Käytän alkoholia melkein päivittäin, miten voisi vähentää?
Olen havahtunut siihen, että käytän liikaa alkoholia - ja liian usein. Juon lähes päivittäin noin puoli pulloa viiniä (0,375 litraa eli n.3 annosta) iltaisin. Joskus voi mennä neljäkin lasia (kaksi kolmasosaa pullosta), joskus vain lasillinen tai pari. Joskus (viikonloppuna) voi mennä pullokin. Haluan vähentää ennen kuin tästä tulee mitään terveydellisiä ongelmia tms. Mutta kaipaisin käytännön vinkkejä mitä tehdä? Siitä on muodostunut minulle tapa, että kun tulen pitkän päivän jälkeen väsyneenä kotiin, kaadan lasillisen viiniä... ja sitten menee huomaamatta toinenkin lasillinen. Juon pääosin laadukkaita 15-20 euroa maksavia viinejä, joten rahaakin menee tähän touhuun ihan järkyttäväksi. Olen huomannut, etten enää edes nauti viinistä maun takia vaan kyse on jostain muusta... haluaisin alkoholinkäyttöni tasolle juhlissa voi ottaa ja joskus vaikka ravintolaillallisella hyvää ruuan kanssa sopivaa viiniä, mutta tämän arki-iltaisin tapahtuvan käytön haluan ehdottomasti lopettaa. Olen valmis tosin lopettamaan juomisen toistaiseksi ihan kokonaankin, että pääsisin tästä tilanteesta eroon. Mutta käytännöllisiä vinkkejä mitä tehdä, miten vähentää tai lopettaa tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Jos et edes pidä viinistä niin kokeile olutta, lonkeroa tai siideriä. On vaikeampi olla kaatamatta toista lasillista kuin olla avaamatta toista tölkkiä tai pulloa.
Tein tölkeille korkin jostain purkin kannesta teippaamalla että ei tarvitse juoda koko tölkkiä kerrallaan.
Jos on joku kauempana oleva paikka säilyttää juomia kylmänä sekin auttaa, saattaa mennä useampi päivä että ei viitsi hakea sitä tölkkiä. Minä olen säilyttänyt niitä kylmäkellarissa monta kertaa mutta ostin risteilyllä niin paljon että nyt on pidettävä osa näkyvillä jääkaapissa että eivät mene vanhaksi.
Aseta itsellesi tavoite, esimerkiksi korkeintaan laatikollinen kuukaudessa. Palkinnoksi esimerkiksi vähän parempaa erikoisolutta tai pullo viiniäkin voi taas maistua, ei missään tapauksessa lupaa juoda koko kuukauden loppuannos kerralla.
Alkoholin juomattomuudesta palkinnoksi alkoholi, sinähän aivan hulluja kirjoittelet. Etkö ole kuullut että ongelmakäyttäjä ei voi olla kohtuukäyttäjä? Sinä kuulostat vähän sille kuin meinaat päästä velkavankeudesta eroon velkaa ottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Aloittakaa joku iltapainotteinen harrastus (kuntosali, kielikurssi tms.), niin ette ole joka ilta kotona.
Meillä harrastusten on löydyttävä käytännössä kotoa. Lähimpään kaupunkiin on matkaa lähemmäs 100 km. Suomi on laaja maa...kaikki ei asu keskustojen tuntumassa ja elinkeinoja on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja miehellä sama tilanne. Sillä erolla, että mä kyllä vähentäisin, mutta on tosi kiusallista kun mies ei. Tietenkin mun tekee mieleni lasillista myös, koska hän ottaa sen 1-3 joka ilta. On juu puhuttu tuhannet kerrat tästä. Päivisin on samaa mieltä, tauottaakin päivän, mutta sitten taas entinen tapa päällä. Se on kuin tupakanpoltto, onneksi me ei polteta kuitenkaan. Päivän päätteeksi viinit tai konjakit vaan on tosi rentouttava juttu. No, me olemme keski-ikäisiä. Tämä tapa on ollut varmaan jo yli 10 vuotta. Terveinä on saatu kyllä olla, mies on hyvännäköinen edelleen, mulla sen sijaan on 10 kg ylimääräistä. Ollaan monessa mukana ja elämä on aktiivista. Kukaan ei välttämättä edes arvaisi tapojamme. No, minusta olis kiva niitä kuitenkin muuttaa. Viikonloppuisin menee nimittäin max. viinipullo per nokka. Olen aika varma, että yksin asuessani saisin tavan loppumaan. Pystyn nimittäin olemaan viikon ilman jne, mutta sitten taas mies toivoo seuraa lasin äärelle. Puolison kanssa on minusta vaikeampaa muuttua, jos toinen ei halua. Näin meillä. Veikkaan, että emme ole ihan ainoita.
Mene seuraksi, mutta ota omaan lasiin jotain alkoholitonta.
Kannattaa lopettaa kokonaan jos tuntuu, että alkoholi on ongelma. Itse asiassa minä taidan lopettaa, vaikka minulle alkoholi ei edes ole mikään ongelma ja juon sitä lähes pelkästään maun takia. Nimittäin eihän alkoholista hyötyä ole ja rahaakin menee ihan hukkaan.
Kannattaa vaihtaa nautiskelu johonkin muihin aineisiin. Esimerkiksi teetä on useaa eri lajiketta ja niitä pystyy vielä itse muokkaamaan. Voi tehdä myös erilaisia smoothiejuomia ja muuta vastaavaa. Liikunnan lisääminen virkistää ja tekee myös sen jälkeisen rentoutumisen mukavammaksi, eikä siten edes tarvitse mitään syötävää tai juotavaa nauttiakseen olostaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä harrastusten on löydyttävä käytännössä kotoa. Lähimpään kaupunkiin on matkaa lähemmäs 100 km. Suomi on laaja maa...kaikki ei asu keskustojen tuntumassa ja elinkeinoja on erilaisia.
No vaihtoehtoisesti voi harrastaa myös kotioloissa jotain muuta kuin viinin lipittämistä. Ulos hiihtämään, kävelemään, lumikenkäilemään...
Minä kaipaan viinin makua. Mikään tee ei korvaa sitä. Onnistuisko se, että juot vain 12 cm illassa. Yksi lasi, ei enempää. Jos tarvis, niin tiettyinä päivinä annat itsellesi luvan juoda enemmän.
Voi se onnistuakin. Riippuu henkilöstä.
Allen carren how control alcohol tai jotain sinne päin. Itse lopetin sen avulla
Minulla oli vähän sama tilanne. Tässä omia kokemuksia, vähensin käyttöä sinne alle 7annokseen (naisten vähäisen riskin raja, enkä siis joka viikko juo ollenkaan).
-Tunnista tilanteet ja syyt. Tapa rentoutua? Palkinto hyvästä työstä? Lohdutus rankan päivän jälkeen?
-Vaihtoehtoisten tapojen löytäminen. Itse aloin iltaisin hörppiä teetä, ja perjantaina menin töiden jälkeen kahvilaan enkä happy hour kuohuviinille. Mieti myös muuta tekemistä, esim. liikuntaa, käsitöitä jne. Kirjoittaminen voi auttaa jos alkoholi on tapa lääkitä pahaa oloa.
-Varaudu siihen, että aluksi voi olla vähän epämukavaa vaikka ei nyt mitään varsinaisia vieroitusoireita tulisikaan. Sama kuin minkä tahansa pahan tavan kanssa, aluksi uusi ja parempi tuntuu jotenkin vaivalloiselta, tylsältä, epämukavalta tms. Vrt vaikka karkkilakkoon. Menee kuitenkin nopeasti ohi.
-Yritä kiinnittää huomiota muutoksen tuomiin positiivisiin vaikutuksiin. Itsellä parani iho, ja vaikka en kankkusista kärsinytkään niin olo muuttui virkeämmäksi. Säästynyt raha on aika konkreettinen juttu, laita vaikka joka kerta rahaa purkkiin kun et ostanutkaan sitä viinipulloa vaikka teki mieli jos tuntuu että kaipaat oikein näkyvää motivaatiota.
-Muista myös alkoholittomat versiot, nämä ovat hyviä silloin kun kaipaat makua mutta et halua sitä alkoholia (esim. saunan jälkeen). Alkuvaiheessa voivat olla hyviä jos tulee vaikeita hetkiä, koska silloin saat tyydytettyä sitä tapaa ilman alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Allen carren how control alcohol tai jotain sinne päin. Itse lopetin sen avulla
Suosittelen myös.
Viinipullo on oivallinen keksintö, koska se aina saman kokoisena tarjoaa mahdollisuuden kulutuksen mittaamiseen. Aseta kiintiö: pullo arki-iltojen iloksi ja toinen viikonlopuksi. Jos se ei riitä, joudut keksimään itsellesi jonkun loistavan tekosyyn avata seuraava. Ja voihan sen seuraavan jättää kaupan hyllyynkin odottamaan jos niin on helpompaa. Miksi pitäisi kieltäytyä nautinnoista, kun viinipullo 75cl on itsessään ratkaisu tähän ongelmaan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja miehellä sama tilanne. Sillä erolla, että mä kyllä vähentäisin, mutta on tosi kiusallista kun mies ei. Tietenkin mun tekee mieleni lasillista myös, koska hän ottaa sen 1-3 joka ilta. On juu puhuttu tuhannet kerrat tästä. Päivisin on samaa mieltä, tauottaakin päivän, mutta sitten taas entinen tapa päällä. Se on kuin tupakanpoltto, onneksi me ei polteta kuitenkaan. Päivän päätteeksi viinit tai konjakit vaan on tosi rentouttava juttu. No, me olemme keski-ikäisiä. Tämä tapa on ollut varmaan jo yli 10 vuotta. Terveinä on saatu kyllä olla, mies on hyvännäköinen edelleen, mulla sen sijaan on 10 kg ylimääräistä. Ollaan monessa mukana ja elämä on aktiivista. Kukaan ei välttämättä edes arvaisi tapojamme. No, minusta olis kiva niitä kuitenkin muuttaa. Viikonloppuisin menee nimittäin max. viinipullo per nokka. Olen aika varma, että yksin asuessani saisin tavan loppumaan. Pystyn nimittäin olemaan viikon ilman jne, mutta sitten taas mies toivoo seuraa lasin äärelle. Puolison kanssa on minusta vaikeampaa muuttua, jos toinen ei halua. Näin meillä. Veikkaan, että emme ole ihan ainoita.
Poistu seurasta. Rentoutua voi monella tavalla, mm. kävelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Viinipullo on oivallinen keksintö, koska se aina saman kokoisena tarjoaa mahdollisuuden kulutuksen mittaamiseen. Aseta kiintiö: pullo arki-iltojen iloksi ja toinen viikonlopuksi. Jos se ei riitä, joudut keksimään itsellesi jonkun loistavan tekosyyn avata seuraava. Ja voihan sen seuraavan jättää kaupan hyllyynkin odottamaan jos niin on helpompaa. Miksi pitäisi kieltäytyä nautinnoista, kun viinipullo 75cl on itsessään ratkaisu tähän ongelmaan?
Koska se ei ratkaise mitään, vaan pitemmän päälle luo lisää ongelmia.
Jos et edes pidä viinistä niin kokeile olutta, lonkeroa tai siideriä. On vaikeampi olla kaatamatta toista lasillista kuin olla avaamatta toista tölkkiä tai pulloa.
Tein tölkeille korkin jostain purkin kannesta teippaamalla että ei tarvitse juoda koko tölkkiä kerrallaan.
Jos on joku kauempana oleva paikka säilyttää juomia kylmänä sekin auttaa, saattaa mennä useampi päivä että ei viitsi hakea sitä tölkkiä. Minä olen säilyttänyt niitä kylmäkellarissa monta kertaa mutta ostin risteilyllä niin paljon että nyt on pidettävä osa näkyvillä jääkaapissa että eivät mene vanhaksi.
Aseta itsellesi tavoite, esimerkiksi korkeintaan laatikollinen kuukaudessa. Palkinnoksi esimerkiksi vähän parempaa erikoisolutta tai pullo viiniäkin voi taas maistua, ei missään tapauksessa lupaa juoda koko kuukauden loppuannos kerralla.