Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennenaikaisen synnytyksen riski? Kokemuksia?

Vierailija
20.02.2018 |

Syntyikö lapsi lopulta ennenaikaisesti? Mitä neuvoja sait siihen, että riski pienenisi? Kaipaisin kipeästi neuvoja millä kestää tätä huolta :( .

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään työ ei ole niin tärkeä ainakaan minulle ettenkö siitä vaikka luopuisi vauvan takia jos sairaslomaa ei saa. Mutta yleensä kyllä saa. Minä olen tuo 17 jolla oli siis seisomatyö ja minä jäin sairaslomalle rv 20.

Supistusten lisäksi toinen jalka oli ihan puoliksi pois pelistä kun kohtu (?) painoi jo noin aikaisin suoraan issiashermoon. Yöllä jos nukuin selällä niin olin aamulla kuin halvaantunut ja mies joutui kääntämään minut kyljelle että veri virtasi taas normaalista ja jalat toimi...kaikkea sitä voikin olla :)

Vierailija
22/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli molemmissa raskauksissa enemmän tai vähemmän verenvuotoa ja syytä ei löytynyt. Seksi lisäsi verenvuotoa joten meidän valinta oli laittaa seksi tauolle. Oli nimittäin tosi vaikeaa edes tulla raskaaksi niin ei haluttu riskeerata. Tosin oli meillä toimivat kädet ja suu...ettei ihan ilman oltu.

1.raskaudessa oli myös raskauden puolivälissä aina iltaisin supistuksia. Menivät ohi kun vaan makasi soffalla pari tuntia jalat ylhäällä. Minulla oli seisomatyö ja jäin sairalomalle.

2.raskaudessa vauvan sydänäänissä oli vikaa rv 36 asti...joka 3.lyönti jäi väliin.

Kaksi täysiaikaista tervettä vauvaa kuitenkin saatiin. Ensin pieni tyttö 2,9kg ja sitten iso poika 4kg.

Näiden kahden raskauden välissä oli yksi alkuraskauden keskenmeno ja yksi tuulimunaraskaus joka paljastui ultrassa rv9.

Kuulostaa henkisesti todella raskaalta. Ihanaa että saitte kuitenkin kaksi tervettä lasta maailmaan. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse supistusten takia yksityisellä gynellä, joka olisi kirjoittanut saikkua vaikka mitään ennenaikaisen uhkaa ei ollut.

En kuitenkaan halunnut, kun työni on kevyttä. Eli jos töissä et pärjää, saikkua saa muualtakin kuin neuvolasta.

Vierailija
24/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin itse supistusten takia yksityisellä gynellä, joka olisi kirjoittanut saikkua vaikka mitään ennenaikaisen uhkaa ei ollut.

En kuitenkaan halunnut, kun työni on kevyttä. Eli jos töissä et pärjää, saikkua saa muualtakin kuin neuvolasta.

Pitää varmaan varata aika yksityiseltä gyneltä sitten. Ap.

Vierailija
25/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuskin poltat tupakkaa mutta sehän aiheuttaa myös ennenaikaisuutta herkästi jos polttaa...

En polta enkä polttanut ennen raskauttakaan :) . Ap.

Näin ajattelinkin, kun vaikutit kirjoituksen perusteella oikeasti huolestuneelta. :-)

Niin millä viikolla ap olet?

Vk 24. Ja olen todellakin huolestunut, tämä raskaus oli vaikea saada alulle, ja tekisin kaikkeni että se kestäisi niin pitkälle kuin tarpeen. Ap.

Niin alussa vielä... Neuvolassa varmasti pidetään tilannetta silmällä? Sinuna kyllä hakisin väkisin sitä saikkua, vaikka tosiaan hieman liioitellen tuntemuksia.

Itse ei voi oikein muuta kun olla rauhassa ja yhdyntää ei kannata harrastaa. Ja herkästi vain äitipolille jos tulee yhtään mitään mietityttävää.

Tsemppiä odotukseen, toivottavasti pieni ihminen malttaa odottaa jokusen tovin. :-)

Ei neuvolassa oikein kunnolla pidetä tilannetta silmällä. Virallisesti kyllä, mutta mielestäni se toteutuu vain paperilla. Ap.

Vierailija
26/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa hakea sairaslomaa lomaa jos jo noilla viikoilla supistelee.

Stressi ja huoli vain pahentaa tilannetta. Onko sinulla vielä pahoinvointia ja saatko nukuttua?

Vierailija
27/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kannattaa hakea sairaslomaa lomaa jos jo noilla viikoilla supistelee.

Stressi ja huoli vain pahentaa tilannetta. Onko sinulla vielä pahoinvointia ja saatko nukuttua?

Onneksi ei sentään pahoinvointia ole enää :) . Taidan varata ajan yksityiselle, neuvolaan en ole kovin tyytyväinen. Ap.

Vierailija
28/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuskin poltat tupakkaa mutta sehän aiheuttaa myös ennenaikaisuutta herkästi jos polttaa...

Näin ajattelinkin, kun vaikutit kirjoituksen perusteella oikeasti huolestuneelta. :-)

Vk 24. Ja olen todellakin huolestunut, tämä raskaus oli vaikea saada alulle, ja tekisin kaikkeni että se kestäisi niin pitkälle kuin tarpeen. Ap.

Niin alussa vielä... Neuvolassa varmasti pidetään tilannetta silmällä? Sinuna kyllä hakisin väkisin sitä saikkua, vaikka tosiaan hieman liioitellen tuntemuksia.

Itse ei voi oikein muuta kun olla rauhassa ja yhdyntää ei kannata harrastaa. Ja herkästi vain äitipolille jos tulee yhtään mitään mietityttävää.

Tsemppiä odotukseen, toivottavasti pieni ihminen malttaa odottaa jokusen tovin. :-)

Ei neuvolassa oikein kunnolla pidetä tilannetta silmällä. Virallisesti kyllä, mutta mielestäni se toteutuu vain paperilla. Ap.

Sitä paremmalla syyllä, mene ihmeessä yksityiselle tai vaadit neuvolasta tarkempaa tarkkailua ja sinne äitipolille kannattaa mennä kyllä jos yhtään tuntuu pelottavan että joku on hullusti. Jo ihan senkin takia ettet sitten suotta syytä itseäsi jos jotain yllättävää tapahtuu. En siis halua manata ja uskon ja toivon että kaikki menee hyvin, mutta ihmismieli on siitä ihmeellinen että jos jotain sattuu niin alkaa miettimään mitä teki väärin, vaikka ei olisi mitään voinut tehdäkään. :-)

Vierailija
29/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kuule yksityisellä gynellä tarkistuttamassa tilanne. Isoissa kaupungeissa ainakin on monia hyvä gynekologeja jotka ovat erikoistuneet synnytyksiin ym ja on kunnon ultralaiteet ym.

Vierailija
30/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut vakava ennenaikaisen synnytyksen riski jokaisen 3 lapsen kanssa. Myös keskenmenoja ollut. Sairaslomaa, lepokäsky, ei saanut nostella painavia ja piti välttää kaikkea mikä supisteluja aiheuttaa. Sain myös joka raskaudessa supistuksia ehkäisevää lääkettä, nesteytystä ja kortisonipiikin (jos oikein muistan), kehittämään vauvan keuhkoja jos syntyy ennemmin.

Esikoisen aikana jouduin totaaliseen vuodelepoon sairaalaan muutamaksi viikoksi. Syntyi syöksymällä l.a. tienoilla.

Toisesta supistukset alkoi jo rv 15. lepoa viikoille 36 asti. Osastolle en mennyt kun kotona oli mahdollisuus makoilla jonku viikon. Syntyi syöksyllä alle tunnissa, myös lähellä laskettua.

Kolmas hyvin samaan tapaan. Mutta synnytys käynnistettiin hyvissä ajoin, kun synnytyssairaalaan oli sen verran pitkä matka.

Eli vaikka tilanne olisikin kovin kypsä jopa kuukausia , kuten itselläni, niin vauva voi hyvinkin pysyä matkassa yli lasketunkin. Ota kuitenkin vakavasti lääkärien puheet äläkä rasita itseäsi turhaan. :) Toivon että kakikki sujuu sinulla hyvin loppuun asti.

Vierailija
31/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paremmalla syyllä, mene ihmeessä yksityiselle tai vaadit neuvolasta tarkempaa tarkkailua ja sinne äitipolille kannattaa mennä kyllä jos yhtään tuntuu pelottavan että joku on hullusti. Jo ihan senkin takia ettet sitten suotta syytä itseäsi jos jotain yllättävää tapahtuu. En siis halua manata ja uskon ja toivon että kaikki menee hyvin, mutta ihmismieli on siitä ihmeellinen että jos jotain sattuu niin alkaa miettimään mitä teki väärin, vaikka ei olisi mitään voinut tehdäkään. :-)

Neuvolan tarjoama tarkkailu on tiheät lisäkäynnit sillä terveydenhoitajalla. Mutta hänellä on vain se doppleri, jolla kuuntelee sikiön sykettä. Ja lisäksi hän kyselee paljon ja kuuntelee, mutta ei ota kantaa mihinkään eikä anna oikein mitään muita ohjeita kuin että lepää. Kun kysyn miten kiireisessä työssä levätään, niin hän näyttää avuttomalta eikä sano siihen mitään. Ap.

Vierailija
32/32 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut vakava ennenaikaisen synnytyksen riski jokaisen 3 lapsen kanssa. Myös keskenmenoja ollut. Sairaslomaa, lepokäsky, ei saanut nostella painavia ja piti välttää kaikkea mikä supisteluja aiheuttaa. Sain myös joka raskaudessa supistuksia ehkäisevää lääkettä, nesteytystä ja kortisonipiikin (jos oikein muistan), kehittämään vauvan keuhkoja jos syntyy ennemmin.

Esikoisen aikana jouduin totaaliseen vuodelepoon sairaalaan muutamaksi viikoksi. Syntyi syöksymällä l.a. tienoilla.

Toisesta supistukset alkoi jo rv 15. lepoa viikoille 36 asti. Osastolle en mennyt kun kotona oli mahdollisuus makoilla jonku viikon. Syntyi syöksyllä alle tunnissa, myös lähellä laskettua.

Kolmas hyvin samaan tapaan. Mutta synnytys käynnistettiin hyvissä ajoin, kun synnytyssairaalaan oli sen verran pitkä matka.

Eli vaikka tilanne olisikin kovin kypsä jopa kuukausia , kuten itselläni, niin vauva voi hyvinkin pysyä matkassa yli lasketunkin. Ota kuitenkin vakavasti lääkärien puheet äläkä rasita itseäsi turhaan. :) Toivon että kakikki sujuu sinulla hyvin loppuun asti.

Yritän olla rasittamatta itseäni, mutta en ymmärrä miten se on mahdollista jos olen työssä, joka on kuitenkin kiireinen ja vaativa työ, jossa ei tosin onneksi nostella mitään mutta kävellä joutuu. Ap.