Silmätulehdus. Päivystykseen/lääkäriin vai ei
Epäilen, että mulla on silmätulehdus. Aamulla oli silmä ihan rähmässä, turvonnut ja punainen. Punaisuus on vähentynyt päivän mittaan ja ei juuri rähmi, mutta yläluomi on tosi turvonnut. Oon tässä googletellut pitääkö mennä päivystykseen tai lääkärille ja aika 50/50 tuntuu mielipiteet olevan. Mulla on Bepanthen -silmätippoja, mutta pakkauksessa lukee, että ei saa käyttää silmätulehduksen hoitoon. En oo siis niitä uskaltanut laittaa. Kuinka pitkään ootte odotelleet silmätulehduksen kanssa ennen lääkäriin menoa?
Kommentit (4)
En osaa sanoa muuta kuin, että olen huuhdellut silmääni keitetyllä ja jäähdytetyllä 0.9%:lla suolavedellä mahdollisimman usein ja sillä on mennyt ohitse. Huuhtelen heti, jos alkaa ärtymään. En tiedä, voisiko tämä auttaa myös pidemmälle ehtineeseen silmätulehdukseen, mutta haittaakaan siitä ei varmasti ole. Lääkäriin jos siltä tuntuu.
Onhan tulehdus eikä esim silmäherpes? Antibioottitipat tai herpeslääke vain lääkäristä. Mene lääkäriin, jos siltä tuntuu, että et omin avuin selviä.
Joo jos on vaikka sairaanhoitajan vastaanotto niin sinne ja hän tarkistaa sit lääkitystarpeen.
Huuhdot vaan lämpösellä vedellä nyt ensiapuna, älä laita mitään tippoja.
Jos teillä on päivystävä sairaanhoitaja, niin voit soittaa hänelle. Hyvällä tuurilla saat sähköisen reseptin eikä sinun tarvitse mennä jonottamaan vastaanotolle.
Jos rähmii ja on turvotusta, voit tarvita antibiootteja. Menisin lähiterv.ekskuspäivystykseen, en menisi ton takia sairaalan terv.keskuspäivystykseen. TK-päivystyshän on nyt jo loppu, eli oottaisin huomisaamuun, ja sit menisin.