Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Treenaatteko pieniä lapsia laskemaan ja lukemaan?

Vierailija
17.02.2018 |

Mä olen ajatellut että päiväkodin ulkopuolinen aika on vapaata enkä ole juurikaan opettanut lapsia lukemaan ja laskemaan. Ajattelen että kyllä ne koulussa oppii.

Ilmeisesti aika moni kuitenkin treenaa ennen koulun alkua. Pitäiskö itsekin alkaa? Kuinka monta tuntia viikossa yleensä harjoittelette ja onko ihan kunnon opetusta vai pelejä käyttäen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kirjaimia ja numeroita sisältäviä pelejä, joita lapset ovat saaneet pelata kiinnostuksensa mukaan. Mitään en ole tavoitteellisesti opettanut, ei toimisi meidän lasten kanssa.

Esikoinen oppi lukemaan 5v, keskimmäinen 4v on nyt innostunut sanojen kirjoittamisesta ja tunnistaa tuttuja sanahahmoja.

Tuttava sanoi, että olisi kyllä preppaillut esikoisensa kanssa jos olisi tiennyt, kuinka paljon ekaluokkalaiselta odotetaan.

Vierailija
2/8 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "opettanut", kaikki lapseni ovat kiinnostuneet lukemaan opettelusta ennen kouluikää. Päiväkodissa usein jonkin verran lasketaan ja opetellaan numeroita (riippuu henkilökunnasta toki), mutta kirjaimia ei usein aloiteta ennen eskaria. Ja lukemaan opettaminen eskarissa riippuu ihan opettajasta. Viisivuotiaille ja eskareille olen itse opettanut kirjaimia ja eskareille ihan lukemista, siis työssäni (olen lto). Kaikenikäisille olen opettanut matematiikkaa oman tason mukaan.

Mutta siis vanhemmille vinkkaisin, että todella paljon riippuu opettajasta kuinka paljon edellämainittuja opetellaan, joten jos lasta vain kiinnostaa niin opettakaa ihmeessä kotonakin (lapsen ehdoilla, ilman paineita). Tosin se täytyy sanoa, että jos yhdelle lapselle opettaa lukemista 5-vuotiaana, niin sitten innostakaa seuraavaakin samassa iässä, ettei käy niin että Matin aikaisia taitoja hehkutetaan, kun Maijan kanssa ei edes samalla panostuksella yritetty. Näillä on oikeasti itsetuntoon vaikuttavia merkityksiä, kun kyse on sisaruksista.

Lapsi on reaktiivisimmillaan lukemaan oppimiselle yleensä 4-5-vuotiaana, ja (alkeellisten) matemaattisten taitojen oppimiselle jo parivuotiaana. Mutta ei näitä voi kotona istuttamalla opettaa, vaan lasten alotteita bongaten ja leikinomaisesti. Lapset janoavat aikuisilta vuorovaikutusta, kiinnostusta, huomiota ja leikkiä. Ja näiden kautta lähetään tutkimaan niitä numeroita ja kirjaimian Parhaiten lasta innostaa ja opettaa lukemaan itse, on se että hänelle luetaan paljon aikuisten toimesta, ihan satukirjoja. Joten jos lapsella ei kiinnosta aakkoset, niin menkää kirjastoon ja lainatkaa paljon lasta kiinnostavia kirjoja. Sen parempaa lahjaa ei voi lapselle antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Meillä lapsi oppi lukemaan ensimmäisen luokan syyslomaan mennessä. Testeissä joissa mitataan lukukykyä on yli oman ikätasonsa.

Ensimmäisellä luokalla aloitti kaksi 1. luokkaa yhteensä 40 oppilasta. Oppilaat jaettiin äidinkielentuntien ajaksi kolmeen eri ryhmään. Yhdessä oli lukutaitoiset, toisessa melkein lukutaitoiset ja kolmannessa ei vielä lukutaitoiset, joilla oli hankaluutta kirjainten tunnistamisessa jne. Kahta ensimmäistä ryhmää opettivat luokanopettajat ja komatta erityisopettaja.

Kevään lopulla ryhmät yhdistettiin äidinkielen tunneilla omiin luokkiinsa takaisin.

Vierailija
4/8 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan 1 vuotiaasta asti opeteltu kirjaimia ja laskemaan numerot 1-10. Ei mitenkään pakonomaisesti, mutta lapsen kiinnostuksen mukaan. Nyt 3 vuotias osaa lukea ja kirjoittaa muutaman yksinkertaisen sanan kuten auto. Lukumääriä ei sinänsä vielä ymmärrä kuin pienemmät luvut. Esimerkiksi jos sanoo, että tuo kolme kiveä niin osaa tuoda sen 3. Jos lapsi oppii lukemaan ja laskemaan ennen koulua, niin hyvä. Jos ei, niin sekin on ok. Kunhan joskus oppii.

Vierailija
5/8 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksi vanhempaa lasta olivat molemmat luonnostaan kiinnostuneita numeroista ja laskemisesta, ja koska tuo kiinnostus tuli lapsista itsestään, kyllä asiaa harjoiteltiin eri tavoin. Oman nimen opetin kirjoittamaan noin kolmevuotiaana, mutta muuten kirjoittamista ja lukemista ei sen kummemmin harjoiteltu, koska eivät olleet kiinnostuneita. Oppivat kuitenkin aakkoset ennen eskaria ihan jostain peleistä ja kirjoista, sekä perheenjäsenten nimien kirjoittamisen. Lukemaan oppivat ekaluokan syksyn aikana ja kevätlukukaudella olivat jo ikätasollaan taitavia lukijoita.

Kuopus on juuri täyttänyt neljä ja menossa on selvästi jonkinlainen herkkyyskausi kirjainten oppimiseen. Kyselee koko ajan kaikesta, että mikä kirjain ja mitä tässä lukee, osaa aakkoset melko hyvin, mutta sekoittaa vielä monia kirjaimia. Tunnistaa kirjoitettuna perheenjäsenten nimet ja esim. sanat äiti, isä, Aku Ankka :D ja muutamia muita sanoja. Tuntee myös numerot ja on juuri hoksannut sen logiigan kuinka numerot etenee, siis että 21, 22, 23.... 31, 32... 41, 42... jne (sori, en osaa oikeaa termiä) ja osaa siis luetella numeroita sataan asti kun vain välillä auttaa seuraavalle kymmenelle, jos menee sekaisin mikä oli edellinen. Pelaa Unoa itsenäisesti meidän muiden kanssa ja suurin haaste onkin saada pysymään kortit viuhkana kädessä, mutta itse pelissä ei tarvitse apua ja tuo peli on tällä hetkellä ihan lemppari noiden numeroiden takia.

Että ei meillä varsin opeteta, mutta lapset oppii kaikenlaisen tekemisen ja oman kiinnostuksen lomassa.

Vierailija
6/8 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Molemmat lapset tuntee kyllä kirjaimet mutta lukeminen ei kiinnosta yhtään vaikka meillä on luettu paljon ja ihan vauvasta asti. En millään haluaisi pakottaakkaan mutta onko jotain tiettyjä pelejä joita voisitte suositella? Ekapeliä pelaavat todella sujuvasti.

Numerot ja matikka ei suju yhtään. 6-vuotias ei millään hahmota miten lasketaan edes sataan mutta odottelen että hiffaa sen jossain vaiheessa 😄

Vierailija
7/8 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat itse olleet asioista niin kiinnostuneita, että oppiminen on tapahtunut kuin itsestään. Jos lapsi kysyy, niin ei sille voi olla vastaamatta. :)

Vierailija
8/8 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lähtökohtana on lapsen kiinnostus. Jos haluaa oppia hiihtämään, niin sitten sitä opetellaan. Muussa tapauksessa lykitään lylyä pihassa lähinnä siksi, että opitaan olemaan ne sukset jalassa. Jos lapsi haluaa oppia kirjaimia ja edelleen lukemaan, niin sitten opetellaan, muussa tapauksessa lapsi saa tyytyä kuuntelemaan satuja.

Koko lapsuushan on uusien asioiden oppimista. En halua ajatella, että lapsi pärjää itsekseen ja oivaltaa kyllä aikanaan, miten asiat ovat. Kaikessa ei riitä esimerkin voima.

Harva heittää lastaan järveen ja tuumaa, että olet jo 7v, kyllä sinun nyt pitää osata uida. Miksi lukeminen tai laskeminen olisi eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän