Edes kolme toppatakkia ei riitä
Miksi ulkona pitää olla nyt niin kylmä että palelee vaikka laittaa kolme toppatakkia päälleen ja viidet toppahousut jalkaan.
Kommentit (20)
et oo karaistunu kylmälle. ala käymää lenkillä pakkasella, nii alkaa karaistumaan
No ei Helsingissä ainakaan, toppatakki on ihan liioittelua ja tupsulakki vielä enemmän!
leikin toppatakkihullua, koska alkuperäistä ei ole hetkeen näkynyt, oli mukavan kipakka palstahullu
Värjötteletkö paikallasi siellä ulkona? Kävele, pysyy kyllä lämpimänä yhdelläkin toppatakilla. Naama tosin väistämättä jäätyy jos pienikin tuulenvire käy.
Taktiikkasi on väärä. Yksi toppatakki ja yhdet toppahousut riittää pakkasessa kuin pakkasessa, kunhan puet alle oikeanlaiset kerrastot. Esim. tekninen alusasu alimmaksi, sen päälle ohut merinovillakerrasto ja sitten vielä villapaita päälle. Jalkaan ensin ohuet, tekniset sukat ja sitten villasukat tai vaikka kahdet tekniset villasukat ja kunnon vuorilliset nahkakengät. Käsineiksi kunnon karvavuorilla olevat nahkarukkaset ja tarvittaessa niiden sisään ohuet silkki- tai villakäsineet. Päähän kunnon, paksu ja tiivis pipo ja/tai pipon alle kypärähuppu tai vaihtoehtoisesti karvalakki, ja lisäksi villainen kaulaliina, jonka saa tarvittaessa kasvojen eteen. Ja kas kummaa, tarkenet vaikka -50 asteen pakkasessa.
Kenellä nyt edes on viisiä toppahousuja?
Eihän siellä tarvitse kuin yhden takin. Osta seuraavalla kerralla yksi hyvä äläkä viittä huonoa.
Kusetusta, ei toppatakkeja tai -housuja saa kukaan mahtumaan noin monta päällekkäin
Ei ole. Yksi riittää oikein hyvin :)
Silloin on omassa terveydessä tai pukeutumistaidoissa vikaa jos ei pärjää alle 30 asteen pakkasessa. Toki jos vain seisoo niin ei varmasti pärjää pitkään..
Yhden nuoren naisen tiedän, jolla on diagnostisoitu krooninen väsymysoireyhtymä ja kulkee kesälläkin tumput kädessä. Kilpirauhasen vajaatoiminnan yksi oire on palelu.
Vierailija kirjoitti:
et oo karaistunu kylmälle. ala käymää lenkillä pakkasella, nii alkaa karaistumaan
Lähden kohta lenkille eli haen parit bisset lähikaupasta. Matkaa vaativat parisataa metriä. Tuleehan siinä vilu mutta ei auta, bissee pitää saada.
Mulla tulee kuuma kollareissa, topissa ja ei kovin paksussa talvitakissa :( ei ole kovin kivaa sekään että on aina kuuma.
Olin kävelyllä untuvatakissa Hgissä ja olin ihan hiestä märkä. Ainoastaan naama voi mulla jäätyä pakkasessa jos siihen osuu tuuli, muuten on aina lämmin, -30 asteessakin.
Olin koko päivän pihalla töissä,aurinko paistoi jo niin lämpimästi että toppahaalarissa oli hiki ja ilman hanskoja pystyi olemaan.
Vaatteiden alle pitää jäädä myös tilaa lämmittävälle ilmakerrokselle, ei kannata ahtaa liikaa päälle! Ja luonnonmateriaalit hyviä, untuvaa, villaa...
Ilma on eriste, ei tiukkaan pakkaantunut vaatekangas.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä nyt edes on viisiä toppahousuja?
Kenellä on ensimmäisiäkään toppahousuja. Taivas.
Toivottavasti ensi kesänä tarkenee ilman toppatakkia.
Eihän siellä ole edes kylmä. Ilman toppatakkiakin pärjää. Mulla oli toppi, merinovillapaita ja pelkkä kuoritakki. Jalassa legginsit ja niiden päällä colleget. Villapipo, villakaulaliina ja puuvillaiset sormikkaat. Tunnin olin ulkona ilman mitään ongelmaa. On mulla toppavaatteetkin olemassa, mutta kuuma olisi tullut niissä.
Ei varmasti palele, jo kahdet päällekkäin riittäisivät siihen. Yksistä vähän vielä pääsee läpi.