Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vauvaa pakko käyttää potalla, voiko opettaa suoraan wc-pytylle?

Vierailija
18.02.2018 |

Ensimmäinen lapsi on tulossa. Mietiskelin, että onko lapset pakko opettaa ensin potalle ja sitten vasta myöhemmin pytylle? Eikö sitä voisi suoraan alkaa käyttämään pytyllä (istuimen pienennintä käyttäen)? Eihän lapsi osaa kaivata pottaa, jos ei sille alunalkaenkaan pääse. Onko tähän joku syy, että lapset käyvät pääsääntöisesti potalle aluksi? Mikä syy?

Kommentit (13)

1/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien laiskuus. Meillä ei pottailtu eikä pottailla

Vierailija
2/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on vasta tulossa ja tätä mietit?

Suosittelen unohtamaan koko asian ja keskittymään ensin olennaisiin. Kun vauva syntyy, joudut päättämään, oletko kerta- vai kestovaippaihminen.

Saat vaihtaa vaippaa vielä pitkään, ennen kuin potta-asia on millään tavalla ajankohtainen.

Ja sitten kun se on, niin otatte käyttöön just sen tavan, joka teidän lapselle sopii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi miettiä? Ja aika kuluu nopeasti.

Millä lailla potalla käynti on vähemmän työläs vanhemmalle? Pitäähän se aina tyhjentää ja puhdistaa käytön jälkeen, vessan voi vaan vetää

Vierailija
4/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opetin suoraa pöntölle, muutaman kerran vain oli potta käytössä.

Vierailija
5/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat pojat opetettu suoraan pöntölle, tarvitaan pöntön pienentäjä ja apujakkara lapsen jalkojen alle. Hyvin on sujunut. Siinäkin voi lukea ja viettää aikaa yhtä hyvin kuin potalla, eikä tartte erikseen tyhjentää ja voi suoraan pestä käsisuihkulla takamuksen. Nyt pojat (5-v ja 2-v) käyvät seisaallaan itse pissaamassa pönttöön.

Vierailija
6/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki opettaa suoraan vessanpöntölle. Se vaatii kuitenkin sen, että joku aikuinen istuu koko ajan lapsen vieressä valvomassa, ettei pikkuinen keikahda pöntöltä lattialle. Usko pois, harjoitteluvaiheessa on todella paljon helpompaa potan käyttö.

Vierailija
7/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä asioita, joista ei paljon kannata päättää ennen kuin asia on ajankohtainen. On niitä muitakin, mutta olen huomannut, että ensimmäistä lastaan odottavat loukkaantuvat, jos niille sanoo, että et voi tietää.

Moni haluaa etukäteen päättää kaikesta, että näin se sitten vauvan kanssa menee. Että meillä kestovaippaillaan, että meille ei oteta pottaa, että täysimetys vuoden ikäiseksi, että ikinä ei kaupan soseita, että vauva opetetaan heti nukkumaan omaan sänkyyn jne.

Ja varsinkaan, varsinkaan, en ota mitään lääkettä synnytyksessä. Haluan synnyttää ihan luomuna alusta loppuun asti.

Mutta yleensä on niin, että sitten kun se asia on ajankohtainen, huomaatkin, että ei homma toimikaan niin ja päätät toisin.

Ja sekin on ihan ok.

(Mitä tulee itse asiaan, niin lopputuloksen kannalta ei liene väliä, millä menetelmällä lapsi oppii kuivaksi. Vaikka teillä pissattaisiin avaruusrakettiin niin kodin ulkopuolella saatta kuitenkin tulla potta vastaan. Paitsi jos ette poistu koskaan kotoa. Älä järkyty. Lapsesi ei mene pilalle potasta ja viimeistään yläkouluun mennessä ne kaikki ovat oppineet pöntölle.)

Vierailija
8/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Meille on poika tulossa.

Itse en koe olevani millään lailla "päättämässä" yhtään mitään, mietin tätä asiaa ihan vaan asiana, että onko se potta tarpeellinen välivaihe. Tietenkin asiat menee sitten niinkuin menee, turha olla lapsellisilla ylimielinen siitä, että joku toistaiseksi lapseton miettii asioita. Fanaattisuus on aina pahasta ja aiheuttanee lähinnä pettymyksiä. Tässä ei nyt kuitenkaan ole sellaisesta kysymys, niinkuin varmaan useimmiten ei ole. En tosiaan ajatellut, että lapsi "menee pilalle" potasta ja järkytyn. Kiitos kuitenkin neuvostasi.

Vierailija
9/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmat pojat opetettu suoraan pöntölle, tarvitaan pöntön pienentäjä ja apujakkara lapsen jalkojen alle. Hyvin on sujunut. Siinäkin voi lukea ja viettää aikaa yhtä hyvin kuin potalla, eikä tartte erikseen tyhjentää ja voi suoraan pestä käsisuihkulla takamuksen. Nyt pojat (5-v ja 2-v) käyvät seisaallaan itse pissaamassa pönttöön.

SEISAALLAAN? Miksi ei voi nykyaikana opettaa poikia sisäsiisteiksi jo pienestä pitäen?? Kusiruikkijoita niitä näistäkin tulee.

Vierailija
10/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin sopii toinen asia, toisille taas ihan eri. Kokeile, miten se alkaa sujumaan. Jos pytylle opettaminen osoittautuukin hankalaksi, niin potta on aika halpa hankinta loppujen lopuksi. Sitä pienennysrengasta voi sitten käyttää vähän myöhemmässä vaiheessa, vaikka se olisikin tullut hankituksi.

Vierailija
11/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vajaa parivuotias käyttää molempia, niin pottaa kuin pyttyä (supistajalla ja ilmankin). Itse koen pytyllä istumisen jokseenkin rasittavana kun meillä on tosi tosi pieni vessa niin siinäkös venkoilet itse ihme asennossa pytyn edessä ja pitelet lasta ettei se tipu. Tytöllä kun pää pyörii kun pöllöllä taukoamatta ja kädet yrittää ottaa milloin mitäkin. Eli potalla rauhallisempaa...

Vierailija
12/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se potta pienelle alussa turvallisempi. Toki jos ajattelee käyttää lapsella 3 vuotta vaippoja, voikin siirtyä suoraan pytylle.

Vierailija
13/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ei koskaan halunnut potalle, eli oppi suoraan pöntölle. Ja osasi siinä kyllä istua itse kun oli pienennin ja jakkara, eikä se lapsen kanssa vessassa käyminen ja pöntöllä pitäminen jos tipahtamista pelkää, ole yhtään sen vaivalloisempaa kuin potan peseminenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme