Värttinäluun murtuma - vinkkejä, kokemuksia
Minulla murtui kaatumisen yhteydessä värttinäluu ja nyt käsi on kipsissä. Sairaslomaa sain suoraan 5 vkoa, kun en voi tehdä työtä ilman kättäni. Olisi kiva kuulla, jos muilla on ollut kokemuksia tällaisesta, tämä on ensimmäinen murtunut luu minulla koskaan. Röntgenissä luut näyttivät vielä luiden paikoilleen asettelun ja kipsauksen jälkeen olevan aikalailla hyvässä asennossa, mutta vähän kauhistuttaa, jos eivät enää olekaan 1 viikpn kontrollissa....
Kommentit (15)
Minulla kävi siten et asento ei ollutkaan tarpeeksi hyvä kahden.viikon rtg-kontrollissa ja piti leikata. Leikkauksessa asetettiin tukirauta ja hyvä tuli. Arpikin niin olematon ettei juuri erota. Noin kaks vuotta sitten murtui.
Kiva kuulla, että sinulla parani hyvin! Olen pitänyt kättä nyt paljon koholla ja tehnyt sormien pumppausia jne ohjeiden mukaan. Näkyypä tuolla kipsiohjeissa lukevan, että kättä voi käyttää kevyissä askareissa, pitänee viikon kuluttua kontrollissa kysyä mitä ne ovat, voiko esim. jotain kevyttä pitää kädessä sormet kun ovat kuitenkin vapaat.
Ap
Sama kävi minulla. Kahden viikon kipsauksen jälkeen todettiin, että asento ei ole pysynyt riittävän hyvänä kipsistä huolimatta ja pitää leikata, leikkausajan sain 10 päivän päähän. Rautaa ranne täyteen ja uusi kahdeksan viikon saikku jatkoksi. Sen jälkeen hoitui ok, ja nyt on ihan kuin terve. Yhteensä siis yli 11 viikkoa saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi siten et asento ei ollutkaan tarpeeksi hyvä kahden.viikon rtg-kontrollissa ja piti leikata. Leikkauksessa asetettiin tukirauta ja hyvä tuli. Arpikin niin olematon ettei juuri erota. Noin kaks vuotta sitten murtui.
No leikkauksessa varmaan ainakin saadaan paikoille juuri eikä melkein, vaikka ei varmasti kivaa olekaan. Osaako joku sanoa, mistä johtuu, että luut sitten vielä voivat liikkua kipsissä? Johtuuko se vain liitumisprosessista, vai voiko esim jokin vääränlainen liike saada luiden asennot muuttumaan?
Ap
Kahden käden ja kahden murtuman kokemuksesta voi kertoa, että kun luut tuntuivat olevan hyvässä asennossa, ne myös olivat ja toisella kertaa taas, kun ne eivät olleet hyvin, niin luutuivatkin vähän vinoon asentoon, ei korjattu. Kummastakin kädestä tuli kivuton viimeistään vuoden kuluttua.
Saitko jumppaohjeita vai saatko vasta kontrollin yhteydessä? Muista noudattaa niitä, sillä lihaskunto on paljon parempi, kun kipsi otetaan pois, jos olet noudattanut. Liikeradat myös säilyvät parempina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No leikkauksessa varmaan ainakin saadaan paikoille juuri eikä melkein, vaikka ei varmasti kivaa olekaan. Osaako joku sanoa, mistä johtuu, että luut sitten vielä voivat liikkua kipsissä? Johtuuko se vain liitumisprosessista, vai voiko esim jokin vääränlainen liike saada luiden asennot muuttumaan?
Ap
Kipsatun asennot "valumiselle" virheelliseksi asennoksi voi olla monta syytä. Osa murtumista on sellaisia, että kipsattu asento ei vain murtumalinjan vuoksi oikein voi pysyä (mutta silti julkisella puolella niitä yritetään ensin hoitaa pelkällä kipsillä ja toivoa parasta). Välillä taas käden käyttäminen (liikkeet, tärinä tms) aiheuttaa asennon siirtymisen virheelliseksi. Välillä taas alunperinkin on kipsattu huonosti, esim kipsi ei ole tehty riittävällä ja kunnollisella tavalla tukevaksi.
Minulla hyväasentoinen murtuma, 5 vk kipsissä. Kipsin poistamisen jälkeen käsi jonkin verran kankea, mutta jumppaliikkeillä aika nopeasti vetreytyi. Hankalinta itselläni oli käden nyrkkiin saaminen. Nyt 6 vk kipsin poistamisen jälkeen etenkin aamuisin tuo nyrkkiin puristaminen vieläkin hieman jäykkää, mutta ei haittaa mitään. Lisäksi vielä jotkin ranteen kiertoliikkeet sattuvat ääriasennoissa.
Minulla ainakin kipsi puristi niin, ettei ranne siellä juuri liikkunut. Uskoisin, että asento pysyy hyvänä. Sanoisin vielä, että jos kipsi puristaa liikaa tai kättä alkaa sen vuoksi särkeä, niin käy vaikka kuinka monta kertaa korjauttamassa/vaihdattamassa kipsiä.
Huomasitteko heti että kyseessä on murtuma?
Itse satutin juuri ranteeni ja hiukan jänniittää mikä meni rikki
Murtui kauan aikaa sitte, jostain syystä en tuntenut kipua, ranne vaan alkoi tuvota ja ei pystynyt liikuttamaan sitten.
kipsi seuraavana päivänä TK:ssa, koska ajattelin että menee illalla vaan turvotus ohi vaan ei menny.
olin myös takaisin skeittaamassa samana päivänä kun kipsi laitettiin.
Parani hyvin koska ei ollut särkyjä eikä haitannu menoa pahemmin muutenkaan.
Minulla kävi juuri niin, että asento muuttui ekan kipsausviikon aikana, ja ranne jouduttiin leikkaamaan ja levyttämään. Kysyin lääkäriltä, olinko tehnyt jotain väärin, ja hän sanoi, että luiden asennon muuttuminen ei ole potilaan syy - joskus asento vain muuttuu, eikä sille voi mitään. Ongelmallista on, että virheasento aika usein vain suurenee, jos luu on kerran liikenteeseen lähtenyt. Sen takia oma rmurtumanikin levytettiin heti viikon kipsauksen jälkeen. Olen lukenut, että etenkin vanhemmiten asento muuttuu herkemmin kuin nuorena.
moi onko tieto hyvä käsikirugi Töölon sairala Helsinki?
Minula on murtunut ranneluu oli 2 kertaa kipsista ei oluut hyvä asento ja läkäri!!! sano ei tarve laita rauta levy
todela outo omko! kenella hyvää käsikirurgin nimi Töölon sairaalassa? please auta! käsikirurgi ei halunut laita rautalevy korjata asento olen turhatuunut.
Vanha ketju,mutta kyselen teiltä toipumisesta,minulla murtui värttinäluu 14.6,pirstaleinen joka leikattiin,laitettiin 3 k-piikkiä,ja ulkoinen fixaattori,joka tulehtui ruuvin tyvestä,vaihdettiin kipsiin, 5viikkoa.Piikit ja kipsi poistettiin ,asento röntgenissä hyvä.Tunto ei ole täysin palautunut peukalo,etusormi keskisormi.Aika tuli hermoratatutkimukseen.Työelämässä olen,ranne kestää sen, mutta kutomista harrastan niin kipeytyy kovasti.Yöllä herään vieläkin kipuun.Kauankohan nuo kivut on teillä kestänyt?
Hei!
Mun vasen ranne murtui toukokuussa. Tuli 20 asteen kallistuma. 5 viikkoa kipsissä ja molemmussa kontrollikuvissa tilanne ok! Kipsin poiston jälkeen tilanne olikin sitten lähes yhtä huono kuin murtuessa. Kallistuma 16 astetta.
Fysioterapeutti sai ranteeseen liikettä, jumppasin kotona ja nousujohteisesti kuntosalilla. Hermosärkyä tuli kiertoliikeistä.
Käsikirurgille menin syksyllä. Lähete ranteen röntgeniin ja hermoratatutkimukseen sekä ehdotus leikkauksesta tilanteen tarkituksen jälkeen.
Nyt lokakuussa tilanne se, että leikkaus tehtäisiin, mutta se on ISO. Luu katkaistaisiin ja asetettaisiin paikoilleen. Titaania tukemaan että pysyy paikallaan. Mahdollisesti vois joutua ottamaan ranteeseen myös luuta lonkkaluusta. 2 viikkoa kipsiä ja 6 viikkoa nostorajoituksia. Kuntoutus sitten vielä perään, joten pitkä tie olisi.
Nyt mietin että jaksaisinko kaiken tämän osittain uudelleen kipuineen, kipseineen ja kuntoutuksineen! Huohhhh!
Vuosi sitten murtui kaatuessa..hyvin luutui ja toimii kuin ennenkin! Kun vaan maltat olla rasittamatta ja kipsin poiston jälkeen jumpata kättä