Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertoisitteko mielipiteenne. Liittyy mieheen ja ihmissuhteisiin

Vierailija
14.07.2008 |

Mulla takana kaks pidempää suhdetta, molemmat narsisteja. Erosta jo monta vuotta aikaa, en pysty enää olemaan kenenkään kanssa traumoistani johtuen. Käyn terapiassa purkamassa näitä asioita.

Vajaa vuosi sitten tutustuin erääseen mieheen. Hän on kiltti, kunnollinen, ehdottomasti ns. normaali, ei siis luonnehäiriöinen. Hän on ihastunut muhun, mutta mä pakenin johtuen tilanteen synnyttämästä ahdistuksesta. Hän tahtoisi tavata taas, selvittää asiamme, katsoa mitä tästä seuraa.

Nyt mietin.. miten paljon minun pitää/voin kertoa menneestäni? Hän ei tiedä mitään, ei edes syytä miksi viimeksi vain lakkasin tapaamasta häntä. Kerronko entisistä suhteistani, siitä mitä olen kokenut, syistä miksi minusta on tullut tällainen? Tahtoisin antaa hänelle ja itselleni mahdollisuuden, en jaksaisi olla enää yksin.. Mutta pelästyykö tavallinen ihminen kuullessaan jostain sellaisesta, jota olen kokenut? Suhde ei ollut normaali, vaan jotain kammottavaa loppuun saakka.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoja kokemuksia takanasi ja sen vuoksi pelkäät aloittaa uutta suhdetta? Ei kenenkään luulisi tuosta pelästyvän, päinvastoin...

Vierailija
2/7 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis veikkaan että riippuu asian laadusta.. Mutta voihan sitä tosiaan hyvä sanoa että jotain ikävää olet aiemmin kokenut ja pettynyt ihmissuhteissasi siksi olet käyttäytynyt noin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uusi mies ei ole terapeutti. Kaikkea ei tarvitse toisen niskaan kaataa.

Vierailija
4/7 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt saman arviointivirheen ja päätynyt kimppaan narsistin kanssa, mistä tiedät, ettet taas ole valitsemassa ns. väärin?

Vierailija
5/7 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun ymmärtämisessä se, että tietää sulla olleen pari vaikeaa ihmissuhdetta takana. Voithan esim. sanoa, että rakastat häntä ja haluat suhdetta, mutta että se on sinulle vaikeaa, koska sinun edelliset miessuhteet olivat tosi vaikeita ja traumaattisia, miesten narsistisuudesta johtuen.

Mutta sen kummempiin yksityiskohtiin en menisi, ettei uusi suhde muutu terapiaksi ja toisekseen jos mies on ns. kunnon mies ja melko hyvää elämää elänyt, hän ei ehkä ole tottunut kaikista karuimpiin elämän puoliin ja liian yksityiskohtainen avautuminen liian alkuvaiheessa voi olla vähän liian rankkaa.

Mutta jos mainitset tuon narsismin, mies voi halutessaan etsiä aiheesta lisää tietoa vaikka netistä.

Vierailija
6/7 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismille on määritelty yhdeksän diagnoosikriteeriä. Narsismin diagnoosi edellyttää. että vähintään viisi niistä toteutuu. Seuraavassa ne ovat Sam Vakninin esittämässä muodossa:

1. Tuntee itsensä mahtavaksi, suureksi ja hyvin tärkeäksi (esimerkiksi liioittelee saavutuksia, kykyjä, taitoja, kontakteja ja persoonallisuuden piirteitä valehteluun asti, ja vaatii tulla tunnustetuksi ylemmänasteisena ilman vertailukelpoisia todellisia saavutuksia);

2. Pakonomaisia fantasioita rajattomasta menestyksestä: maine, pelottava voima tai kaikkivaltius, vertaansa vailla oleva loistokkuus (älyllinen narsisti), ruumiillinen kauneus tai seksuaalinen kyky (ruumiillinen narsisti), tai ideaalinen, loputtomiin kestävä rakkaus tai intohimo;

3. On syvästi vakuuttunut omasta ainutlaatuisuudestaan, minkä tähden vain erityiset tai ainutlaatuiset ihmiset (tai instituutiot) voivat ymmärtää häntä, kohdella häntä oikein, tai ovat hänen seuransa arvoisia;

4. Vaatii ylenpalttista ihailua, palvontaa, huomiota ja mielenkiintoa - tai sen puuttuessa vaatii olla pelottava ja pahamaineinen (Narsistinen Lähde);

5. Kokee olevansa oikeutettu. Vaatii automaattista ja täydellistä omien epärealististen odotustensa täyttämistä - erityistä ja etuoikeutettua kohtelua;

6. "Riistää" ihmissuhteita, toisin sanoen käyttää muita omien tarkoitusperiensä saavuttamiseen;

7. Vailla empatiaa. On kykenemätön tai haluton tunnustamaan tai hyväksymään muiden tunteita, tarpeita, tärkeysjärjestyksiä ja valintoja sekä samaistumaan niihin;

8. On jatkuvasti kateellinen muille ja etsii keinoja loukata tai tuhota turhautumisensa kohteita. Kärsii vainoharhaisista mielikuvista, koska uskoo, että muut kokevat hänet samoin ja todennäköisesti toimivat samalla tavalla;

9. Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina.

Vierailija
7/7 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jos kuka tunnistan narsistin

Voitte luottaa siihen.

Tiedän, että tämä mies ei ole sellainen. Hänessä ja suhteessamme ei ole yhtään mitään sellaista, joka muistuttaisi aiempia suhteitani.

On varmaan hyvä idea kertoa vain pintapuolisesti, juuri kuten yksi vastaajista ehdotti (anteeksi, en muista numeroasi, mutta sinä joka sanoit ettei kannata kertoa kaikkea ettei mies pelästy. Sitä itsekin mietin)

ap

Ps. En ole itse keksinyt noita "diagnooseja" eksilleni, vaan sekä oma terapeuttini että kasvatus- ja perheneuvolan asiantuntijat ovat nämä minulle kertoneet. Ensimmäinen oli "vain" narsisti, toinen patologinen psykopaatti :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi