsekseni. Mun pt on ammattivalmentaja, jonka lisäksi hän on suorittanut myös sen pt-koulutuksen. Huippu tyyppi, joka osaa ottaa huomioon mun fyysiset rajoitteet treenejä suunnitellessa. Hän ei myöskään tehnyt mulle mitään valmista ruoka-ohjelmaa, vaan anto enemmän suuntaviivoja siitä, miten ruokavalio pitää/kannattaa koostaa. Tästä on ollut siinä mielessä hyötyä, että nyt osaan ajatella myös poikkeustapauksissa, että miten syön mahdollisimman terveellisesti ja valita ne parhaimmat vaihtoehdot. En vieläkään syö täydellisesti, mutta paremmin kuin puoli vuotta sitten.

Suosittelen kyllä, jos tuntuu siltä, että treenaamiseen/elämänmuutokseen tarvii tukea. Se millanen valmennus kannattaa ottaa, riippu hyvin pitkälti köytössä olevista resursseista.

Vierailija
8/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei http://www.heiaheia.com ja http://www.fineli.fi riitä? Molemmat saa ilmaiseksi.

Vierailija
9/26 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kaksi kertaa ja suosittelen! Tuloksia tuli molemmilla kerroilla (toisena kertana halusin lisää voimaa, toisena turvallisen aloituksen raskauden jälkeen). Varsinkin jos on melkein vieras maailma niin on ihan fiksua ottaa vaikka edes se kolme kertaa. Opit tekemään liikkeet oikein rikkomatta itseäsi ja että millä painoilla tehdään. Niinkuin muutkin jo mainitsi niin kannattaa vaan varmistaa että kyseessä oikea ammattilainen, parasta on jos alla fysioterapeutin koulutus.

Vierailija
10/26 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut kalliisiin harratuksiin, joten minulle tuo n. 60 e/h tuntuu todella edulliselta, kun käyn vain 2 x vko.

Käytänhän siinä toista ihmistä, omasta työajastani veloitan kylläkin 150 e/h...

Personal Trainer oli minulle itsestäänselvyys. Olin yli 40, enkä ollut koskaan edes käynyt salilla. Loukkaantumiseen minulla ei ole varaa. PT saa minut suorittamaan, kun itse lopettaisin. Mutta tärkeimpänä pidän, että hän rakentaa ohjelman tavoitteeni mukaan. En halua näkyviä lihaksia, vaan olla nopea juoksija ja muutenkin ketterä.

Olen mies, jos sillä on merkitystä.

Vierailija
11/26 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kanssa fysio-taustaisen pt:n palkkaaminen oli itsestäänselvyys. Minulla on korkea verenpaine ja ylipainon vuoksi myös polvissa vikaa, joten halusin, että pt varmasti ymmärtää näitä lähtökohtia. Olen nyt tammikuusta lähtien tehnyt maltillista elämäntapamuutosta pt:n kanssa ja on kyllä kannattanut. Pelko liikuntaa kohtaan on kadonnut, koska liikunta on koko ajan ollut mukavaa ja ohjelmissa on ollut ainakin minun taidoille sopivia juttuja, että ei tarvitse näyttää hölmöltä kuntosalilla. Olen ihmisenä melko arka, joten pt:n valintaan vaikutti myös tosi paljon empaattisuus.  Olen todella tyytyväinen itse omaan valintaani. 

Vierailija
12/26 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana miisu PT:nä kyllä antaa paljon.

Vierailija
13/26 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tubesta löytyy kyllä hyviä videoita ja ohjeet ovat todennäköisesti parempia kuin satunnaisella pt:llä. Kuvaa itseäsi tekemässä niitä liikkeitä ja katso, että meneekö oikein.

Vierailija
14/26 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ehdottomasti kannattaa!

- PT teki juuri sopivan ohjelman juuri minulle.

- ...ja kehitti sitä sen mukaan, miten kehityin.

- Salille tuli mentyä, koska "lupasin PT:lle".

- PT jakoi kanssani onnistumisen ilon. Hän haluasi, että onnistun, ja tuki minua siinä.

Minun oma kokemukseni PT:stä oli huikea. Hänen avullaan selätin selkävaivat, ja siinä sivussa laihduin, ryhti parani, kropasta tuli kauniimman näköinen ja aloin voida paremmin myös henkisesti.

Jos vaan rahaa on, niin ota ihmeessä PT!

Vierailija
15/26 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Orvokki.

Tämä ei varmasti sinua tavoita koska vastauksestasi on jo pitkä aika, mutta jos näet tämän, niin kertoisitko kuka ja mistä kaupungista pt:si on ollut. Olen itse pääkaupunkiseudulta.

Minulla on myös todettu sydänvaiva ja selän kanssa ongelmaa, joten näihin perehtynyt ohjaaja olisi tärkeä. 

Vierailija
16/26 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palkannut PT:n pari kertaa yksittäiselle ajalle, jolla katsottiin eri liikkeitä ja niiden oikeaa suorittamista. Pääasiassa kun salilla näkee PT:itä asiakkaidensa kanssa, ärsyttää aivan tautisesti se muka-ammattilaisten osaamisen huono taso. Useimmat niistä ei osaa yhtään mitään. Hihkuu vain vierellä "hyvä, hyvä" kun asiakas tekee kaiken (ohjeistuksen puutteesta johtuen) päin helvettiä.

Eli, on niitä hyviä, mutta suurin osa onnettoman surkeita. Katso tarkkaan kenet palkkaat.

Vierailija
17/26 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen näkökulma joidenkin personal trainereiden tuputtamiin lisäraviteisiin.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden

Vierailija
18/26 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roni Tilander!

Parempaa koutsia en olis voinut löytää! Jos ikinä tarvit osaavaa valmentajaa, joka kohtaa sut yksilönä, niin suosittelen lämpimästi Ronia.

https://www.ronitilander.fi/

Vierailija
19/26 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kirjoittaa kokemuksiani,toivon että näistä on apua..

1)vuosi 2017(kai?) pt:n kaa tehtiin reeni jäi jotenkin epämiellyttävä olo reenistä,pt arvioi joko ala tai yläkanttiin taidot,ei keskitytty yksilöllisyyteen yhtään ei neuvonut missään paljoa,kemiatkaan ei toiminu eikä hän osannut myöskään neuvoa paljoa missään,ei kuunnellut tavoitteita eikä puhuttu paljoa yhtään?Hänen osaamisalansakin taisi olla jokin ihan random:D

2)tänä vuonna tehtiin reeni,jäi tosi hyvä fiilis,osas arvioida mitä osaan/en osaa,osas jutella(kehittävästi&mukavasti) ja kuunnella mun tavotteita ja luoda myös uusia yksilöllisiä tavotteita,neuvoa ja kannustaa,ymmärsi hyvin mitä kannattaa mun kanssa,mun taustoilla,mun tavoitteilla tehdä.Kemiat toimi myös hyvin,jatkettiin reenejä.asiat joita tavoittelen olivat hänelle myös todella tuttuja:).

Personal trainereissä on eroja ,mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle.Personal trainerin hankintaan kannattaa panostaa , mieti mitä haluat oikeesti? mikä on pt:n osaamisaluetat? minkä luonteinen? minkä verran kouluttanut/tehnyt työtä? Näyttäääkö ulkoisesti ja sisäisesti hyvältä/vakaalta? hintakin voi vaihdella paljon esim.monta asiakasta/yksityinen vai salin pt jnejnejne 

Näissäkin tosi paljon eroja vaikka olisi kouluttautunut monta vuotta voi olla paska pt, vaikka ei olisi tiukassa kunnossa voi olla hyvä pt,kannattaa siis varata juttelu kerta tai vaikka 1-3 reenikertaa että näkee oletko valmis maksamaan enemmän kyseisen ihmisen avusta ? myös halvin hinta ei ole aina paskin pt eikä kallein paras:)

Vierailija
20/26 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasin personal trainerin liikkumaan puolestani. Kiloakaan en laihtunut, mutta rahat meni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi