Laitan tomaatit kasvamaan ja paprikat - vinkkejä toivon
Kommentit (11)
Kun nousevat niin ala valaista kasvilampulla
Ja lannoitteet
Kouli ne varhain, usein ja aina uuden purkin pohjalle.
Ei oikeastaan kannata itse kasvattaa tavallisia tomaatteja, niitä saa niin halvalla syksyllä kaupastakain.
Perinnetomaatit ovat herkullisia ja monet eriväriset terttutomaatit myös ja lisäksi kauniita ja käteviä, kun kypsyvät vähän eri aikaan, niin riittää tomaatteja joka päiväksi.
Eri kirsikkatomaattilajikkeet on todella hyviä itse kasvatettuna, kuin karkkeja napsisi! Harmi että täällä pohjoisessa osassa maata ei kannata yrittää siemenestä asti itse kasvattaa, ainakaan jos ei ole kunnon tiloja kasvilamppuineen ja lämitettävine kasvihuoneineen. Mutta valmiista taimesta kyllä onnistuu kasvihuonekaapissakin tai parvekkeella.
Mutta tosiaan ap:lle neuvoksi että ei kannata pihistellä sen kasvilampun kanssa, ettei tule liian honteloita. Ja olisi hyvä että kasvatuspaikka ei ole liian lämmin. Tomaatin toki voi ja kannattaakin istuttaa aina syvempään koulittaessa, mutta kyllä niistä silti tahtoo tulla tavallisissa sisäolosuhteissa honteloita. Lannoitus on myös tärkeää.
Molemmat helppoja. Mäkin laittaisin kirsikkatomaatteja, eri lajikkeita.
Itäminen läpimässä ja sit heti viileään ja valoon, kouli varhain aina isompaan purkkiin. Älä heti lannoita paljon että taimi kasvattaa kunnon juuriston. Oulun korkeudella olen yleensä laittanut tomaatit maaliskuun puolivälissä tulemaan. Ei kaikkea voi mitata rahassa, multa ja taimien tuoksu käsissä on todella terapeuttista ja maksaa ne valmiit taimetkin, 3-5 euroa.
Kyllä itse kasvatetut tomaatit on ihan eri makuisia kuin kaupasta ostetut, ei niitä voi verrata ollenkaan! Paljon aromikkaampia ja tosiaan kirsikkatomaatit on kuin karkkeja. Ei niissä varmasti edullisemmalla pääse kaupan tomaatteihin verrattuna, jos laskee mukaan kaikki kulut lisävalon sähkönkulutuksesta lähtien, mutta se ei taida useimmilla ollakaan se päätarkoitus. Vaan just se maku ja harrastaminen, kasvun ihmeen seuraaminen.
Mitkä olisi hyviä kirsikkatomaattilajikkeita. Siis että olisi makeita? Kaikki kun ei ole makeita.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä olisi hyviä kirsikkatomaattilajikkeita. Siis että olisi makeita? Kaikki kun ei ole makeita.
Garden's delight on ainakin sellainen makea, hyvä peruskirsikkatomaatti. Sitten esim. black cherry ja chocolate cherry on sellaisia tummia kirsikkatomaatteja, jotka on myös maukkaita. Kannattaa lukea puutarhablogeja, ainakin sellaisessa kuin tarhuri.fi oli tomaatin kasvatuksesta. Ja kirjastossa kannattaa käydä lukemassa kotipuutarha lehteä, siinä oli muistaakseni muutamia vuosia sitten hyvät ohjeet tomaatin kasvatukseen.
Laita tomaatintaimien kanssa samaan ruukkuun basilikaa, mausta tulee herkullisempi.