Miksi meidän koiralla menee aina niin kauan aikaa tehdä tarpeitaan?!
Meillä on tuollanen pikkunen sekarotunen koira, siinä on tiibetinspanielia, muista roduista ei tietoa. Sille on aina tosi hankalaa tehdä tarpeitaan, siis se pyörii ja pyörii vaikka kuinka pitkään kunnes pissaa tai kakkaa. Esim. muut koirat pissaa heti kun ne vaan ulos päästää, mutta tällä saattaa mennä 15minuuttiakin ennen kun tekee EDES SITÄ ENSIMMÄISTÄKÄÄN PISSAA, puhumattakaan kakkaamisesta..
Onko jotkut koirat vaan tämän luonteisia vai onko tässä joku muu juttu?
Lenkillä sama juttu, haistelee vaan kauheasti ja menee ikuisuus että se tekee yhtään mitään tarpeitaan. Eli ei tee pihalla eikä lenkillä niitä tarpeitaan yhtään sen nopeammin.
Saattaa aamullakin haluta ulos, eli selvästi hätä on, mutta sitten kun ulos menee niin ei se mitään heti tee kun ehkä vasta 10-15min päästä sen ekan pissan ja sitten sen jälkeen menee vielä helposti toiset 10-15min ennen kun se paskoo..
Koira on käytetty vasta rokotuksilla ja siellä tutkittiin tarkemmin esim anaalirauhaset ja kaikki on ok, eli en usko että kyse on mistään sairaudesta.
Onko muilla tällästä? Ja tää koira on siis aina ollu tällänen ja nyt on 9v ikää.
Kommentit (19)
Meidän koirakin lenkillä "hakee paikkaa" isolle hädälle. Pyörii, pyörii ... ei ole hyvä. Kävellään 10-20m ja uusi paikan haku. Monta kertaa. Sitten jostain syystä (paine kasvaa riittävästi?) löytää paikan.
Se on oppinut, että lenkki loppuu siihen kun tekee tarpeensa.
Koiria lenkkeilytetään muutenkin kuin tarpeiden tekemisen takia, joku 10 minuuttia ei ole riittävä lenkki koiralle. Koiralle voi myös olla tarpeen saada liikkua ensin, ennen kuin suoli ja rakko alkavat toimimaan normaalisti liikkumisen ansiosta. Moniko koiranomistaja katsoo kellosta, kuinka kauan menee ennen kuin koira tekee tarpeensa? Onko oikein sekuntikello?
Mun koira on kans tollanen jahkailija, mutta oon opettanut sen kusemaan ja paskomaan käskystä. Välillä sitä kakkaa saa odottaa 20 min, pissat tulee melkein heti kun ulos mennää. Käskystä alkaa heti etsiä paikkaa ja alkaa "hommiin".
Tuon ku tietäisi. Meillä kyllä pissitään vähän väliä lenkillä, mutta kakkapaikkaa haetaan ja kauan. Hyvä kun alkaa jo koiran eleistä huomaamaan, että kohta pylly räjähtää jos ei ala kakkaamaan, ja silti vaan etitään sitä parasta paikkaa hangesta (ei halua kakata tien reunaan mikä toki hyvä, vaan nimenomaan sinne hankeen on päästävä ja kesällä mahdollisimman pitkään heinikkoon). Ihme panttaamista :)
Vierailija kirjoitti:
Koiria lenkkeilytetään muutenkin kuin tarpeiden tekemisen takia, joku 10 minuuttia ei ole riittävä lenkki koiralle. Koiralle voi myös olla tarpeen saada liikkua ensin, ennen kuin suoli ja rakko alkavat toimimaan normaalisti liikkumisen ansiosta. Moniko koiranomistaja katsoo kellosta, kuinka kauan menee ennen kuin koira tekee tarpeensa? Onko oikein sekuntikello?
En minä ainakaan jokaisella ulkoilukerralla lenkkeile "kunnolla", kyllä aamu- ja iltatoimitukset hoidetaan nopeasti ja päivällä lenkkeillään. Varmasti aloittajakin lenkittää koiransa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Koira on oppinut, että lenkki loppuu heti kun tekee tarpeensa, on siis oppinut jahkailemaan että saa edes hetken olla ulkona.
Mun koira tekee tarpeensa vaikka heti jos siltä tuntuu, koska tietää ettei lenkki lopu siihen. Isompaa hätää varten etsii usein sopivan rauhallista paikkaa, ei koirakaan halua kaikkien nähden keskellä tietä alkaa kakalle.
Meillä on nopeutunut kakkahommat kun tuli ilmi että koiralla vilja-allergia ja vaihdettiin ruuat sopiviksi. Oli kyllä myös ihottumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan jokaisella ulkoilukerralla lenkkeile "kunnolla", kyllä aamu- ja iltatoimitukset hoidetaan nopeasti ja päivällä lenkkeillään. Varmasti aloittajakin lenkittää koiransa kunnolla.
Vaikka minäkään en ole aamuihminen, niin silti joka aamu käydään sellainen n 15 min lenkki, jotta koiralla on aikaa tehdä tarpeensa, eikä niin että lenkki loppuu kun tarpeet on tehty.
Useinhan koiran vatsa toimii vasta kun on kävellyt hetken.
Päivällä lenkkeillään sit enemmän.
Illalla myös yleensä reilun pituinen lenkki, koirallehan lenkillä kyse on myös siitä että saa haistella, kävellä, juosta jne, ei pelkästään tarpeiden tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ku tietäisi. Meillä kyllä pissitään vähän väliä lenkillä, mutta kakkapaikkaa haetaan ja kauan. Hyvä kun alkaa jo koiran eleistä huomaamaan, että kohta pylly räjähtää jos ei ala kakkaamaan, ja silti vaan etitään sitä parasta paikkaa hangesta (ei halua kakata tien reunaan mikä toki hyvä, vaan nimenomaan sinne hankeen on päästävä ja kesällä mahdollisimman pitkään heinikkoon). Ihme panttaamista :)
Mun koiralla sama, mahdollisimman kauas ja piiloon on päästävä, kesällä esim johonkin pusikkoon.
Ei koirakaan halua kaikkien nähden tehdä isompaa hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka minäkään en ole aamuihminen, niin silti joka aamu käydään sellainen n 15 min lenkki, jotta koiralla on aikaa tehdä tarpeensa, eikä niin että lenkki loppuu kun tarpeet on tehty.
Illalla myös yleensä reilun pituinen lenkki, koirallehan lenkillä kyse on myös siitä että saa haistella, kävellä, juosta jne, ei pelkästään tarpeiden tekemisestä.
Siis tottakai, mulle tuo 15min on juuri pissatus-/kakatusulkoilu. Ei varttia voi lenkiksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla myös yleensä reilun pituinen lenkki, koirallehan lenkillä kyse on myös siitä että saa haistella, kävellä, juosta jne, ei pelkästään tarpeiden tekemisestä.Siis tottakai, mulle tuo 15min on juuri pissatus-/kakatusulkoilu. Ei varttia voi lenkiksi kutsua.
No juu, ei ole lenkki.
Ehkä olisi pitänyt puhua ulkoilusta, "koiran kusetuksesta", tarpeillaan käynnistä tms, eikä lenkkeilystä tai lenkistä.
Mutta siis se sama matka/aika kävellän aamullakin aina, vaikka tekisi tarpeensa heti lähimpään pusikkoon.
Hei
Itselläni sekarotuinen pieni koira tiibetinspanieli ja havannankoira mix ja puhut mun koirasta nyt. On ihan samanlainen, välillä saattaa kuseskella sisälle kun ei vaan huvita pissata ulos. Ja vien sitä ihan kunnon lenkeille mutta ei. Talvisin pissaa helpommin koska lumi miellyttää enempi pissa alustana. Juoksujen aikaan merkkailee. Mutta muuten tuo pissaamistouhu on erittäin hermoja raastavaa.
Jospa koirasi on kuin meidän mummo ja sillä on tavallista pidempi suoli...?
Tetkö itse tarpeesi käskystä? Itse en ainakaan siihen pysty, joten en odota koiraltakaan.
Olishan se tietty kaikille helpompaa, kun itsekin pystyis torttunsa vääntämään just sillon kun pitää. Mies huutelis vessanoven takana " paskannapa nyt Pirkko, paskanna! Anna paskan nyt tulla, meidän pitää mennä!"
Jos se on epävarma sukupuolestaan?
No oisko kantsinu opettaa käskystä pissaamaan?