Mikä tekee tupakoinnista nautinnollista?
Tupakoitsijat eivät itse tätä yleensä avaa kunnolla jos ollenkaan. Kai siitä tulee edes joku mukavan päihtynyt olo tmv. Muutenhan sitä voisi yhtä hyvin pidellä vaikka palavaa puunoksaa huulillaan.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Seksikkyys. Naisen täyteläiset punatut huulet ja savuke suloisissa sormissa joissa punatut pitkät kynnet. Ilo katsella.
Tupakoinnissa ei ole mitään seksikästä
T. mies
Tupakoitsija on riippuvainen nikotiinistä. Kun nikotiiniä ei veressä ole, tulee rauhaton olo ja alkaa tekemään savuketta mieli. Kun nikotiinin himo polttaessa helpottuu, tulee myös "hyväolo". Nikotiini siis korjaa itse aiheuttamanssa rauhattoman olon.
Kuten lähes kaikkien muidenkin päihteiden riippuvuuksissa (mukaan lukien kofeiini), aineen käyttö palauttaa normaalin olotilan, kun vieroitusoireet poistuu.
Nikotiinin puute ja puutteen korjaus eli polttaminen.
Nikotiinista riippuvainen kun on muutaman tunnin polttamatta alkaa aivot kiljuen huutaa seuraavaa annosta. Kun polttaa savukkeen ja nikotiini purkautuu verenkiertoon siitä tulee voimakas hyvän olon tunne.
Sitten vielä jos lopettaa polttamisen niin tulee todella huono olo. Päätä särkee, ärtymystä ja ei pysty keksittymään.
Sen takia siihen tulee niin nopea ja voimakas riippuvuus.
Käsittääkseni häkäkin vaikuttaa: se päivän eka hyvä tupakka tuntuu pieneltä nousuhumalalta.
Olen myös lukenut että nikotiinillä on keskittymistä parantava vaikutus, mutta olen toisaalta lukenut että se voi tosiaan olla tuo nikotiinin puutteen keskittymistä häiritsevä vaikutus itse asiassa.
Lisäksi se tauon pitämisen mahdollisuus on iso tekijä, ja varmaan joku kuolemanviettijuttukin siinä on.
Runsain määrin käytettynä paska pahanhajuinen päihde, mutta itse olen tykkäillyt tällaisesta 1-2 askia kuukaudessa -tyylistä.
Miksei vaan voi alkaa käyttämään nikotiinikorvaushoitovalmisteita (laastarit, purukumit, pastillit, inhalaattorit ynnä muut)? Näitä nikotiinituotteita käyttämällä saa tyydytettyä nikotiinintarpeensa ja jää ilman tupakansavun 4000 kemikaalia, joista yli 40 on syövälle altistavia eli karsinogeenisiä. Nikotiinikorvaushoitotuotteiden käyttö on paljon halvempaakin kuin tupakan poltto tai nuuskaaminen. Eihän nikotiinikaan mikään haitaton ja vaaraton aine ole, mutta huomattavasti turvallisempi kuin tupakansavu tai nuuskan sisältämät aineet.
Nikotiini alkaa hävitä verestä heti kun tupakka sammuu. Jossain vaiheessa olo muuttuu levottomaksi kun vieroitusoireet iskevät päälle. "Helpotus" tulee siitä kun olo normalisoituu hetkeksi. Jonkun ajan päästä on taas aika ruokkia addiktiota.
Tässä on totuus ja joka ikinen tupakoitsija tietää sen.
T: ex-tupakoija
Mutta alussahan sitä nikotiiniriippuvuutta ei vielä ole, niin tuottaako se aluksi sitten mitään ylimääräistä mielihyväntunnetta, vrt. alkoholi ja lääkkeet?
AP
Haikeana muistelen aamukahvia savukkeen kera...
Entä kun ohi kävelee hyvälle sikarille tuoksuva komea mies..oih.
Mutta minä vaan pureskelen niksapurkkaa.
3 vuotta ilman sauhuja, enkä tupakkaan enää halua koskea, se on myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta alussahan sitä nikotiiniriippuvuutta ei vielä ole, niin tuottaako se aluksi sitten mitään ylimääräistä mielihyväntunnetta, vrt. alkoholi ja lääkkeet?
AP
Kyllä. Nikotiini lisää monien välittäjäaineiden pitoisuuksia aivoissa, mm. dopamiinin.
Kyllä toimii ja näyttää hienolle ja se savun tulo suusta on vain jotakin niin maagista
Näin jälkikäteen ajateltuna ei yhtikäs mikään.
Nikotiini, tuo koukuttava "huume". Vähän niinku kahvi, pakko saada.
Rupea itse polttamaan niin tiedät. Vain kokeilemalla tietää.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaan voi alkaa käyttämään nikotiinikorvaushoitovalmisteita (laastarit, purukumit, pastillit, inhalaattorit ynnä muut)? Näitä nikotiinituotteita käyttämällä saa tyydytettyä nikotiinintarpeensa ja jää ilman tupakansavun 4000 kemikaalia, joista yli 40 on syövälle altistavia eli karsinogeenisiä. Nikotiinikorvaushoitotuotteiden käyttö on paljon halvempaakin kuin tupakan poltto tai nuuskaaminen. Eihän nikotiinikaan mikään haitaton ja vaaraton aine ole, mutta huomattavasti turvallisempi kuin tupakansavu tai nuuskan sisältämät aineet.
Tuttavani kokeili nikotiinikorvaustuotteita ja tuli äreäksi. En aio kokeilla.
Seksikkyys. Naisen täyteläiset punatut huulet ja savuke suloisissa sormissa joissa punatut pitkät kynnet. Ilo katsella.