Ihmeellinen vatsakipu, mitä tämä voi olla?
Vatsaa alkoi särkeä toissapäivänä heti aamusta, ennen kuin olin syönyt mitään. Kipu oli vyömäinen, painostava tunne pallean kohdalla. Samalla tuntui myös polttavaa tunnetta rintalastan alla.
Söin kuitenkin suhteellisen normaalisti sinä päivänä, vaikka jokaisen ruoan jälkeen vatsakipu äityi. Jopa veden juominen aiheutti heti jälkeen päin kipua. Jatkuva kipu väsytti ja olin niin voipunut, että jouduin perumaan jopa sovitun kivan menon.
Eilen tilanne oli lähes sama. Kipu ei kuitenkaan ollut enää jatkuvaa, vaan siinä oli taukoja. Lähinnä sattui vain syömisen jälkeen ja välillä poltteli muuten aaltomaisesti. Ajattelin ensin, että minua närästää ja sen jälkeen, että minulla oli joku vatsapöpö, joka on menossa ohi. Vatsa ei kuitenkaan ole juurikaan toiminut, enkä ole oksentanutkaan vaikka välillä on ollut pahoinvointia.
Tänään oli aamulla ihan hyvä olo, mutta heti aamiaisen jälkeen oireet palasivat. Olen vielä aloittanut ateriat eilen ja tänään n. 1 dl:lla maustamatonta AB-jogurttia, että ne olisivat vatsalle hellempiä. Ei auttanut. Paha olo meni onneksi noin puolessa tunnissa ohi, mutta nyt alkoi huolestuttaa että milloin nämä oireet oikeasti loppuvat.
Ovatko oireet jollekin tuttuja? Mistä tällainen voi johtua?
Kommentit (12)
Mulla samat oireet , on refluksitauti.
Mulla oli röyhtäilyä ja just tuo vanteen tunne oli kaikkein kauheinta.
Hae apteekista Somec controllia.
Sappikiviltä kuulostaa. Närästys tuntuisi makuuasennossa eli yöllä voimakkaasti, mutta sinullahan nuo kipukohtaukset liittyvät enemmänkin syömiseen.
Täällä on ohjeita ruokavalioon.
Itselläni refluksitauti oireilee juuri noin. Jogurttia en suosittele syömään, kun on hapanta.
Eikös tuo vyömäinen kipu liity sappivaivoihin?
Toisaalta nyt on varmaan jotain mahatautiakin liikkeellä. Mulla oli juuri muutama päivä pahoinvointia ja ylävatsakipua ja kuumetta.
Mene lääkäriin, kuulostaa pahalta.
Itselläni tuntui viime kesänä siltä, kuin olisi vatsalihakset kipeät edellisen päivän treenin jäljiltä. Tätä kesti jatkuvana ja hiljalleen pahentuvana iltapäivästä iltaan. Illalla yritin venytellä vatsalihaksia. Yö oli jo aivan tuskaa, en pystynyt nukkumaan ja itkin tuskastuneena hereillä, kuolemanväsyneenä mutta pystymättä nukahtamaan. Vein kuitenkin lapset kouluun tuskanhiki otsalla. Paluumatkalla kotiin pelkäsin pyörtyväni metroon.
Onnistuin nukkumaan muutaman tunnin ja hain lapset koulusta. Kun päästiin kotiin, romahdin sohvalle huohottamaan, olin jo niin heikko taisteltuani koululle ja takaisin. En pysynyt enää syömään enkä juomaan, mikään ei vain mennyt kurkusta alas edes väkisin, ei tehnyt mieli mitään ja oksetti. Aamulla olin syönyt jogurttia ja mysliä.
Lopulta myönsin miehelle, että nyt on jotain pahasti vialla ja hän soitti hätäkeskukseen, pyytäen ambulanssia. Sieltä kysyttiin, millaista kipu on. Kuvailin tasaista ja yltyvää kipua, joka tuntui koko ala/keskivatsan alueella (ei ylävatsassa). Totesivat, etteivät lähetä ambulanssia (koska olen muuten nuori ja terve, en ollut vielä oksentanut), vaan kannattaa mennä lääkäriin.
Tässä vaiheessa olin lähes paniikinomaisessa shokissa vessan lattialla pönttöön nojaten. Lapset olivat kauhuissaan ja kyselivät, mikä minulla on. Jätettiin lapset vahdille ja ajettiin päivystykseen. En voinut kävellä autolle tai sairaalalla suorassa, vaan olin ihan linkussa. Kävin vessassa tekemässä pissanäytteen taistellen pahoinvointia vastaan. Sain ojennettua purkin miehelle, ennen kuin käännyin kannoillani ja juoksin oksentamaan.
Minut laitettiin sairaalasänkyyn ja huoneeseen odottamaan. Tässä vaiheessa kipu oli niin kovaa ja olo niin huono, että itkin ja anelin lääkettä. Jotain sainkin välillä suoneen ja se helpotti hetkeksi. Vedenjuontiyritykset johtivat oksentamiseen, vaikkei mahassa ollut kuin vettä ja happoja.
Lopulta selvisi kuvauksissa, että se on todella pahasti tulehtunut umpisuoli ja mut vietiin nukutusleikkaukseen heti, kun lääkäri vapautui. Oli kuulemma todella pahannäköinen.
Hätäkeskus tai me itse ei osattu ajatella umpisuolta, koska siitä puhutaan aina, että tuntuu selvästi vain vasemmalla puolella. Mulla tuntui kuitenkin alusta asti tasaisesti laajalla alueella. Umpisuoli ehti olla tulehtuneena ja pahentua yli vuorokauden, ennen kuin mentiin päivystykseen. Kivun alkamisesta leikkaukseen meni noin 30 tuntia. Ihme, kun saivat kuitenkin todella hyvin leikattua tähystyksessä.
Tarinan opetus: mene heti tutkittavaksi, vaikka luulisit tietäväsi syyn eikä oireet kuulostaisi yleisiltä varoitusmerkeiltä.
Edellinen jatkaa:
Vai oliko niin, että tuntuu oikealla puolella? Tähystysarvet mulla on navassa, keskellä alempana ja vasemmalla, mutta itse umppari taitaa tosiaan olla oikealla..
Voi olla sappivaiva, mutta eivät ne sappikivet ruokavaliolla häviä vaan pitää yleensä leikata.
Joku ruoansulatusvaiva? Polte liittyy ainakin närästykseen.