Kannattaako 20-vuotiaana enää opiskella?
Eli siis aloittaa ihan alusta uuden alan opiskelu. Tällä hetkellä putkiasentajan paperit melkein kädessä, mutta ala ei kiinnosta yhtään. Aloin opiskelemaan tuota alaa oppisopimuksen takia. Minua kiinnostaa IT-ala tosi paljon. Unelmani olisi etätyönä tehdä koodarin hommia tai big data analytiikkaa.
Este olisi se, että olen "tuhlannut" jo 3 vuotta elämästäni putkiasentajan papereihin. Ajatus siitä, että tätä pitäisi tehdä eläkkeeseen asti masentaa.
Kommentit (16)
Ei kannata enää opiskella. Voit ihan hyvällä omallatunnolla aloittaa syrjäytymisen.
No itku, mä oon opiskellut itseä kiinnostamattoman alan 23+ vuotiaana ja nyt täytän 29v ja haen yliopistoon. Todellakaan ei ole liian myöhäistä alkaa opiskella uutta alaa 20-vuotiaana, aina kannattaa pyrkiä parempaan.
Ei missään nimessä kyllä parikymppisenä elämä on jo ohi ja voit alkaa keskittymään hautapaikan etsimiseen.
Mä lähdin opiskelemaan vielä yli kolmevitosena.
Mene vaan töihin. Kyllä duunariammateissakin viihtyy.
20-vuotiaana "enää"... Kuulostaa ihan 10-vuotiaalta, jonka mielestä kaksikymppinen on toinen jalka haudassa oleva vanhus.
Siis tuossa iässähän ihmiset vasta yleensä aloittavat opinnot yliopistossa ja AMK:ssa. Ja vaikka olisit 30-vuotias, ei olisi myöhäistä. Paljon aikaa eläkeikään.
Menin yliopistoon kuukautta ennen kuin täytin 31v.
Nyt olen ollut sieltå saadulla tutkinnolla töissä vuodesta 2003 eikä eläkeikä ole lähelläkään.
...voi elämä...
Itse olen kohta 40 v., ja mietin josko vaihtaisin alaa parin vuoden sisään... vähän kyllä jänskättää, olisin vanhus nuorempien joukossa, mutta toisaalta mitä sitten. Itseäni vartenhan opiskelisin, ja pysyisipä tämänkin täti-ihmisen aivot toimeliaina.
Kaikenlisäks nyt alkais olla taas aikaa keskittyä opiskeluun, muksut jo isoja. Eikä niin hirveästi rahahuoliakaan, muutaman vuoden opiskelisin säästöilläni.
Luin aivan äskettäin nykyisen työni ohessa itselleni uuden ammatin. Ja kurssillani oli monia 6-kymppisiä jotka etsivät itselleen uutta tekemistä.
Tähän voisi laulaa "meitä odotetaan mullan alla meitä odotetaan siellä, odotetaan siellä. Moni odottaa jo innokkaana muttei mennä ihan vielä, eipä mennä ihan vielä." (YUP)
N42
No ei tietenkään ole liian vanha. Itse olen pian 22v ja aloitin viime syksynä uuden alan opinnot. Edellisessä ammattikoulussa, jonne menin peruskoulun jälkeen, vanhin opiskelija oli 53-vuotias.
Jos sinulla vaan on pitkäjänteisyyttä ja tahtoa oppia koodausta, mene ihmeessä! Poikaystäväni on aloittanut koodaamisen harrastusmielessä niinkin nuorena kuin 10-vuotiaana, ja nyt 22-vuotiaana tekee sitä työkseen, palkka on todella hyvä. Jos 10-vuotias poika voi oppia koodaamisen, niin voit sinäkin.
Ei kannata noin lähellä eläkeikää enää vaivautua. Parempi kiikaroida sopivaa vanhainkotia jo pikkuhiljaa.
Tuolla älyllä ei kannata.Fiksumpi ois osannu miettiä tuonkin asian ihan ite.senkun haet vaan suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle mentaalisyistä (tyhmyys).
Pääset eläkkeelle 70-vuotiaana. Siinä välissä on 50 vuotta aikaa ihmetellä, menisikö opiskelemaan toista alaa.
Hölmöjä kyselet